J Jan271 skrev:
Ja speciellt den undre ser lite sliten ut.
Det är bara vanliga kullager, knacka av, knacka på.
Ska kolla om jag hittar typen.
608zz
 
Ett kullager i förpackning märkt "SKF 608-2RSH Italy" på ett prickigt tyg med penna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns på kullager.se,kostar inte många kronor
 
Sorry @frustator för övertydligheten,men jag visste att jag hade ett extra liggande och visst blir det coolt med en bild så här på fredagskvällen.
 
Mycket uppskattat med bilder på fredags kvällen, och snabba svar! Ska fixa kullager i morgon då :)
Jag kan fortsätta med ytterligare en bild och fråga gällande sågbladets gång på hjulet.
Går inte att justera bandets placering på hjulet utan det vandrar ut till kanten där hela tiden, bordet det inte gå mitt på?
Tänker att jag kanske bör byta ut "däcket" då det som sitter på kan vara rätt slitet.
 
  • Sågblad nära kanten på ett hjul med slitet "däck" på en bandsåg, eventuell justeringsfråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jan271 skrev:
Sorry @frustator för övertydligheten,men jag visste att jag hade ett extra liggande och visst blir det coolt med en bild så här på fredagskvällen.
För att göra det ännu tydligare funkar det både med 608-2rsh som @Jan271 postade bild på och 608zz. Jag föredrog zz till min. (Plåtbricka) rsh är med gummi.
 
Dj1927 Dj1927 skrev:
Mycket uppskattat med bilder på fredags kvällen, och snabba svar! Ska fixa kullager i morgon då :)
Jag kan fortsätta med ytterligare en bild och fråga gällande sågbladets gång på hjulet.
Går inte att justera bandets placering på hjulet utan det vandrar ut till kanten där hela tiden, bordet det inte gå mitt på?
Tänker att jag kanske bör byta ut "däcket" då det som sitter på kan vara rätt slitet.
Det ska ligga på samma sätt fast på framkanten. Vad händer när du justerar fram det?
Hur ser gummit ut i profil?
 
Dj1927 Dj1927 skrev:
Mycket uppskattat med bilder på fredags kvällen, och snabba svar! Ska fixa kullager i morgon då :)
Jag kan fortsätta med ytterligare en bild och fråga gällande sågbladets gång på hjulet.
Går inte att justera bandets placering på hjulet utan det vandrar ut till kanten där hela tiden, bordet det inte gå mitt på?
Tänker att jag kanske bör byta ut "däcket" då det som sitter på kan vara rätt slitet.
På denna sågen som Inte har krönta hjul, alltså lite halvrunda, ska bladet ligga med tänderna precis utanför gummit.
Lite smålurigt att ställa in men det går.
På min såg har jag bytt gummit, men det var för att den vibrerade, och nytt gummi hjälpte verkligen.
Jaha, tvåa på den. Gör folk inget vettigt en fredagkväll
 
  • Gilla
Dj1927
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
På denna sågen som Inte har krönta hjul, alltså lite halvrunda, ska bladet ligga med tänderna precis utanför gummit.
Lite smålurigt att ställa in men det går.
På min såg har jag bytt gummit, men det var för att den vibrerade, och nytt gummi hjälpte verkligen.
Jaha, tvåa på den. Gör folk inget vettigt en fredagkväll
Det är väl bara vi tre som verkar göra något vettigt :)
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
Det finns två rattar, bladspänning och bladposition. Båda påverkar läget på bladet.
Jag brukar spänna bladet, ratten uppe på sågen, så att det blir lagom,sen försöka fixa läget med ratten på sidan.
Men dom sagt, lite meckigt.
Och sist justerar man in bladstyrningarna.
 
När jag justerar fram bladet med tänderna precis utanför och rullar så vandrar bladet in och lägger sig längst bak igen. Tror det är "däcken" som är slut, finns nya att få tag i här i landstrakten tro? Eller är det Ebay som gäller? Bandsåg med slitna däck där sågbladet med tänder inte stannar i position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett bandsågsblad med fokus på slitna gummidäck på rullen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dj1927 Dj1927 skrev:
När jag justerar fram bladet med tänderna precis utanför och rullar så vandrar bladet in och lägger sig längst bak igen. Tror det är "däcken" som är slut, finns nya att få tag i här i landstrakten tro? Eller är det Ebay som gäller?[bild] [video] [bild]
Jag tror bara att du måste jobba med justering av bladposition, ratten på sidan.
Och det funkar inte att snurra för hand, motorn måste driva.
Börja med att spänna upp bladet ordentligt.
Få sen det att ligga någotsånär utan motor.
Sista justering med motor på.
 
Är det denna ratten du menar? Närbild på en ratt eller vred monterad på en grön ytstruktur, troligen del av en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dj1927 Dj1927 skrev:
Är det denna ratten du menar?[bild]
Japp, det är bladpositionen.
Pinnen uppe på är bladspänningen men det ser lite konstigt ut, lägger upp en bild på min såg. Bandsåg med en spak för bladspänning och en modifierad del på huset, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ratten uppe på spänner bladet mot en fjäder, din verkar moddad på nåt sätt.
 
Så här ser det ut :)
 
  • Hand håller en spackelspade ovanför en arbetsbänk med synlig skruv och hjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte original men funkar säkert.
Nu vet du vad du ska skruva på, börja där och prova dig fram.
Men justera måste du, insåg inte från början att du missat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.