Vi planerar att bygga hus och har tittat runt på mängder av hus under årens lopp. Känner dock att de flesta planritningar är gammaldags och inte speglar det flöde vi har/saknar i vårt hus idag.
Exempelvis så förstår jag verkligen inte varför man ska ha en tvättstuga i anslutning till kök eller entré.
Tvättstugan i min värld handlar ju om klädvård och det gör sig bäst i anslutning till klädkammare.
Är det något jag är innerligt trött på i vårt nuvarande hus så är det just detta eviga springandet med kläder från ungarnas sovrum på övervåning, ner till tvättstugan på entréplan. Sedan tvättas kläderna och sedan ska de upp igen till respektive rum. Vi har torktumlare och torkskåp, kläderna hängs aldrig ut på tork.

Det hus vi själva skissat upp har två stora klädkammare på var sin sida om en tvättstuga som dessutom ska inrymma dusch och toalett. Tanken är att våra två barn ska dela på en klädkammare och vi föräldrar delar på den andra klädkammaren.
På detta viset så kommer all vår klädvård ske i samma rum utan något onödigt spring genom hela huset.
Man går upp på morgonen, duschar och klär sig i samma rum. Smutskläderna hamnar automatiskt direkt i tvättstugan eftersom duschen är där. När kläderna är rena och vikta hamnar de tillbaks i respektive klädkammare som är i anslutning. Både vårt och barnens sovrum slipper inrymma garderober dessutom.

Hur kan detta bli fel är min fråga till er där ute?

Eftersom vi tittat på så otroligt mycket olika hus och aldrig sett något liknande så måste jag erkänna att man börjar tvivla på sin egna vision men jag kan inte se nackdelarna själv så kom gärna med era synpunkter.
 
Jag lägger upp din powerpoint som en PDF så att fler kan titta på den.
 
  • Gilla
E.6745 och 1 till
  • Laddar…
Allrummet på övervåningen känns svårmöblerat med tanke på att det är en trappa mitt i rummet.
 
BirgitS
E.6745 Elin6745 skrev:
Det hus vi själva skissat upp har två stora klädkammare på var sin sida om en tvättstuga som dessutom ska inrymma dusch och toalett. Tanken är att våra två barn ska dela på en klädkammare och vi föräldrar delar på den andra klädkammaren.
Hur är det tänkt att man låser om sig?
Små barn bryr sig väl inte men tonåringar vill nog vara säkra på att duschen är privat.
Utan dörrar mellan bad+tvätt och klädkammare är det väl risk för att försäkringsbolaget anser att alltihop är ett enda våtrum som då kräver tätskikt överallt. Det kan också bli väldigt fuktigt i klädkamrarna när någon vill duscha varmt vilket kanske inte är så bra.

Öppet mellan TV-rum och vardagsrum tycker jag inte verkar vara så bra. Inte kul att sitta med gäster i vardagsrummet och försöka prata samtidigt som egna och gästernas barn tittar på film.

Köket ser litet ut, blir väl trångt att få dit bänkyta, ho, bänkyta (80-120 cm) häll och bänkyta på ung. 2,5 m.

Spiraltrappor fungerar dåligt för folk med rörelseproblem t.ex. många äldre.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är det tänkt att man låser om sig?
Små barn bryr sig väl inte men tonåringar vill nog vara säkra på att duschen är privat.
Utan dörrar mellan bad+tvätt och klädkammare är det väl risk för att försäkringsbolaget anser att alltihop är ett enda våtrum som då kräver tätskikt överallt. Det kan också bli väldigt fuktigt i klädkamrarna när någon vill duscha varmt vilket kanske inte är så bra.

Öppet mellan TV-rum och vardagsrum tycker jag inte verkar vara så bra. Inte kul att sitta med gäster i vardagsrummet och försöka prata samtidigt som egna och gästernas barn tittar på film.

Köket ser litet ut, blir väl trångt att få dit bänkyta, ho, bänkyta (80-120 cm) häll och bänkyta på ung. 2,5 m.

Spiraltrappor fungerar dåligt för folk med rörelseproblem t.ex. många äldre.
Dörrar finns mellan tvättstuga och klädkammare på båda sidor men är tänkta att vara skjutdörrar för att man inte ska tappa massa utrymme. Låsbara på alla sätt och vis.

Angående eventuell störning mellan vardagsrum och TV-rum så har jag svårt att se den problematiken. Barnen/ungdomarna ett eget allrum i andra änden av huset belägen över sovrummen. Det som på ritningen är utmärkt som TV-rum är tänkt att vara vårt egna privata TV-rum som då ska ge oss möjligheten att ha ett mer formellt vardagsrum på entréplan för umgänge när man har gäster och dylikt. Där kommer inga barn/ungdomar få vistas om man har middag eller dylikt, det har de ett eget utrymme för.

Köket kan jag förstå hur du tänker beträffande. Just nu står vi och väger mellan att ha ett typ av grovkök innanför garaget för disk m.m. alternativt att fördjupa köksön så att detta blir den huvudsakliga platsen för matlagning. Finns utrymme inom befintliga väggar att utöka köket. Väl värt att fundera på.

Angående spiraltrappen håller jag verkligen inte med då vår planlösning innehåller två trappor upp till dessa utrymmen, en ovanligt "tillgänglig" detalj jämfört med andra klassiska planlösningar.
 
Redigerat:
M mattoys skrev:
Allrummet på övervåningen känns svårmöblerat med tanke på att det är en trappa mitt i rummet.
Jag kan hålla med dig till stor del men har svårt att lösa det på annat sätt. Vår ursprungliga tanke var att ha hela huset öppet upp till nock så detta "balkonger" har mer blivit bonusutymme. Vår tanke är att vi inte ska ha några innerväggar alls på övervåningen så att man kan nyttja det väldigt fritt. Arbetsrum, ateljé, yogastudio :). Kommer bli ganska stort utrymme, ca 60-70 kvm, så jag tror definitivt man kan få till en sitthörna för ungarna någonstans. Kan ganska enkelt bygga upp en kort innervägg istället för räcket för att dölja exempelvis baksidan av en TV är vår tanke.
 
BirgitS
E.6745 Elin6745 skrev:
Angående eventuell störning mellan vardagsrum och TV-rum så har jag svårt att se den problematiken. Barnen/ungdomarna ett eget allrum i andra änden av huset belägen över sovrummen. Det som på ritningen är utmärkt som TV-rum är tänkt att vara vårt egna privata TV-rum som då ska ge oss möjligheten att ha ett mer formellt vardagsrum på entréplan för umgänge när man har gäster och dylikt. Där kommer inga barn/ungdomar få vistas om man har middag eller dylikt, det har de ett eget utrymme för.
Okej, vid allrum/ungdomsrum står det att det är ett räcke mot entréplanet, inte en vägg.

E.6745 Elin6745 skrev:
Dörrar finns mellan tvättstuga och klädkammare på båda sidor men är tänkta att vara skjutdörrar för att man inte ska tappa massa utrymme. Låsbara på alla sätt och vis.
Så när någon ska på toa på natten ska den personen dra igen en skjutdörr, låsa den, gå över och låsa den andra skjutdörren, uträtta sitt behov, gå och låsa upp två dörrar för att sen öppna och stänga en skjutdörr innan det är dags för sängen. Som jag ser det är det stor risk för att bara den ena dörren blir upplåst, vilket inte är så kul för nästa som kommer från andra hållet och möts av en låst dörr.

Fyra stycken som ska samsas om en dusch när alla ska iväg på morgonen?
Det finns väl en dusch i det som är markerat som Badrum också?
Jag tror att den kommer att behövas.

E.6745 Elin6745 skrev:
Köket kan jag förstå hur du tänker beträffande. Just nu står vi och väger mellan att ha ett typ av grovkök innanför garaget för disk m.m. alternativt att fördjupa köksön så att detta blir den huvudsakliga platsen för matlagning. Finns utrymme inom befintliga väggar att utöka köket. Väl värt att fundera på.
Kom ihåg att det måste finnas en (liten) ho i samma bänklängd som hällen och att det måste finnas en arbetsyta som är 80-120 cm lång. Dessutom på ett sånt sätt att det går att använda av en person som sitter i rullstol.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, vid allrum/ungdomsrum står det att det är ett räcke mot entréplanet, inte en vägg.


Så när någon ska på toa på natten ska den personen dra igen en skjutdörr, låsa den, gå över och låsa den andra skjutdörren, uträtta sitt behov, gå och låsa upp två dörrar för att sen öppna och stänga en skjutdörr innan det är dags för sängen. Som jag ser det är det stor risk för att bara den ena dörren blir upplåst, vilket inte är så kul för nästa som kommer från andra hållet och möts av en låst dörr.

Fyra stycken som ska samsas om en dusch när alla ska iväg på morgonen?
Det finns väl en dusch i det som är markerat som Badrum också?
Jag tror att den kommer att behövas.


Kom ihåg att det måste finnas en (liten) ho i samma bänklängd som hällen och att det måste finnas en arbetsyta som är 80-120 cm lång. Dessutom på ett sånt sätt att det går att använda av en person som sitter i rullstol.
Känns som om du missförstår planritningen ganska mycket. Det kommer alltså finnas tre toaletter i huset. En direkt vid entrén, ett större badrum vid master-bedroom med toalett, dusch, bastu samt utgång till altan för enkel access till poolen samt denna extra vardagslyx med dusch/toa i anslutning till tvättstugan. Toaletten kommer vara avskärmad med en glasbetongvägg så jag tvivlar på att någon kommer springa omkring på natten och låsa skjutdörrarna. Är man i så skriande behov av avskärmning så tror jag nog man väljer någon av de andra två toaletterna istället.

Jag är väl medveten om de krav som ställs på tillgänglighet men till syvene och sist så bygger vi ett hus till vår familj där den typen av behov inte finns just nu. Det finns krav att efterfölja och de ska efterföljas men sådana detaljer som dina betänkligheter beträffande spiraltrappen, arbetsbänkar, är inte relevanta för oss.

Det stämmer att det är tänkt att vara ett räcke ned från ungdomsrum/allrum ned över vad som då blir matsal men att detta skulle störa umgänget hela vägen bort till vardagsrummet finner jag långsökt. Om ungarna vill ha raveparty när vi har gäster hemma kommer jag ändå kasta ut dom i poolen. Men vanligt TV-tittande i ena änden av huset finner jag svårt att tro att det kan störa umgänge hela vägen bort i andra änden av ett hus som är 190 kvm stort och dessutom i vinkel.
 
Kan du lägga upp planlösningen som en bild istället för bifogad fil? :)

Får upp något knepigt på mobilen som jag inte fattar ett skvatt av, så misstänker att det blir något galet när jag laddar ner bilden :thinking:
 
Här kommer en bild på planlösningen.
 
  • Skiss över planlösning med pool, spa och rumsuppdelning markerade med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får inte ihop måtten. Ritningen verkar inte vara gjord i en och samma skala, alternativt att ni har en väldigt annorlunda uppfattning om storlek än vad jag har. Du nämner saker som inte finns med på ritningen - har ni tagit fram en ritning med all fast inredning samt de viktigaste möblerna inritade?
 
Har ni en tomt redan ? Oftast är det enklare att planera huset efter tomten. Jag tror ni kan få till något bra av era tankar. Glöm inte att hitta en duktig arkitekt.
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Här kommer en bild på planlösningen.

Tack!

Var kommer man in? Kliver man rakt in i köket?
Varför separerade garage?
Lilla toan, hur kommer man till denna, via köket eller klk?

Sovrum som a gränsar mot både tvättstuga och badrum är nog det sämsta av båda världar. Man brukar i regel försöka hålla dessa 2 utrymmen ifrån sovrum pga eventuell störande faktor. Det är inte helt fel att kunna köra en maskin tvätt även efter läggning :)
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Tack!

Var kommer man in? Kliver man rakt in i köket?
Varför separerade garage?
Lilla toan, hur kommer man till denna, via köket eller klk?

Sovrum som a gränsar mot både tvättstuga och badrum är nog det sämsta av båda världar. Man brukar i regel försöka hålla dessa 2 utrymmen ifrån sovrum pga eventuell störande faktor. Det är inte helt fel att kunna köra en maskin tvätt även efter läggning :)
Nja, nu är ju detta en enkel skiss från powerpoint så klart alla detaljer inte är på plats. Självklart en vanlig dörr från hallen till toaletten.
Entrén är mellan skafferi och toalett, där hallen är. Kan självklart förlänga väggen mellan kök och hall men vi vill ha det så öppet som möjligt.
Garagen är inte tänkta att vara separerade.

Angående tvättstugan så är det min huvudfråga då vi väldigt gärna vill ha denna anslutning till sovrummen. Har faktiskt samma mellanrum mellan tvättstuga och sovrum idag och har aldrig reflekterat över någon störning. Men klart värt att beakta.
 
1 16386 skrev:
Jag får inte ihop måtten. Ritningen verkar inte vara gjord i en och samma skala, alternativt att ni har en väldigt annorlunda uppfattning om storlek än vad jag har. Du nämner saker som inte finns med på ritningen - har ni tagit fram en ritning med all fast inredning samt de viktigaste möblerna inritade?
Detta är en enkel skiss från Powerpoint. Vill mer veta hur ni tänker om rummens placering i förhållande till varandra samt förhoppningsvis några tankar på förbättringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.