richardtenggren
Jag har kört Revit då jag gjort ritningsunderlag för bygglov för vårt eget hus och ett tidigare projekt åt mina föräldrar. Det är rätt annorlunda i jämförelse med de mekaniska CAD-programmen jag är van, men när man kommer in i det så är det smidigt.

På jobbet vet jag att många av våra byggare(i Finland iaf) kör Tekla, men det är som jag förstått väldigt kompetent men även dyrt.
Min erfarenhet sträcker sig dock bara till att det vid export till .ifc alltid blir roterat 90 grader fel när jag importerar det i Navisworks ;)
 
Vet att du skrev om Sketchup Pro, men det kan vara värt att nämna att som arkitekt använder man Sketchup-programmet för att generera underlaget (vanligtvis med tillagda moduler). Men däremot får man ut ritningarna via Layout. Ska man som privatperson ta fram bygglovsritningar finns det nog inte några enklare alternativ.

Skulle däremot nämna att Autodesk har ett nyare gratisprogram som fungerar ganska likt Autocad - Fusion 360. Verktygen är i stort sett samma som i Autocad, så har man använt det tidigare är det en ganska flack inlärningskurva. Det är ett riktigt bra program med få buggar, och precis som ArchiCad så fungerar det bra i OSX.

Sedan håller jag med dig om att BIM-program är onödigt komplicerade för allt som är mindre än ett flerbostadshus.
 
richardtenggren
J jfengved skrev:
Skulle däremot nämna att Autodesk har ett nyare gratisprogram som fungerar ganska likt Autocad - Fusion 360. Verktygen är i stort sett samma som i Autocad, så har man använt det tidigare är det en ganska flack inlärningskurva. Det är ett riktigt bra program med få buggar, och precis som ArchiCad så fungerar det bra i OSX.

Sedan håller jag med dig om att BIM-program är onödigt komplicerade för allt som är mindre än ett flerbostadshus.
Skulle säga att det snarare är en lättvariant av inventor.
 
J jfengved skrev:
Vet att du skrev om Sketchup Pro, men det kan vara värt att nämna att som arkitekt använder man Sketchup-programmet för att generera underlaget (vanligtvis med tillagda moduler). Men däremot får man ut ritningarna via Layout. Ska man som privatperson ta fram bygglovsritningar finns det nog inte några enklare alternativ.

Skulle däremot nämna att Autodesk har ett nyare gratisprogram som fungerar ganska likt Autocad - Fusion 360. Verktygen är i stort sett samma som i Autocad, så har man använt det tidigare är det en ganska flack inlärningskurva. Det är ett riktigt bra program med få buggar, och precis som ArchiCad så fungerar det bra i OSX.

Sedan håller jag med dig om att BIM-program är onödigt komplicerade för allt som är mindre än ett flerbostadshus.
Det var nog mig du svarade va? Jo precis, Sketchup är för objektet/modellen och Layout för själva ritningen. Men när jag använde Layout på skolan för 8-9 år sedan tyckte jag att det var otroligt segt och buggigt, på gränsen till oanvändbart, samt att jag har för mig att alla vyer på ritningarna blev bitmap-bilder. Det är möjligt att det går att få till helt okej ritningar på detta vis om man är en privatperson som vill bygga till sitt hus, men för mig som hade möjlighet att bearbeta underlaget från Sketchup ytterligare kändes det aldrig som ett bra alternativ. Jag kan tänka mig att kommunernas bygglovsavdelningar även har lägre krav på redovisningen om det är en privatperson som har gjort ritningen, även om det skulle vara samma projekt.

Sen att BIM-program inte skulle ha ett syfte för mindre projekt håller jag inte med om. Jag har ritat många friggebodar, Attefallshus och fritidshus i ArchiCAD med gott resultat. Men det handlar ju om vana också, det hade säkert gått lika bra med Sketchup men tagit längre tid att faktiskt få ut "snygga" ritningar.

Jag använder fortfarande Sketchup men då mer för objekt, exempelvis ett utekök, en stol, en specialtrappa. Det går sen ganska smidigt (nåja) att få in sina Sketchupmodeller i ArchiCAD när man är färdig med objekten och vill redovisa dem tillsammans med helheten. Jag älskar verkligen Sketchup i att det är så intuitivt och att det finns så många plugins som verkligen gör att det är ens egna kreativitet som sätter gränserna och inte programmet, så inget ont om Sketchup i sig.
 
J justusandersson skrev:
Efter dessa off-topic inlägg vill jag slå ett slag för form Z. Ursprungligen ett program utvecklat för arkitektstudenter av en lärare, men sedermera ett av de bästa 3-D modelleringsprogram som finns. Jag har en skarp version på en äldre dator, men använder mest deras gratisversion, form Z free, fast inte för professionellt bruk. form Z free har vissa funktionsbegränsningar men modelleringsverktygen finns där, och man kan spara och skriva ut. Perfekt när man vill kommunicera med en idé, men inte lämpligt för bygghandlingar. Förr fanns en svensk återförsäljare men den verkar ha lagt ner. Förrutom form Z free finns ett antal versioner. form Z pro ($995), form Z jr ($495). Dessa kan sedan kombineras med olika renderare som v-ray eller RenderZone. Man kan också prenumerera på årsbasis (ca 40 % av priset). Betalversionerna är knappast något för amatörer, men väl gratisversionen. www.formz.com. Alla bra program har en hög inlärningströskel. En aspekt tycker jag är avgörande när det gäller val av program, oavsett prisnivå. De måste jobba skalriktigt med måttnoggrannhet.
Det verkar inte finnas någon free variant längre, bara en 30 dagars trial? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Det verkar inte finnas någon free variant längre, bara en 30 dagars trial? :)
På länken nedan finns ett formulär man kan fylla i för att få en nedladdningslänk skickad till sig.
http://www.formz.com/fzsite1219/home/freeLanding.html

Deras hemsida var lite trasig, om man tryckte på "try it" på form Z free på deras produktsida så kom man till trial för pro-versionen, men det gick att hitta rätt sida om man gick en omväg.

Det ser ut att vara ett trevligt program, lite som en blandning mellan Rhino och Sketchup. Har dock inte testat det.
 
Gött ju, värt att testa antar jag
 
J Jarlsgård skrev:
Det verkar inte finnas någon free variant längre, bara en 30 dagars trial?
form Z free fanns kvar igår i alla fall. Jag kollade innan jag skrev mitt inlägg. De har dessutom en gratis läsare.
 
form Z är ett av de bästa 3 d programmen som finns. Det har en mycket intelligent uppbyggnad och är roligt att jobba med. Ska man bara testa en idé lite snabbt är det suveränt. Lätt att skifta perspektivtyp och perspektivparametrar.
 
Det finns ett annat alternativ som verkar kunna vara bra nämligen FreeCAD som är ett s.k. Open source project med fler olika arbetsbänkar för bl.a. architectur ritning.

Länk: https://www.freecadweb.org/

Kan tänkas att det upplevs som en hög inlärningströskel, men är i grunden ett generellt 3D program.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
7 77Danne skrev:
Det finns ett annat alternativ som verkar kunna vara bra nämligen FreeCAD som är ett s.k. Open source project med fler olika arbetsbänkar för bl.a. architectur ritning.

Länk: [länk]

Kan tänkas att det upplevs som en hög inlärningströskel, men är i grunden ett generellt 3D program.
Har använt det om viewer och lite justeringar och för att konvertera 3D modeller till andra format. Har sett att de har en arkitektdel, men har inte använt den. Någon som ritat ett hus i det?
 
Vill slå ett slag för Adobe Illustrator. Ritade allt från A-ritningar till situationsplanen och nybyggnadskartan i den :ok:
 
MrJay
Torbjärn Torbjärn skrev:
Vill slå ett slag för Adobe Illustrator. Ritade allt från A-ritningar till situationsplanen och nybyggnadskartan i den :ok:
Bara för att man kan betyder inte att man bör använda program framtagna för print och vektorgrafik som BIM/arkitektprogram. Begränsad exportfunktion, du kan inte göra några som helst beräkningar eller renderingar, det tar superlångt tid att göra större ändringar och du sitter med 100 layers. Skulle inte bli förvånad om någon föreslog Paint eller Gimp snart ;)

Vår husritning, inkl. situationsplan och allt annat är gjord i Revit med Enscape plugin ansluten till extern VR set. Första utkastet är dock gjord i ArchiCAD av arkitekten.
 
Excel är kanon. Bara att rita kantlinjer och ställa in rätt bredd och höjd på alla celler.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Mikedigitize och 7 till
  • Laddar…
Nano-CAD kan rekommenderas. Väldigt likt A-CAD, gratis och A-CAD kompatibelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.