Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och redan på digerdödens tid använde läkare mask. Detta långt innan man visste att det fanns virus och bakterier.

[bild]

[länk]

[länk]
Hade de något vetenskapligt underlag för maskbärandet, eller kändes det bara rätt?
 
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej det gör det inte men väsentliga är att man använde en mask som filtrerade luften.
Synd bara att dom var en sån fail. Allting var en hittepå av gammal skrock. Man hade färgat glas som skyddade från pestens blick och masken full med örter som skulle stoppa luften. Mycket tyckande då med gissar jag.

Ultimately, the plague doctors’ outfits—and methods—didn’t make much of a difference. “Unfortunately,” writes historian Frank M. Snowden, “the therapeutic strategies of early modern plague doctors did little to prolong life, relieve suffering, or effect a cure.”

Plague doctors may have been immediately recognizable, but until the rise of the germ theory of disease and modern antibiotics, their costumes didn’t provide real protection against the disease.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej det gör det inte men väsentliga är att man använde en mask som filtrerade luften.
Nej.
Man bar mask som man trodde skyddade, men den hade ingen effekt ... för man visste helt enkelt inte hur det fungerade.

Men poängen med ditt inlägg gick in till sist.
Först förstod jag inte, men nu fattar jag att du vill visa att man precis som dig, redan på medeltiden visste för lite och valde fel metoder ...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Man bar mask som man trodde skyddade, men den hade ingen effekt ... för man visste helt enkelt inte hur det fungerade.

Men poängen med ditt inlägg gick in till sist.
Först förstod jag inte, men nu fattar jag att du vill visa att man precis som dig, redan på medeltiden visste för lite och valde fel metoder ...
Det fanns nog en antik förfader till Hyltran redan då, Hyltrus Magicantes som talade om syre och masker och hur bra dom var :rofl:
Vad hette han med långa skägget i tvserien Det var en gång? Storstark och dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Synd bara att dom var en sån fail. Allting var en hittepå av gammal skrock. Man hade färgat glas som skyddade från pestens blick och masken full med örter som skulle stoppa luften. Mycket tyckande då med gissar jag.

Ultimately, the plague doctors’ outfits—and methods—didn’t make much of a difference. “Unfortunately,” writes historian Frank M. Snowden, “the therapeutic strategies of early modern plague doctors did little to prolong life, relieve suffering, or effect a cure.”



Plague doctors may have been immediately recognizable, but until the rise of the germ theory of disease and modern antibiotics, their costumes didn’t provide real protection against the disease.
Ja det framgår av en av artiklarna som jag länkade till.

T tanaris skrev:
Hade de något vetenskapligt underlag för maskbärandet, eller kändes det bara rätt?
Jag vet inte kanske inget som skulle hålla idag enligt svensk standard.

Men det finns Några länder som på ett sätt ger dem rätt i efterhand. Därför att de kräver eller rekommendera munskydd.

Sen finns WHO också;)
 
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men det finns Några länder som på ett sätt ger dem rätt i efterhand. Därför att de kräver eller rekommendera munskydd.
Ja, att man gissar friskt betyder naturligtvis inte nödvändigtvis att man alltid gissar fel. Trist för dem att de gissade att det räckte med att stoppa lite myrra i masken bara...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
Ärligt talat Hyltran, jag tycker faktisk du är rätt korkad, ibland ... ;) :whistle:
(Men i många andra trådar gör du mycket bra ifrån dig, där blir jag rätt ofta imponerad!!!)

Det du postade om digerdödsmaskerna blev ju helt kontraproduktivt mot den åsikt du annars driver.

Så antingen ville du bara röra om lite i grytan (utan annat mål) eller otur vid tankeverksamhet ...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ja, att man gissar friskt betyder naturligtvis inte nödvändigtvis att man alltid gissar fel. Trist för dem att de gissade att det räckte med att stoppa lite myrra i masken bara...
Någonting som filtrerade bort droppburen smitta från munnen, näsan och ögonen.

Spelar väll ingen större roll om det är myrra och torkade örter för munnen och näsan och glaskulor framför ögonen eller några olika former av moderna syntetmaterial?

Syftet blir ungefär det samma.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Någonting som filtrerade bort droppburen smitta från munnen, näsan och ögonen.
Nu spreds ju inte digerdöden med droppsmitta utan det var en bakterie som troligen spreds via loppor och råttor.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
För det första var inte digerdöden någon droppsmitta.

för det andra ...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu spreds ju inte digerdöden med droppsmitta utan det var en bakterie som troligen spreds via loppor och råttor.
Så det smittade inte från människa till människa?

Det tvivlar jag på.

Och den där lustiga dräkten som läkarna bar borde skydda dem även om det bara smittade från råtta till människa.
 
Redigerat:
Jag har tidigare läst att AstraZ handlar upp produktionskapacitet runt om i världen. Vet också att Indien är stora inom medicinproduktion, men storskaligheten förvånar mig ändå.

Serum Institute, världens största vaccinproducent ska tillverka Oxford/AstraZ vaccinet. [NY Times]
Cyrus Poonawalla vid ett hästkapplöpnings-evenemang sponsrat av Poonawalla i Mumbai.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hästuppfödare i Indien donerade hästar till ett vaccinlaboratorium, men kom på att han kunde producera själv istället och så startade Serum Institutet för drygt 50 år sedan.
Som litet :rolleyes: familjeägt företag är det lätt att fatta beslut som tex sätta igång produktion av ett vaccin som inte är godkänt än. (Fråga pappa om det är okay...).
Man har redan producerat miljontals doser för forskning och studier som pågår.
Man planerar att ha 300 miljoner doser i lager i november då pågående studier beräknas avslutade.
Man spenderar 450 miljoner dollar på produktionskapacitet och räknar med att kunna producera 500 doser per minut.

Stor chansning med mycket att vinna eller förlora, men de har även avtal med 4 andra vaccinutvecklare.

Indiens president tycks acceptera att Serum fördelar produktionen 50/50 mellan Indien och export till resten av världen. Tidigare stoppades Indisk export av medicin som kunde användas mot covid-19.

Ja, detta är ett sätt att snabba på möjligheten att snabbt göra ett vaccin kommersiellt tillgängligt.
Vem vet, kanske vi kan köpa ett effektivt vaccin till våra äldre från Serum när de fått igång produktion av något annat vaccin 2021/2022?
 
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Så det smittade inte från människa till människa?
Man vet inte allt helt säkert. Det var ändock för 700 år sedan .. ;)

Men man tror att smittvägarna var
råtta-lus-råtta-lus-människa (valfritt antal steg och blandning av värddjur mellan lopparna)
Kontaktsmitta mellan människor (och kanske råttor) genom sår och upphostat blod, dvs inte luftburet, utan att man tar på den sjuke (på samma vis som ebola förs vidare).

Råtta/lus och båtar och skepp antas varit den huvudsakliga spridningsvägen för långdistansspridning. Men sen väl inne i samhällen/byar osv så kan kontaksmitta ha blivit dominerande.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Så det smittade inte från människa till människa?

Det tvivlar jag på.

Och den där lustiga dräkten som läkarna bar borde skydda dem även om det bara smittade från råtta till människa.
Du kan läsa om digerdöden på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Digerdöden
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Ja, detta är ett sätt att snabba på möjligheten att snabbt göra ett vaccin kommersiellt tillgängligt.
Vem vet, kanske vi kan köpa ett effektivt vaccin till våra äldre från Serum när de fått igång produktion av något annat vaccin 2021/2022?
Enligt det jag har läst tidigare ska man i Indien endast tillverka vaccin för låg- och mellaninkomstländer, och dit räknas inte något EU-land förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.