BigR
Sommarens fynd. Massor av glas- och porslinsskärvor, spik och beslag. Förmodligen har man eldat en del av byggavfallet på femtitalet när huset byggdes.

Det som undkommit soptippen är ett par gamla kapsyler, en bit av en butelj, en hästsko, en kedja, en bit gängstål med två muttrar, en märla en knapp och en okänd medaljong/mynt.
Gamla föremål: hästskor, kedja, gängstål med muttrar, kapsyler och okänd medaljong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att få en hästsko i spaden betyder tur, så den behåller jag :) och kapsylerna från mejeriet och ångbryggeriet var ju rolig lokalhistoria.

Men medaljen/myntet eller vad det nu är är väl mest intressant, kanske en antik förmögenhet som belöning för sommarens svett?
Gammal korroderad medaljong eller mynt med otydliga inskriptioner och profilbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal korroderad medaljong eller mynt bredvid en gul legofigurshuvud med glasögon för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror jag behöver hjälp att identifiera artefakten. Byter den mot en modern sportbil eller liknande om någon är spekulant ;).
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jag blev verkligen nyfiken på det där som liknar ett mynt, kan du tyda något om vad det står?
 
BigR
G ekaa88 skrev:
Jag blev verkligen nyfiken på det där som liknar ett mynt, kan du tyda något om vad det står?
Nja, det blir chansning, det syns nästan bättre på bilden här än i verkligheten. Är det årtal nertill och temat ett 50-jubileum?
Sliten medalj med svårläst text och möjlig profilbild, kanske relaterad till jubileum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyckte det där var skithäftigt, skulle vara så häftigt att veta vad det är för något.
 
  • Gilla
Plätten och 1 till
  • Laddar…
Du får göra rent den på nått sätt och posta igen, är för nyfiken
 
Fulkemisten
Rostiga föremål, däribland delar av cyklar och verktyg, utspridda på ett trägolv utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En halv bil, cykelpumpar och lite annat skit. Förr i världen var man dum i huvudet nåt så jävulskt och trodde att om skräpet inte syns så finns det inte...
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
BigR
Ja spänningen stiger .
Tvättat med yes och tandborste och lagt i Tsprit.
Annan vinkel.
Rengjord gammal myntliknande föremål liggande på vit plastunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör rent det försiktigt. Polera inte det! Det anses vara en dödssynd inom myntsamlarkretsar
 
BigR
Nä, patinan hör ju liksom till
L lordi skrev:
Gör rent det försiktigt. Polera inte det! Det anses vara en dödssynd inom myntsamlarkretsar
Nä, patinan hör ju liksom till(y)
 
BigR BigR skrev:
Ja spänningen stiger .
Tvättat med yes och tandborste och lagt i Tsprit.
Annan vinkel.
[bild]
Jag skulle tippa på att det är ett gammalt engelskt mynt från 16/1700 - talet där det nästan ser ut att stå "jubileum" tror jag det står gulielmus (ser ut som GVLIELMVS med deras bokstäver) alltså "william" med dagens språk..

Mvh - ingen myntexpert men såg något program med såna mynt på tv och tycker detta "ser likadant ut"
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag är naturligtvis övertygad om att denna spjutspets som jag grävde upp i trädgården är
uråldrig och inte alls något tråkigt bruksredskap från 1900-talet.

Rostig, långsmal metallföremål med spetsigt huvud på betongunderlag, liknar antik spjutspets.
 
En oöppnad burk suratrömming kom fram när jag la ner vatten PEM32-slang
 
  • Gilla
  • Wow
Kicki_B och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr inte några spännande fynd från forntid utan bara knepiga prylar från när kåken byggdes för ca 50 år sedan och kanske något decennium framåt från dess. Tre nedgrävda oljefat som det verkar, i bortre änden av vår tomt. Kanske var det allmän praxis på 70-talet att man gjorde så... tänker BT Kemi i Teckomatorp osv :). Men har någon en idé om vad syftet kan ha varit? Känns en smula konstigt att gräva ner oljefat på sin egen tomt.

Hur som haver, tunnorna verkar vara fyllda med jord och två av tre tunnor var i princip upprostande. Den mittre tunnan som vi ser här i klippet var mer seglivad och väldigt besvärlig att avlägsna.

Varför gräver vi alls kan man undra. Svar: vi gräver ett 50 x 50 cm dike för en häck i tomtgränsen och då stötte vi på detta som ett jäkligt ovälkommet bekymmer....

Nåja, det mesta av det andra är upprostat så inga enorma bekymmer men... irriterande och tidsödande extra arbete.

 
Redigerat:
Violina Violina skrev:
Jag skulle tippa på att det är ett gammalt engelskt mynt från 16/1700 - talet där det nästan ser ut att stå "jubileum" tror jag det står gulielmus (ser ut som GVLIELMVS med deras bokstäver) alltså "william" med dagens språk..

Mvh - ingen myntexpert men såg något program med såna mynt på tv och tycker detta "ser likadant ut"
Står det inte "SANS" efter också?
 
J JonasJN skrev:
Står det inte "SANS" efter också?
Skulle kunna stå shakespeare?

Tycker att det skulle kunna stå 1710 eller något liknande under "gubben" och vad jag vet finns det iaf två engelska 1700-tals mynt som avbildar en william..

Mvh
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.