Appendix Appendix skrev:
Hälsa Pite :D

Vilken skillnad det kommer bli med raka riktade golv med kortlingar. Du kommer ha en helt annan stabilitet och känsla.
Det var aldrig något större fel med golvet från början, men de gamla golvåsarna blev för höga när jag förde in golvvärme i ekvationen och att hyvla ner samtliga nästan 2 centimeter plus att såga upp spår för ventilationen var aldrig något alternativ. Därför nytt rakt igenom! :D

Jag räknar med att Piteå hälsar tillbaka, jag är iallafall där nu!

"Var man än kommer i världen så finns det en Pitebo, och den Pitebo känner alla andra Pitebor också!"
-Gammalt djungelordspråk!
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
H Haggo skrev:
Snyggt jobbat, fort gick det också
Jo det blir lättare för varje rum jag gör, och bättre också! :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det var aldrig något större fel med golvet från början, men de gamla golvåsarna blev för höga när jag förde in golvvärme i ekvationen och att hyvla ner samtliga nästan 2 centimeter plus att såga upp spår för ventilationen var aldrig något alternativ. Därför nytt rakt igenom! :D

Jag räknar med att Piteå hälsar tillbaka, jag är iallafall där nu!

"Var man än kommer i världen så finns det en Pitebo, och den Pitebo känner alla andra Pitebor också!"
-Gammalt djungelordspråk!
Hur gör du med mötet i nivå med befintliga trappor?
 
Jag har tagit ut måttet med laser och lagt överkant av golvreglarna ca 35mm under färdigt/befintliga golv i toppen av källartrappan, balkongdörren, ytterdörren och toaletten. Eventuella diffar i höjd ordnar jag i mötet mot eller under trösklarna till respektive dörr. Det kan bli en mindre nivåskillnad på olika sidor om tröskeln men denna borde inte göra över 10mm.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
När vi köpte huset så fick jag samtidigt sparken!
[bild]
" när jag köpte sparken fick jag samtidigt huset"
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det var aldrig något större fel med golvet från början, men de gamla golvåsarna blev för höga när jag förde in golvvärme i ekvationen och att hyvla ner samtliga nästan 2 centimeter plus att såga upp spår för ventilationen var aldrig något alternativ. Därför nytt rakt igenom! :D

Jag räknar med att Piteå hälsar tillbaka, jag är iallafall där nu!

"Var man än kommer i världen så finns det en Pitebo, och den Pitebo känner alla andra Pitebor också!"
-Gammalt djungelordspråk!
*ringer alla pitebor och säger de ska hälsa på Ola" :D

Är inte det lite norrländskt. Antingen gör man det så överjävla ordentligt.... Eller så målar man det bara tills färgen är det enda som har hållfasthet :D
Tyvärr är det så jag upplevt underhållet i det området där jag växte upp i Pite. Superfina hus eller mögelfällor. Inget mitt mellan

Nu när jag köpt ett hus med 2,.70 i takhöjd måste jag säga att jag förstår alla aktiviteter för att slippa tappa takhöjd mycket mer. Sen får du ju ny el och vatten och sen jag bytte ut allt mitt vatten sover jag mycket lugnare. Om inte annat så för att nu vet jag att det är ordentligt gjort.

(För övrigt är jag avundsjuk på sparken)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
*ringer alla pitebor och säger de ska hälsa på Ola" :D

Är inte det lite norrländskt. Antingen gör man det så överjävla ordentligt.... Eller så målar man det bara tills färgen är det enda som har hållfasthet :D
Tyvärr är det så jag upplevt underhållet i det området där jag växte upp i Pite. Superfina hus eller mögelfällor. Inget mitt mellan

Nu när jag köpt ett hus med 2,.70 i takhöjd måste jag säga att jag förstår alla aktiviteter för att slippa tappa takhöjd mycket mer. Sen får du ju ny el och vatten och sen jag bytte ut allt mitt vatten sover jag mycket lugnare. Om inte annat så för att nu vet jag att det är ordentligt gjort.

(För övrigt är jag avundsjuk på sparken)
För den som har 270 i tak får ett bättre klimat inne!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
För den som har 270 i tak får ett bättre klimat inne!
Ventilationen behöver ca 270 plus temperatur diff för att luften ska blandas termiskt... detta är speciellt viktigt i golvvärme... och högisolerande täta fönster!

Varför tror ni att äldre eldade bostäder med 270 känns så fräscha dragiga men med härlig luft?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vad lyssnar ni helst på för musik när ni snickrar och vad använder ni för musikspelare? Själv har jag en blandat lista på Spotify med allt från Status Quo och Boney M till Metallica och Motörhead!
Har tyvärr ingen spelare så jag kör direkt på telefonen!
Nu blir det inte mycket projekt här hemma av större storlek pga flera orsaker men till de små sakerna kör jag ofta med Ikea Frekvens (den större) och då på batteri. Tycker den fungerar riktigt bra med tanke på priset som var 1500kr+batteri
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jag har inte dött ännu men det har varit glest med uppdateringarna de senaste 2 veckorna.
Jag har fått ut ett golv i sovrummet, isolerat och klart. Renoveringsarbete i sovrum med nyisolering och ej färdiglagt golv, verktyg syns på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat sovrum med nytt isolerat golv och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så mycket att skryta kanske med men har varit fullt upp med livet även utanför bygget!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Renoveringsplats där golv är öppnat för ventilation med markerade schaktlinjer, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag öppna upp valvet så att jag får plats med ventilationschaktet ner till källaren.
Tilluft och frånluft samt även avluft och uteluft skall få plats här!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Pågående byggprojekt med ett öppet golv där avloppsrör och markeringar syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är sorgligt att se hur fort varje moment faktiskt går och att bygget ändå går så sakta för mig! Jag måste nog lägga mer timmar på detta trots mina andra åtaganden..
 
Rum under renovering med borttaget golv och spikade golvåsar mot väggarna, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag påbörjar golvläggning en i ännu ett rum. I bästa fall hinner jag klart med detta innan min nästa resa till paltlandet på söndag kväll!
Hörn av ett rum under renovering med borttagna golvåsar och en kofot på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första momentet är att ta bort resterna av golvåsarna som sitter spikade mot väggarna. Dessa sitter med 6 tums spik ock sitter utav bara helvetet. Hade det inte varit för högt uppe så hade jag gärna lämnat dom och använt till det nya golvet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Jag påbörjar golvläggning en i ännu ett rum. I bästa fall hinner jag klart med detta innan min nästa resa till paltlandet på söndag kväll!
[bild]
Första momentet är att ta bort resterna av golvåsarna som sitter spikade mot väggarna. Dessa sitter med 6 tums spik ock sitter utav bara helvetet. Hade det inte varit för högt uppe så hade jag gärna lämnat dom och använt till det nya golvet.
Förstår det alltid jobbigt riva bra delar som sitter fel
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Halvfärdig golvkonstruktion med träreglar och elinstallationer i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev bara halvfärdigt, har jobbat på bra men småsaker har tagit tid så jag har tyvärr inte fått golvet klart.
Halvfärdigt byggprojekt med öppet golv och synliga eldragningar samt avrivet hall- och toalettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill inte det heller då jag har en del eldragningar i tanken ännu som bör få plats under golvet. Tänker på ett 25mm rör som förberedelse för lite grövre kabel till elbilsladdare kanske?!
Halvfärdigt betonggolv i ett rum med öppen dörr och fönster, kablar på golvet, väntar på eldragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt badrumsgolv med synliga rör och avlopp, redo för eldragningar och nytt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har även fått hjälp(inte gjort själv mao) att riva upp hallgolvet och toalettgolvet i källaren. Här blir det att lägga ett vintlklick som blivit över från stugan jag tidigare byggt.
Oöppnad förpackning av klickgolv liggande på ett halvfärdigt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgen på detta är mörkbrunt och kommer ev på plats i veckan!
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.