Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag menar .. när man tydligen inte bryr sig om nästan nånting annat, varför känns klammer viktigt?
För att man vill att det skall se proffsigt ut?:geek:
 
När jag var elektriker så förekom det att vi återanvände både dosor, JR-klammer, kabel och i enstaka fall elcentraler. Många grejor tas ju inte bort för att de nått sin tekniska livslängd utan för att man byter funktion/bygger om och det inte passar längre.
 
Efter att jag bytte några brytare till moderna sådana u huset sålde jag de gamla fullt funktionsdugliga till min chef och hans nya Attefall. Varför inte? Dom har ett annat liv framför sig.
Ska säga att det var inga sketna anslut-saker utan kvalitet från 90-talet.
 
Fotat hos en kollega efter att elektrikern varit i farten. :crysmile:
 
  • Elinstallation med öppen väggisolering och synliga elektriska ledningar efter elektrikerbesök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
johel572 och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men vad är det för dosa slangarna går till?
Spisdosa?

Det är väl konstigt och oerhört ovanligt att det går två rör/slang till en spisdosa...
Det kan väl möjligen vara till en ugn på annat ställe, om det ska vara häll där, det känns som enda vettiga.

Men lite snålt att inte dra en helt egen matning till ugnen om väggarna ändå är öppna.
 
Är dom oranga numera? har ett par superior som ser ut på bilden men även några ProfCut som är metallfärgade på bladet. Vette fan varför man har 20 fogsvansar. Men något svårt att sätta skivan blir det ju.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vad är det för dosa slangarna går till?
Spisdosa?

Det är väl konstigt och oerhört ovanligt att det går två rör/slang till en spisdosa...
Det kan väl möjligen vara till en ugn på annat ställe, om det ska vara häll där, det känns som enda vettiga.

Men lite snålt att inte dra en helt egen matning till ugnen om väggarna ändå är öppna.
Helt riktigt. Ugn på ett ställe, induktionshäll på annat.
 
C
F Fluxor skrev:
Fotat hos en kollega efter att elektrikern varit i farten. :crysmile:
Tog en stund men nu såg jag det. Stackars den slangen när gipset åker på :rofl:
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Jag missade också att slangen låg på fel sida om en regel, först när ovanstående inlägg kom upptäckte jag det också....
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vad är det för dosa slangarna går till?
Spisdosa?

Det är väl konstigt och oerhört ovanligt att det går två rör/slang till en spisdosa...
Det kan väl möjligen vara till en ugn på annat ställe, om det ska vara häll där, det känns som enda vettiga.

Men lite snålt att inte dra en helt egen matning till ugnen om väggarna ändå är öppna.
Är inte det en vanlig lösning vid renovering?
Ofta är det väl 3 fas draget till den gamla spisen medan den nya hällen bara använder två av dem. Då är det ju smidigt att dra vidare till den nya ugnen som oftast hamnar på samma vägg någon enstaka meter bort. Centralen kan ju vara i andra änden av huset utan möjlighet att dra fram nya matningar utan att riva upp andra väggar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jonas Persson
Beror på hur stor hällen är. Min med fem hällar behöver alla tre faser.
 
Mikael_L
Janus82 Janus82 skrev:
Är inte det en vanlig lösning vid renovering?
Ofta är det väl 3 fas draget till den gamla spisen medan den nya hällen bara använder två av dem. Då är det ju smidigt att dra vidare till den nya ugnen som oftast hamnar på samma vägg någon enstaka meter bort. Centralen kan ju vara i andra änden av huset utan möjlighet att dra fram nya matningar utan att riva upp andra väggar.
Så kan det ju också vara, att det inte är öppna väggar hela vägen, utan bara i köket. Då blir kanske det där lämpligaste lösningen.
Nåja, nu trallar vi på sååå offtopic, så det kanske får avhandlas i någon annan tråd vid behov.
 
Stickan56
R roli skrev:
Jag missade också att slangen låg på fel sida om en regel, först när ovanstående inlägg kom upptäckte jag det också....
Det är därför sågarna hänger där så att man kan kapa regeln innan det gipsas.:rofl:

Stickan
 
  • Gilla
  • Haha
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
electrocuted electrocuted skrev:
appropå pizzerior, där kan man se en hel del "nytänkande" jag var inne på den lokala pizzerian häromdagen och då hade han renoverat, flyttat disken och pizzaugnen en meter åt sidan, men 3-faskablen till ugnen blev ju för kort då, inga problem om man har SKK lampkabel liggande! han tänkte iallafall på att öka arean, så det var en SKK per fas, alltså 2x0.75mm2/fas ett härligt nystan av eltape i vardera änden också..
i övrigt var det öppna kulodosor, sockerbitar osv. på utsidan kunde man se att bakom pizzerian så låg mätarskåpet på marken.
electrocuted electrocuted skrev:
ja sedär, då hade han behövt ett par lampkablar till då...
undrar vad han hade stoppat i istället för huvudsäkringar, för den pizzerian var en vanlig kåk innan och en vanlig kåk har ju inte D3-proppar... och max med D2 är ju 25.. då måste han nog vart där och trimmat också..
När jag arbetade med resturangmaskiner såg jag många intressanta insatalltioner på pizzerior o dito ställen.Flera gånger maskiner som man inte hade några som helst möjligheter att bryta strömmen till.
 
Skadade och rostiga eluttag på grund av regnvattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad lite regnvatten kan ställa till med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.