Hej!
Kul att få ta del av er planlösning. Själva skissade vi länge på en större tillbyggnad och anlitade såsmåningom en arkitekt eftersom inget av våra egna förslag kändes riktigt hundra. Nu håller på att sätta upp innerväggar med mera och är grymt nöjda med resultatet (som dock ännu inte är färdigbyggt).

Men om man nu vill skissa själv så är ett tips att ägna sig åt lite hederligt pyssel.
Av egen erfarenhet vet jag att som lekman kan man lura sig ganska rejält på vad som får plats och inte på viss yta.
Så för att få till det är ett tips att klippa ut skalenliga sängar, trappor, soffor, skrivbord, köksdelar, ja varför inte hela rum i papper och flytta runt allt efter bästa förmåga. Då är det mycket enklare att se vad som funkar och inte.

Sedan när det gäller att anlita arkitekt är min ödmjuka åsikt att det är i idéstadiet de gär allra bäst nytta. De kan komma med idéer och lösningar som man själv inte kommer på. Lycka till med skissandet.

//Annela
 
  • Gilla
K@tten och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag föreslår att TS tittar på Terihus planlösningar, speciellt Visio148, för de inkluderar utrymmen med bastu. Jag hittade ett hus vars planlösning påminner tillräckligt mkt med TS planlösning att den går att modifiera utifrån de önskemål och storlek som tidigare nämnts och därmed få en bättre uppfattning om skalan. :)
En planlösning av en våning i en bostad Visio148 med utmärkta rum och måttangivelser, inkluderar bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns flera planlösningar som kanske kan inspirera på https://www.terihus.fi/husmodeller/...e_model=visio-husmodeller,moderna-husmodeller
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Entréplan kommer landa på ca 190kvm med garagen inkluderade.
Någon typ av ingång från garaget är tanken men vi är lite osäkra på hur. Å ena sidan funderar vi på en enklare hall som sluss mellan garage och kök men å andra sidan är vi lockade av ett typ av grovlek för disk och dylikt. Isf måste vi förlänga den flygels av huset med va 2m så vi är osäkra på om det kommer se bra ut.
Hur får man bort garagelukten från slussen? Jag har också möjlighet att bygga en ingång från huset till garaget. Men jag har valt att inte göra detta för det luktar "så starkt" från diverse kemikalier i garaget. Ingen doft som jag vill ska kunna smyga in i huset.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag föreslår att TS tittar på Terihus planlösningar, speciellt Visio148, för de inkluderar utrymmen med bastu. Jag hittade ett hus vars planlösning påminner tillräckligt mkt med TS planlösning att den går att modifiera utifrån de önskemål och storlek som tidigare nämnts och därmed få en bättre uppfattning om skalan. :)
[bild]
Finns flera planlösningar som kanske kan inspirera på [länk]
Det är ju raka motsatsen till vad vi vill ha. Om du läser den inledande beskrivningen så kommerdu se att en av de viktigaste punkterna för oss är att INTE ha tvättstuga i anslutning till kök eller entré utan en sov-vinge med tvättstuga och w walkin closset.
 
J Jonasdzm skrev:
Hur får man bort garagelukten från slussen? Jag har också möjlighet att bygga en ingång från huset till garaget. Men jag har valt att inte göra detta för det luktar "så starkt" från diverse kemikalier i garaget. Ingen doft som jag vill ska kunna smyga in i huset.
Förstår hur du tänker. Gillar verkligen inte begreppet groventré. Men skulle det bli en sluss så är ju det för att sila bort eventuell lukt.
 
Tycker du kan ändra tråden till ”endast konstruktiv kritik/uppmuntrande ord till att ha tvättstuga med dusch i direkt anslutning till klädkammare och sovrum”.

Alternativt att ni lär er göra en mer tydlig ritning med de mått och ytor som ni tänker er, så man kan kommentera konstruktivt. Då slipper ni gå i försvarsställning och irritera er på att folk inte fattar vad ni tänkt.
 
  • Gilla
Lulaua och 1 till
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Förstår hur du tänker. Gillar verkligen inte begreppet groventré. Men skulle det bli en sluss så är ju det för att sila bort eventuell lukt.
Groventre med tvättstuga är väl för folk med mycket smutsiga liv. T.ex. du vill kanske inte ha in ungarna i huset när de har varit ute och rullat sig i lera. Lättare att slänga in smutstvätten i förbifarten när de ska till sina rum.

Jag gillar dock er ide med att ha klädkammaren-tvättstugan i anslutning till varann, fast inte sådär inklämt. Tänk på flödet mellan rummen.

Hur blir det om ni flyttar köket närmare poolen, till andra sidan huset. Visst man vill ha in kylvarorna mm snabbt och lätt från bilen och ingången. Men det måste vara bättre att kunna umgås med övriga familjen när man lagar mat och inte känna sig undanträngd i ett hörn.

Har ni några tidigare utkast från skisser ni gjort som du kan dela?
 
Jag tycker att en tvättstuga med dusch i anslutning till klädkammare än en jättebra idé men i min värld är det ett misstag att inte ha en grovantréi anslutning också, i alla fall om man har yngre barn. För oss är det guld värt att ha en groventré och tvättstuga i ett (önskar bara att den var större med mer förvaring - ex klädkammare). Barnen kommer in från trädgården täckta i sand från sandlådan, blöta och fulla med gräsklipp och annat bös, grus och lera. Kläderna åker av i tvättstugan direkt, ev ytterkläder och leriga stövlar hänga/ställs på tork utom synhåll från kök och gemensamhetsutrymmen. Stryktåligt golv som tål det mesta, även diskbänk. Här förvaras också återvinning, skolväskor, toapappersbal och lite allt möjligt. Ett stort utrymme som ni planerar för verkar jättebra men som sagt, gärna med en ytterdörr också. Jag hade för allt i världen inte velat att mina lortiga ungar gick genom hela huset efter utelek för att komma till det utrymmet. Jag önskar bara att vi också hade en dusch där att stoppa in dem i! Likaså oss vuxna efter träning eller garagemekande. Gäster släpper vi in i stora entrén med enkel avhängning och öppna ytor. Vi har också ett sovrum vägg i vägg med tvättstugan men det används i dagsläget som kontor just pga störande ljud från tvättmaskin, torktumlare, värmepanna osv.
 
Karlia
Skylla groventren på barnen:rolleyes: Önskar att jag hade en när jag kommer in från skogen, träningen, trädgårdsarbetet eller målandet/snickrandet.
 
Gammelnörden
E.6745 Elin6745 skrev:
Det är ju raka motsatsen till vad vi vill ha. Om du läser den inledande beskrivningen så kommerdu se att en av de viktigaste punkterna för oss är att INTE ha tvättstuga i anslutning till kök eller entré utan en sov-vinge med tvättstuga och w walkin closset.
Glömde du att läsa "påminner tillräckligt mkt...att den går att modifiera utifrån de önskemål..."?:thinking:;)

Hur som helst, eftersom det uppenbarligen kändes långsökt har jag klippt och klistrat för att visa vad jag menar.:geek:
Håll i hatten, det är inte exakt som er skiss utan en tolkning av era önskemål samt att jag prövar er lite för att ni ska få möjlighet att göra huset något flexiblare samt mer rationellt att bygga.
Ritad husplan med etiketterade rum och möbler, inklusive kök, vardagsrum och spa, som visar en genomtänkt rumsdisposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet att ni ville ha skjutdörrar, det är vanliga bara för att det ska synas tydligt var dörrarna finns. Jag vet att ni inte ville ha en grovingång men jag ritade det utrymmet som en sådan, för att visa att man kan ha det rummet som antingen en grovingång med 3 garderober för barnen vardera (plus det finns utrymme för 2 i rummen) eller så bygger man ingen dörr ut och har garderober mot den väggen istället.
Vid entrén finns en garderob vardera för ytterkläder samt ett kapprum. Köket är större med ett skafferi ( eller vad ni vill använda det till) som fungerar som en sluss ut till garaget. Smidigt att parkera i garaget direkt när det snöar och regnar och ställa in matkassarna direkt i skafferiet. Jämte ett förråd för trädgårdsgrejer.
"Finsoffrummet" har jag delat av för att visa att man får plats med mkt soffmöbler om man struntar i trappan i hörnet och istället har jag centrerat trappan till övervåningen och gjort det möjligt att välja vad man vill ha utbyggnaden till. Det skulle kunna vara ett inglasat uterum, ta bort väggen och gör större finrum eller bibliotek/arbetsrum som går att stänga om.
Ritning av husplan med noteringar för takterrass, gästrum, allrum, och förslag på rumsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre plan har jag rationaliserat lite utan att för den skull ta bort några av de utrymmen ni önskade. Dessutom har jag gett förslag på vad man kan använda ytorna till om man vill. Beroende på vilken stil ni hade tänkt bygga huset i och utseende på taket har jag föreslagit en indragen takterass om det skulle vara så att ni hittar en tomt med fin utsikt eller bara för att kunna öppna upp och lufta allrummet och ungdomarna kan hänga utomhus också. Resten tror jag talar för sig självt...:)
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Glömde du att läsa "påminner tillräckligt mkt...att den går att modifiera utifrån de önskemål..."?:thinking:;)

Hur som helst, eftersom det uppenbarligen kändes långsökt har jag klippt och klistrat för att visa vad jag menar.:geek:
Håll i hatten, det är inte exakt som er skiss utan en tolkning av era önskemål samt att jag prövar er lite för att ni ska få möjlighet att göra huset något flexiblare samt mer rationellt att bygga.
[bild]
Jag vet att ni ville ha skjutdörrar, det är vanliga bara för att det ska synas tydligt var dörrarna finns. Jag vet att ni inte ville ha en grovingång men jag ritade det utrymmet som en sådan, för att visa att man kan ha det rummet som antingen en grovingång med 3 garderober för barnen vardera (plus det finns utrymme för 2 i rummen) eller så bygger man ingen dörr ut och har garderober mot den väggen istället.
Vid entrén finns en garderob vardera för ytterkläder samt ett kapprum. Köket är större med ett skafferi ( eller vad ni vill använda det till) som fungerar som en sluss ut till garaget. Smidigt att parkera i garaget direkt när det snöar och regnar och ställa in matkassarna direkt i skafferiet. Jämte ett förråd för trädgårdsgrejer.
"Finsoffrummet" har jag delat av för att visa att man får plats med mkt soffmöbler om man struntar i trappan i hörnet och istället har jag centrerat trappan till övervåningen och gjort det möjligt att välja vad man vill ha utbyggnaden till. Det skulle kunna vara ett inglasat uterum, ta bort väggen och gör större finrum eller bibliotek/arbetsrum som går att stänga om.
[bild]
Övre plan har jag rationaliserat lite utan att för den skull ta bort några av de utrymmen ni önskade. Dessutom har jag gett förslag på vad man kan använda ytorna till om man vill. Beroende på vilken stil ni hade tänkt bygga huset i och utseende på taket har jag föreslagit en indragen takterass om det skulle vara så att ni hittar en tomt med fin utsikt eller bara för att kunna öppna upp och lufta allrummet och ungdomarna kan hänga utomhus också. Resten tror jag talar för sig självt...:)
Riktigt intressant idé måste jag säga och du gav oss mycket att fundera på. Vår ursprungliga idé var att bygga ett 1-planshus, H-hus, med loft men du har lyckats sätta mycket griller i huvudet på oss. Tvättstugan skulle behöva utvidgas för att få plats med en dusch och toalett men jag gillar placeringen.

Känner dock att övervåningen tappar lite mot våra vision (inte lätt för dig att veta) då vi ser en fantastisk utsikt framför oss med stora glaspartier.

Skissar och kommer presentera en reviderad planlösning, det lovar jag.
 
  • Digital illustration av ett svart 1-plans H-hus med loft, stora fönster och veranda, beläget vid en strand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett krav med dusch och toa i tvättstuga? Jag tycker att gammelnördens förslag med två toaletter med dusch är bättre än att ha dusch och toa i tvättstugan (y)
 
Det är en av våra hörnstenar då vi vill ha allt samlat. Har en gång för många år sedan stött på ett hus som hade denna typen av lösning och vi blev helsålda. Det var en småbarnsfamilj som bodde där och jag har till denna dag aldrig stött på ett hus med bättre flöde.
Så ja, det är nog ett absolut krav.
 
Lovade en liten uppdatering så här kommer den. Vi har suttit ned och resonerat lite och tagit till oss av alla klok råd vi fått, tack alla som kommit med konstruktiva förslag och idéer.
Fortfarande en mycket grov skiss men den börjar mer och mer ta form.
Eftersom så många hade svår att förstå proportionerna har jag istället för att skissa över allting låtit fixturen och möblerna vara kvar på skissen så ni kan se storleken bättre, därav lite malplacerade garderober i klädkamrarna m.m.
 
Uppdaterad planritning.
 
  • Skannad bild av en uppdaterad planritning över ett hus med markerade rum som kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.