Jo Poa Annua är känslig mot Tenacity självklart annars skulle ju inte folk använda det..
Men det är off label.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo Poa Annua är känslig mot Tenacity självklart annars skulle ju inte folk använda det..
Men det är off label.
vad menar du när du säger off label?
 
Att etiketten inte påstår att den kontrollerar Vitgröe.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Att etiketten inte påstår att den kontrollerar Vitgröe.
Håller inte helt med i det, utifrån ett Post perspektiv så står det att den kan skada och kontrollera till viss del. Men ur ett Pre perspektiv så står det uttryckligen att den kan pressa tillbaka vitgröe.

Tabell över ogräs som kontrolleras före och efter uppkomst med deras vanliga och vetenskapliga namn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Marcus7676 skrev:
Jag vattnade ner i samband med sådden, enligt andra forum så ska man lägga ut den i samband med sådden och inte innan sådden, sedan applicerar man den igen efter ca 3-4 veckor. Om det är mest rätt eller bäst effekt har jag inte koll på. Eftersom den hur man än gör kommer återfinnas i jorden i ca 30 dagar efter applicering så borde det inte spela så stor roll för frön som gror under jord om man gör det innan eller efter. En fördel med att göra det efter är att den nya dressjorden man lägger ut också blir applicerad vilket missas om man gör det före sådd vilket gör att eventuella nya frön från ogräs som kommer in och lägger sig på dressen efter sådde kanske inte påverkas i lika hög grad..
Missade svara.
Med Rödsvingel så ska du helst inte använda den som PreM direkt vid sådd
Utan vattna ner en bit ner i backen innan sådd. Vilket också i och för sig är off label.
Om du gör om testet så tror jag det ser lite bättre ut.
 
M Marcus7676 skrev:
Håller inte helt med i det, utifrån ett Post perspektiv så står det att den kan skada och kontrollera till viss del. Men ur ett Pre perspektiv så står det uttryckligen att den kan pressa tillbaka vitgröe.

[bild]
Suppresses inte control. Du behöver inte hålla med men det är off label use. Finns hur många universitetstester som helst att läsa om vilken applications strategi man ska ha mot Poa Annua med Tenacity. Off label.

https://www.domyown.com/will-tenaci...ave-my-rye-and-blue-grass-alone-qa-35010.html
 
  • Gilla
Johan Pilot
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Missade svara.
Med Rödsvingel så ska du helst inte använda den som PreM direkt vid sådd
Utan vattna ner en bit ner i backen innan sådd. Vilket också i och för sig är off label.
Om du gör om testet så tror jag det ser lite bättre ut.
Hur långt innan sådd anser du att man ska vattna ner Tenacity för att inte påverka rödsvingel? Hur mycket vatten anser du att man behöver vattna ner medlet med och ska det göras i direkt anslutning till att medlet appliceras?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Suppresses inte control. Du behöver inte hålla med men det är off label use. Finns hur många universitetstester som helst att läsa om vilken applications strategi man ska ha mot Poa Annua med Tenacity. Off label.

[länk]

Känner du till om medlet i sig skadar och förstör alla Vitgröe frö som finns i marken vid applicering eller om medlet i sig bara påverkar de vitgröefrö som försöker gro under tiden medlet är aktivt i jorden?
 
I de universitet tester jag har läst så skriver det bara % andel control vid olika applikations strategier och man nämner att man ska följa upp med sitt vanliga PreM program till hösten för långvarig kontroll. Typ Prodiamine / Barricade. Att man rekommenderar det påvisar att enbart Tenacity inte tar död på allt i backen eller det som tillförs tillbaka av naturen.
Tenacity verkar bäst på högsommaren med höga temperaturer.

Jag tror på Tenacity som post sen håller man rent med Boxer + Legato som PreM

Eller så kör man Poa Contsrictor som gör båda jobben tydligen. Och är on label för det.
 
  • Gilla
Marcus7676
  • Laddar…
En grej till. Tenacity ger bara en barriär på 30 dagar och använder du den applicering strategi som värkar bäst mot Vitgröe så är det (nu kommer jag inte ihåg alla siffror men) typ 10 x 1.6 oz/A. Efter det så har man använt den årliga dosen man kan använda och man har inte mer än 40-60 dagar barriär efter det.
 
  • Gilla
Marcus7676
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
I de universitet tester jag har läst så skriver det bara % andel control vid olika applikations strategier och man nämner att man ska följa upp med sitt vanliga PreM program till hösten för långvarig kontroll. Typ Prodiamine / Barricade. Att man rekommenderar det påvisar att enbart Tenacity inte tar död på allt i backen eller det som tillförs tillbaka av naturen.
Tenacity verkar bäst på högsommaren med höga temperaturer.

Jag tror på Tenacity som post sen håller man rent med Boxer + Legato som PreM

Eller så kör man Poa Contsrictor som gör båda jobben tydligen. Och är on label för det.
Hur långt innan sådd kan man applicera Boxer och hur tidigt efter sådd kan applicera Boxer igen?
 
Har bunkrat upp med en flaska koncetrerad Roundup, en flaska Dicotex och en flaska Tenacity.
Frågan är när man ska ut med Tenacity egentligen. Här i tråden nämns högsommar, medans tillverkaren (och försäljare) skriver att det ska ut under tidigt höst för att upprepa behandlingen om två veckor (som de säger på ena stället) eller om en månad (som det skrivs om på andra ställen).
Vad är det som gäller egentligen?
Tar Ruondup även vitgröes frön i jorden? Man kan kanske göra en rund skärm som man lägger runt vitgröe och bespruta "innanför" skärmen? Och sen när den dör, när kan man så nytt över stället utan att gräsfrön påverkas av Roundup?

Mvh, Adde
 
B B-coy skrev:
Har bunkrat upp med en flaska koncetrerad Roundup, en flaska Dicotex och en flaska Tenacity.
Frågan är när man ska ut med Tenacity egentligen. Här i tråden nämns högsommar, medans tillverkaren (och försäljare) skriver att det ska ut under tidigt höst för att upprepa behandlingen om två veckor (som de säger på ena stället) eller om en månad (som det skrivs om på andra ställen).
Vad är det som gäller egentligen?
Tar Ruondup även vitgröes frön i jorden? Man kan kanske göra en rund skärm som man lägger runt vitgröe och bespruta "innanför" skärmen? Och sen när den dör, när kan man så nytt över stället utan att gräsfrön påverkas av Roundup?

Mvh, Adde
Tenacity tar inte vitgröe varken före eller efter grodd från vad jag upplevt. Tenacity går inte heller att använda i större doser på en matta som innehåller rödsvingel vilket är populärt i sverige, då rödsvingel dör av doser många andra grässorter, som t ex ängsgröe, klarar av.

Dicotex tar inte heller vitgröe. Det är ju trots allt ett gräs.

Roundup dödar vitgröe, och allt annat (särskilt den med glyfosat) och används ofta för att anlägga helt ny gräsmatta från grunden. Dock vet jag inte om den dödar fröna också. Men med några cm toppdress ovanpå den döda mattan så kommer inte vitgröen att gro ändå (de aktiveras av solljus). Viktigt att ha på rjält mycket ny jord alltså när du sår ovanpå gamla mattan om du inte vill få vitgröe igen.

Överväger du roundup för att punktbehandla så skulle jag nog göra det giftfritt istället och gräva bort svålen i de drabbade områdena, fylla upp med jord och så nytt gräs. Så nytt måste man ju ändå göra efter roundup, och gräver du ut slipper du vänta flera veckor.
 
Redigerat:
Kalendern Kalendern skrev:
Vet inte hur BHs forumregler är utformade runt sånt men skulle definitivt kunna dela kostnad & dunk om den dyker upp.
Dök det upp? Var bor du? :)
 
Har någon en länk som man kan beställa mesotrion som tar vitegröe har försökt importera från landet i Väst men tullen skickar tillbaka det ;-( . En länk inom eu är ju att föredra. Tack på förhand ogräs fighters.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.