M mawno skrev:
Planritningen innehåller så mycket konstigheter att det är svårt att komma med konstruktiv kritik. Ni har lyckats klämma in 9 rum, en hall och en trappa på en yta på ca 70-80kvm samtidigt som det är enorma sällskapsytor men köket känns ändå litet.
Angående klädkammare/tvättstuga/sovrumslösningen så tycker jag idén är bra men försök att placera rummen på ett sådant sätt så att tvättstugan inte delar vägg med något av sovrummen så slipper ni en del störande ljud.

Ett tips när man skissar på ritningar är att strunta i datorn i inledningsskedet och jobba med blyerts och rutat papper så kan man tänka med pennan och skapandeprocessen blir friare.
Nu får du verklugen lov att ursäkta mig men har du något konstruktivt förslag på lösning på några av problemen vi vet vår planlösning innehåller?
Annars låt bli att kapa vår tråd!
 
A Asson skrev:
Vi har bott i ett hus där ett badrummen hade två ingångar, värdelöst tyckte vi. Antingen glömde man låsa eller ännu mer irriterande när någon glömde att låsa upp ena dörren. Din idé om att ha tvättstugan i anslutning till sovrummen tycker jag däremot är bra, men det bör gå att lösa på något annat sätt.

Jag tycker att er ritning påminner väldigt mycket om hur många kataloghus ser ut idag, kanske kan ni hitta ett där någon redan kommit på en bra lösning. Alternativt lägga några timmar hos en arkitekt redan nu innan ni låst er vid vissa saker.
Som man kan läsa i det inledande inlägget så har vi trots mycket letande inte lyckats hitta någon planritning som ens är i närheten av våra tankar!
Vad är ditt konstruktiva förslag på lösning på de problem vi har med planlösningen?
Angående badrum med två dörrar så har vi inget badrum med två dörrar...
Vi har däremot två toaletter med en dörr vardera.
Vår tvättstuga däremot är skissad med två dörrar...
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Som man kan läsa i det inledande inlägget så har vi trots mycket letande inte lyckats hitta någon planritning som ens är i närheten av våra tankar!
Vad är ditt konstruktiva förslag på lösning på de problem vi har med planlösningen?
Angående badrum med två dörrar så har vi inget badrum med två dörrar...
Vi har däremot två toaletter med en dörr vardera.
Vår tvättstuga däremot är skissad med två dörrar...

Mitt konkreta tips är att kontakta en arkitekt, alternativt hustillverkare. Och vad gäller mitt tips om att skippa två dörrar till badrum så menade jag er tvättstuga vilken du skrev skulle ha toa och dusch och vara det rummet ni använder om morgonen.
 
E.6745 Elin6745 skrev:
En 5kvm stor klädkammare i direkt anslutning till hallen kommer lösa det problemet. Vilket är ditt konstruktiva förslag på förbättring?
Du menar att man skall ställa in skor och jack som man använder varje dag i en klädkammare?

Då är mitt förslag att gör om det till en nisch där man kan hänga av sig jacka och skor.
Eller bygga någon form av förstukvist när man kommer in.

Tänk att det är bra om man får plats flera stycken att ta på och av sig skor.
 
M mattoys skrev:
Du menar att man skall ställa in skor och jack som man använder varje dag i en klädkammare?

Då är mitt förslag att gör om det till en nisch där man kan hänga av sig jacka och skor.
Eller bygga någon form av förstukvist när man kommer in.

Tänk att det är bra om man får plats flera stycken att ta på och av sig skor.
Vår tanke är att vi inte vill ha en synlig avhängning i hallen utan et lättillgänglig kapprum där man kan dölja kaoset.
Hallen som den är på ritningen ära 2m bred. Tycker du det är för smalt?
Vi har haft funderingar på att byta plats på toa och klädkammare för att undvika att få in massa grus och smuts.
 
A Asson skrev:
Mitt konkreta tips är att kontakta en arkitekt, alternativt hustillverkare. Och vad gäller mitt tips om att skippa två dörrar till badrum så menade jag er tvättstuga vilken du skrev skulle ha toa och dusch och vara det rummet ni använder om morgonen.
Som jag angett många gånger nu så är det OT vad du tycker om vårat arbetsflöde, tomt m.m.
Vill du inte på ett konkret sätt diskutera de praktiska detaljerna i vår planritning lämna tråden!
 
Vi försöker hjälpa er , här finns det en enorm samlad kunskap om planering och byggande och ni börjar lite i fel ordning tyvärr. Visst är det kul att planera och skissa men så kanske den rätta tomten dyker upp men där tillåts bara tex 120m2 byggyta, då måste ni tänka om helt eller delvis. Det som jag tycker saknas i denna lösning är ett separat gästrum/kontor.
 
  • Gilla
K@tten och 3 till
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Vår tanke är att vi inte vill ha en synlig avhängning i hallen utan et lättillgänglig kapprum där man kan dölja kaoset.
Hallen som den är på ritningen ära 2m bred. Tycker du det är för smalt?
Vi har haft funderingar på att byta plats på toa och klädkammare för att undvika att få in massa grus och smuts.
Det är en fördel om man slipper gå genom blötan från från smält snö när man skall till toan.

Det är svårt att avgöra bredden i din ritning då den inte är ritad i skala.
Antar att ingången skall vara vid toan/köket.

Var tänker ni att gästerna skall ställa sina skor och hänga jackan?

Vad tänker ni för golv i kök och hall vardagsrum då det är så öppet, inte helt lätt hur man skall dela av golvet .

Klinkers i hall och den närmsta köksdelen(innanför köksön)?
 
M mattoys skrev:
Det är en fördel om man slipper gå genom blötan från från smält snö när man skall till toan.

Det är svårt att avgöra bredden i din ritning då den inte är ritad i skala.
Antar att ingången skall vara vid toan/köket.

Var tänker ni att gästerna skall ställa sina skor och hänga jackan?

Vad tänker ni för golv i kök och hall vardagsrum då det är så öppet, inte helt lätt hur man skall dela av golvet .

Klinkers i hall och den närmsta köksdelen(innanför köksön)?
Vi har tänkt ett enhetligt klinkergolv med trä-utseende i hela hallen, kök, matplats.
Tror som du att det är kloka att skifta plats på toa/klädkammare.
Hade tänkt att även gäster hänger av sig i kapprummet. Är inte definitivt att det ska vara en dörr dit, kan likväl vara öppet tänker jag.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi försöker hjälpa er , här finns det en enorm samlad kunskap om planering och byggande och ni börjar lite i fel ordning tyvärr. Visst är det kul att planera och skissa men så kanske den rätta tomten dyker upp men där tillåts bara tex 120m2 byggyta, då måste ni tänka om helt eller delvis. Det som jag tycker saknas i denna lösning är ett separat gästrum/kontor.
Ursprungligen hade vi tänkt två mindre rum mellan garage och vardagsrum men tycker huset börjar bli i överkant gällande storlek.
 
Hallen - är det utrymmet i köket mellan skafferiet och toan?
Var är den tredje toan? Ser bara ett badrum och en toa.
Ingen toa på övervåningen?

Vad ska ni ha för uppvärmning? Och var ska utrustningen placeras? Tvättstugan?
 
S sunqan skrev:
Hallen - är det utrymmet i köket mellan skafferiet och toan?
Var är den tredje toan? Ser bara ett badrum och en toa.
Ingen toa på övervåningen?

Vad ska ni ha för uppvärmning? Och var ska utrustningen placeras? Tvättstugan?
Tekniken kommer placeras i garaget. Uppvärmning inte jätterellevant just nu men för sakens skull så vist, fjärrvärme alt. bergvärme är 1:a hands alternativen.
Vattenburen golvvärme helaentréplan.
 
Den öppna planlösningen i sällskapsutrymmena: Det kommer att bli mycket ljud emellan, öppenheten förstärker, så att även den som sitter långt bort hör allting. Men det är ju inget problem att sätta upp väggar efter behov. Tänker man sig för med fönsterplaceringen går det ju även att bygga ett eller flera sovrum uppe på sikt om behovet skulle uppstå. Därför tycker även jag att det vore bra att fundera på att ha ett litet badrum med dusch även på övervåningen.

Försök tänka mer raka linjer, tex att sovrumsväggen mot badrummet blir rak, det blir mycket billigare att bygga så, och rummet blir lättare att möblera.

Stora trappan upp tycker jag skulle bli bättre att sätta i anslutning till öppningarna, eftersom den som andra redan påpekat annars tar upp onödigt utrymme i allrummet, och försvårar eventuellt framtida bygge av rum däruppe. Jag tror också att den tar betydligt större plats än vad ni ritat.

Tror det vore bra om det gick att ordna dörr till tvättstugan från hallen, med tanke på ditt önskemål om att minimera spring. Det är ändå en hel del handdukar, lakan, ytterkläder mm som ska dit också, inte bara kläderna. Annars är det en bra tanke.

Sedan tycker jag personligen att matlagningsdelen i köket är på tog för liten, men så är vi ofta två eller tre personer som lagar mat. Med Kyl, frys, diskho, spis och dessutom plats att sitta blir det inte mycket bänkskiva kvar för att skära grönsaker, baka, duka upp julbordet etc.

Ber på förhand om ursäkt om du inte tycker att mina kommentarer är konstruktiva eller tillför något. Principen vi jobbar efter i denna del av forumet är att kritisera problemen vi ser i planlösningarna, men några färdiga lösningar som passar dig perfekt kan vi ju inte ha.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Okej! Här kör vi.

Först och främst, kritik även som dålig är inte för att förnedra eller trycka ner någon i detta forum utan det handlar precis som @Anna_H säger om att upplysa om problem man ser. Men bara för att man ser ett problem så innebär inte det per automatik att man själv har en bättre lösning för stunden... men adresserar man problemet så kan det ju faktiskt vara så att TS själv har en annan lösning de funderat över.


Jag börjar med tvättstugan. Att ha en KLK i anslutning till den tycker jag låter vettigt, då den som rör er vuxna eftersom ni kommer dela på den. Att den då är i direkt anslutning till ert sovrum ser jag som en självklarhet.
En andra klädkammare i andra ändan ställer jag mig dock tveksam till, ja det underlättar för den som tvättar men samtidigt innebär det att barnen måste lämna sina rum för att ta fram kläder. Det kanske funkar idag när barnen är små men om 10 år när de är tonåringar och knappt vill lämna rummet så lär det inte funka speciellt bra längre.
Min erfarenhet är dessutom att smutskläderna brukar bli "dumpade" i badrum eller i sovrum. Det är min åsikt på tvättstugebiten.

Men jag tänker inte nöja mig där.

Ni har ingen tomt, ni spekulerar på flera förstår jag det som. Med tanke på ytorna du pratar om så tänker jag direkt på att det rör sig om mark på odetaljerad mark, dvs att ett förhandsbesked kommer behövas. Innan ni har det förhandsbeskedet så har ni ingen aning om hur stort ni får bygga om ni öht får lov att bygga. Så att säga att ni tittar på stor mark innebär inte per automatik att man får bygga stort. Tomtens läge påverkar dessutom huset väldigt mycket, har ni infart från söder, ja då hamnar alla stora öppna ytor helt plötsligt mot norr medan sovrummen är mot söder... det blir inget vidare eftersom huset då helt plötsligt blir mörkt.
Att rita ett hus innan man vet tomten och dess förutsättningar är den första och största fällan man kan gå i skulle jag vilja påstå.

Nu kommer vi till huset. Jag räknade snabbt och sällskapsytorna (matsal, vardagsrum, allrum och TV-rum) får jag till ca 180m². Det motsvarar alltså ett generöst hus med 5 rum och kök. Det i förhållande till barnrummen som ser ut att vara ca 9m² styck gör proportionerna helt åt väggarna. Att man vill ha det ljust och öppet förstår jag, men de måtten kommer ge det en Aula känsla.
Det finns ingen riktigt entré, man kliver rakt in i köket, något som kommer göra att grus, vatten och snö kommer in i köket och där vill man ju ändå inte ha det?
Sovrum dikt an mot tvättstuga och badrum är också som jag tidigare nämnt något man vill undvika pga störande faktorer, så som att någon duschar tidigt, man vill tvätta sent mm.

Mitt tips, tomt - förhandsbesked - se vilka förutsättningar som finns - rita huset. Att göra tvärt om är som upplagt för besvikelse och revidering, har ni otur kan det innebära att hela huset måste ritas om.


Jag kommer inte be om ursäkt för att ge konstruktiv kritik, vare sig jag har lösningar eller ej. Jag är hellre ärlig och hårt än talar osanning och säger att allt ser tipptopp ut :ok: Ser mig därmed inte heller som negativ utan snarare som omtänksam :poop:
 
  • Gilla
egr och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Den öppna planlösningen i sällskapsutrymmena: Det kommer att bli mycket ljud emellan, öppenheten förstärker, så att även den som sitter långt bort hör allting. Men det är ju inget problem att sätta upp väggar efter behov. Tänker man sig för med fönsterplaceringen går det ju även att bygga ett eller flera sovrum uppe på sikt om behovet skulle uppstå. Därför tycker även jag att det vore bra att fundera på att ha ett litet badrum med dusch även på övervåningen.

Försök tänka mer raka linjer, tex att sovrumsväggen mot badrummet blir rak, det blir mycket billigare att bygga så, och rummet blir lättare att möblera.

Stora trappan upp tycker jag skulle bli bättre att sätta i anslutning till öppningarna, eftersom den som andra redan påpekat annars tar upp onödigt utrymme i allrummet, och försvårar eventuellt framtida bygge av rum däruppe. Jag tror också att den tar betydligt större plats än vad ni ritat.

Tror det vore bra om det gick att ordna dörr till tvättstugan från hallen, med tanke på ditt önskemål om att minimera spring. Det är ändå en hel del handdukar, lakan, ytterkläder mm som ska dit också, inte bara kläderna. Annars är det en bra tanke.

Sedan tycker jag personligen att matlagningsdelen i köket är på tog för liten, men så är vi ofta två eller tre personer som lagar mat. Med Kyl, frys, diskho, spis och dessutom plats att sitta blir det inte mycket bänkskiva kvar för att skära grönsaker, baka, duka upp julbordet etc.

Ber på förhand om ursäkt om du inte tycker att mina kommentarer är konstruktiva eller tillför något. Principen vi jobbar efter i denna del av forumet är att kritisera problemen vi ser i planlösningarna, men några färdiga lösningar som passar dig perfekt kan vi ju inte ha.
Nu tycker jag du var lite hård mot dig själv. Du kom ju med mängder av konstruktiva förslag.
Kommer skissa på lite förändringar och lägga upp ny planritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.