Trodde "alla" hempulare använde SketchUp nuförtiden?
 
M
Varför inte lägga till en kolumn för vilka platformar som stöds, ex Windows, Mac, Linux, körs i webbläsare?
 
Använder ett gammalt program, 3D Home Architect Delux. Det finns inte på marknaden längre, men har en kärna som är oslagbar i användarvänlighet. Eftersom jag gör allt själv, så är det viktigt att kunna ändra lätt och få en hyfsad 3D bild direkt. Den har export till DXF, så då är det bara att exportera till ett riktigt CAD-program. Jag kör CAD Key, blandat 3D och 2D, beroende på vad det ska vara till. I riktiga CAD-program kan man lägga allt i en fil och lägga lager, sedan generera ritningar vad som behövs till olika hantverkare och printa ut. Till visualisering och animering kan man köra vad som helst, bara färger och ytor blir bra. Jag kör SPCS 3D-inredaren Plus för detta, men det säljes inte längre. Det är ett tyskt program som kanske finns på tyska och engelska fortfarande. Lättarbetat och rätt snygga ytor, men begränsningar i bibliotekens urval. Men det är minst lika viktigt med kalkylarken och planering vid husbyggen!
 
Är det någon som kan dela erfarenheter från användande av floorplanner.com?

floorplanner.com körs i webbläsaren och man kan komma igång med full 2D&3D-funktionalitet utan att betala något. Gratisbegränsningen är att man bara kan jobba i ett plan och en variant. Annars kostar det ca 40 kr/mån.
 
henq henq skrev:
Trodde "alla" hempulare använde SketchUp nuförtiden?
Använde SketchUp flitigt tidigare. En tid sen verkade de ha tagit bort gratisversionen och ersatt den med en webbversion som var på gränsen till oanvändbar. Som tur är hittade jag den gamla SketchUp Make 2017 som är gratis för nedladdning. Den finns lite dold på deras hjälpsidor.
https://help.sketchup.com/en/downloading-older-versions
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
E etxgmg skrev:
Är det någon som kan dela erfarenheter från användande av floorplanner.com?

floorplanner.com körs i webbläsaren och man kan komma igång med full 2D&3D-funktionalitet utan att betala något. Gratisbegränsningen är att man bara kan jobba i ett plan och en variant. Annars kostar det ca 40 kr/mån.
Jag har fått upp ögonen för floorplanner. Tidigare använde jag roomsketcher som jag tycker funkar bra, men floorplanner ger möjligheten att röra sig i huset, har bättre möbel utbud och man kan även ta renderade foton vilka faktiskt är av riktigt bra kvalité.

Man kan dessutom själv styra varifrån solen ska lysa vilket jag ser som ett plus (y)
 
  • Gilla
etxgmg
  • Laddar…
I mitt yrke som arkitekt använder jag nästan uteslutande ArchiCAD för modellering och ritningar samt Enscape för visualisering. Det går snabbt och är väldigt effektivt. Mer flexibelt och fritt än Revit, enligt min åsikt. För visualiseringarna så är det inte alltid som kunden vill betala för att man ska sitta och ta fram perfekta bilder (om det inte finns en opinion eller marknad att påverka), i de flesta mindre projekt är kunden väldigt nöjd om hen så tidigt som möjligt kan få en bra uppfattning om hur projektet blir i 3D med "okej" grafik.

Detta är ju dock en setup som är väldigt dyr och kanske svår för hemmaanvändaren att använda. I skolan och i "början av karriären" hade jag ett annat workflow, där jag gjorde 3D-modell i Sketchup och renderade ut eventuella bilder därifrån. Då använde jag V-ray men det finns säkert gratisvarianter på renderingsmjukvara som är mer intuitiva. Ritningarna gjorde jag i AutoCAD från DWG-exporter från Sketchup. Det var rätt trögt och det tog lång tid att göra ändringar på ritningarna, eftersom det var så många olika program i processen. För en hemanvändare så funkar det säkert bra om man vill sitta och rita sitt egna hus. Man måste nästan göra någon form av handpåläggning efter Sketchup, för annars blir det inte bra. Man kan ju använda Layout, men när jag försökte använda det så lyckades jag aldrig få det tillräckligt bra för att jag skulle vara nöjd.

Ett tips är att många mjukvaruutvecklare erbjuder gratis studentversioner av programmen med full funktionalitet men där det kanske finns vattenstämplar på ritningarna eller liknande. Jag tror inte att man nödvändigtvis måste gå en utbildning inom "rätt" disciplin, i många fall räcker det med att man har en studentmail från ett lärosäte de samarbetar med.

Om man vill få hjälp med att rita upp sitt hus kan det ju helt klart vara värt att ta kontakt med en arkitekt. Vilket underlag som är lämpligt att ha med sig då beror säkert från arkitekt till arkitekt. Vissa gillar inte om kunden har en någorlunda färdig skiss, men jag tycker att det kan vara en bra hjälp på vägen om kunden har lite egna tankar och koncept. Något som jag anser är väldigt bra att ha i alla lägen är dock ett enkelt rumsfunktionsprogram. Man gör helt enkelt ett dokument där varje rum får ett eget blad, och med information om vad man tycker är viktigt för just det rummet och hur det förhåller sig till andra rum. Det kan vara väldigt övergripande eller väldigt detaljerat. Det här dokumentet bör också uppdateras i varje skede av byggprocessen, då det är väldigt bra att ha med om man vill få en byggare att lämna ett relevant pris.

Edit: Att sätta ihop en Pinterest med interiöra och exteriöra referensbilder innan den första kontakten med arkitekten är heller aldrig fel så sparar man dyra konsulttimmar.
 
Redigerat:
  • Gilla
vonfries och 2 till
  • Laddar…
@Klaugust du som är arkitekt, jag har en fråga till dig kring en sak som jag blir förvirrad över!

Sovrum, närmre bestämt huvudsovrummet. Tittar man på mallar eller exempel från SS så säger de att minimimåttet för sovrum som ska rymma dubbelsäng är 3*3.8m har jag för mig. Men kravet är 120cm på ena sidan sängen, 180cm säng och sedan 70cm på den andra. Det blir med min matte 3.7m? Så är det egentligen 3*3.7m som är minimikravet? :thinking:
 
J Jarlsgård skrev:
@Klaugust du som är arkitekt, jag har en fråga till dig kring en sak som jag blir förvirrad över!

Sovrum, närmre bestämt huvudsovrummet. Tittar man på mallar eller exempel från SS så säger de att minimimåttet för sovrum som ska rymma dubbelsäng är 3*3.8m har jag för mig. Men kravet är 120cm på ena sidan sängen, 180cm säng och sedan 70cm på den andra. Det blir med min matte 3.7m? Så är det egentligen 3*3.7m som är minimikravet? :thinking:
Standarden säger mycket riktigt 300x370 cm för en dubbelsäng. Sen kan man med fördel placera garderober på "120 cm"-sidan av sängen då de behöver 120 cm framför för att vara tillgängliga (har man garderob längst in mot väggen där nattduksbordet står så blir inte den tillgänglig men går ju bra att använda ändå).
 
Klaugust Klaugust skrev:
Standarden säger mycket riktigt 300x370 cm för en dubbelsäng. Sen kan man med fördel placera garderober på "120 cm"-sidan av sängen då de behöver 120 cm framför för att vara tillgängliga (har man garderob längst in mot väggen där nattduksbordet står så blir inte den tillgänglig men går ju bra att använda ändå).
Perfekt, var exakt det svaret jag efterfrågade :D då är det SS som är otydlig och inte jag som tlkat det fel (y)

Ritning som visar planlösningen för sovrum med angivna minimått och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är den bilden som ställde till det, för de har av någon anledning räknat med fönsterbänken då antar jag?
 
J Jarlsgård skrev:
Perfekt, var exakt det svaret jag efterfrågade :D då är det SS som är otydlig och inte jag som tlkat det fel (y)

[bild]

Är den bilden som ställde till det, för de har av någon anledning räknat med fönsterbänken då antar jag?
I sak har de ju rätt i bilden även om det är väldigt otydligt redovisat, 300x370 är egentligen måttet för bara själva sängen så om man har fönsterbänkar eller radiatorer eller något annat så får detta inte inkräkta på utrymmet. Huruvida det faktiskt följs i alla projekt är väl en annan femma. Det är nog ovanligt att man redovisar radiatorer och fönsterbänkar i bygglovet för småhus åtminstone. Det är möjligt att en nitisk byggnadsinspektör kan anmärka på det, men jag har svårt att se att de skulle kräva att man bygger om huset för det. Om man vet med sig att man kommer att ha ont om plats får man väl då strunta i fönsterbänkar och ha golvvärme.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
MrJay
J Jarlsgård skrev:
Tittar man på mallar eller exempel från SS så säger de att minimimåttet för sovrum...
SS?
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Efter dessa off-topic inlägg vill jag slå ett slag för form Z. Ursprungligen ett program utvecklat för arkitektstudenter av en lärare, men sedermera ett av de bästa 3-D modelleringsprogram som finns. Jag har en skarp version på en äldre dator, men använder mest deras gratisversion, form Z free, fast inte för professionellt bruk. form Z free har vissa funktionsbegränsningar men modelleringsverktygen finns där, och man kan spara och skriva ut. Perfekt när man vill kommunicera med en idé, men inte lämpligt för bygghandlingar. Förr fanns en svensk återförsäljare men den verkar ha lagt ner. Förrutom form Z free finns ett antal versioner. form Z pro ($995), form Z jr ($495). Dessa kan sedan kombineras med olika renderare som v-ray eller RenderZone. Man kan också prenumerera på årsbasis (ca 40 % av priset). Betalversionerna är knappast något för amatörer, men väl gratisversionen. www.formz.com. Alla bra program har en hög inlärningströskel. En aspekt tycker jag är avgörande när det gäller val av program, oavsett prisnivå. De måste jobba skalriktigt med måttnoggrannhet.
 
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.