Hej! Vi bestämde oss i våras att bygga ett fritidshus och tog in flera offerter. Eftersom vi inte är händiga själva så valde vi en hustillverkare som skulle "ta hand om allt". Efter ett tag (när vi hade tackat nej till de andra leverantörerna) visade det sig att vi skulle få skriva ett separat avtal med snickaren, något som vi inte hade förstått först. Vi gick ändå vidare med hustillverkaren eftersom säljaren verkade väldigt kunnig och pålitlig. Nu när vi är i slutfasen av förhandlingarna så kryper det fram att saker som skulle ingå enligt ursprungsofferten helt plötsligt inte ingår längre. Hustillverkaren skyller på snickaren och snickaren skyller på hustillverkaren. Vi har dessutom en svag känsla av att de har så mycket att göra så att de egentligen inte vill bygga vårt hus. Dessutom får vi betala mer för vissa grejer som har kunnat kolla upp (exakt samma VVB, radiatorer, väggpanel, etc) än vad vi skulle kunna köpa det för själva. Vi har inte skrivit på än, men behöver göra det närmsta dagarna för att hinna få huset i tid. Hur skulle ni göra? Några råd?
 
  • Gilla
  • Wow
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Se det inte i termer av lurade eller ej (även om det givetvis finns en sådan möjlighet i bakgrunden ) utan se det som att ni önskade en totalentreprenad men de inte verkar vara intresserade eller förmögna att erbjuda det. Allt du upplever nu med brist på samordning är det du kan uppleva under bygget och frågan är väl om din hustillverkare här tar något ansvar för samordning. Om det inte sker under en försäljningsfas när de är som mest måna om dig som kund varför ska det ske under uppförandefasen?:thinking:

Givet det du skriver kanske du ska ställa kravet att för att gå vidare är det ett kontrakt enligt
ABT 06 för totalentreprenader som du kräver. Då med en avtalspart, en ansvarig för tidsplanen och kvalitet. Kombinerat med en eget vald kvalitetsansvarig. Erbjuder de inte detta kanske det är läge att kolla vidare
 
  • Gilla
Kronprinsen och 33 till
  • Laddar…
Tack för svar myrstack/hemmapularen! Något ABT 06 kommer de nog aldrig att skriva på... Du bekräftar min magkänsla!
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Vill du ha totalentreprenad. Se då till att du får det. Byt husleverantör och låt dig inte stressas. Blir sällan bra i slutändan.
 
  • Gilla
Polyester och 21 till
  • Laddar…
Om säljaren har börjat att lova totalentreprenad, och nu inte vill leverera det. Så är värdet av det han vill leverera lägre. Normalt sett så är "påslaget" för totalentreprenad 10 - 15%.

Om du går vidare med den här firman, så skall för det första allt som ingick i de muntliga uppgifterna ingå, för det andra så borde priset prutas ned med ca 10%, eftersom det inte är den utlovade totalentreprenaden.

Säljaren anser sig säkert inte ha utlovat total, men han har uppenbarligen fått dig att tro det.

Men rent allmänt. Om projektet redan nu har hamnat snett, med problem, som kan vara allt från bristande kommunikationsförmåga från säljaren, till rent bedrägeri. Hur kommer resten av resan att gå då?
 
  • Gilla
Kronprinsen och 31 till
  • Laddar…
Att ni får betala mer för vissa grejer än om ni själva köpt det är kanske inte så konstigt? Just VVS-grejer brukar det ju vara rejäla påslag på, liksom elprylar.

Men som sagt, det verkar ju som att de inte kan/vill erbjuda totalentreprenad. Så byt leverantör i så fall.
 
  • Gilla
leffeisala och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jag hade ett liknande problem med min krockade bil. I början gick allt väl. Verkstaden skulle snabbt fixa fram en dörr och allt skulle vara klart på fjorton dagar, sas det. Sedan hände ingenting på en månad. Först när jag ringde upp och tipsade om var de kunde köpa en dörr, tog det fart... -trodde jag! Under tiden verkstaden legat på latsidan, hade jobben hopat sig, så min bil ställdes i kön först nu. Jag sade till killen att pga. deras sölande, borde jag få förtur. Men icke. Efter en del bråk, vräkte han ur sig: -"vill du, så avbryter vi alltihop"! "Va!" Sade jag. "Då tar det ju ännu längre tid!"
Efter att ha funderat en dag, tänkte jag -har det redan gått åt skogen INNAN de ens börjat, hur kommer det då att gå sedan? Dagen efter sade jag till samme verkstadsgubbe att jag accepterade hans erbjudande att avbryta alltihop. Den först så trevlige, fick nu ett raseriutbrott och skrikandes att allt var mitt fel, samt att jag kunde dra dit pepparn växer.

Efter det samtalet känndes det mycket bättre.

Staffan
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Kronprinsen och 30 till
  • Laddar…
Husleverantören är bunden av sin offert om accesstiden fortfarande gäller. Dvs ni har rätt att få de pris som den har angett/offererat.

Leverantören har inte heller rätt att dela upp kontraktet på fler parter om den har offererat "totalentreprenad".

Det kanske kan vara bra att veta att det du avser är generalentreprenad och ej totalentreprenad ang om det är en leverantör/entreprenör alt tex två.

Om man bara köper en byggsats av en husleverantör torde det vara ett köpeavtal av vara och ej tjänst som inte omfattas av KTjL.

Om Snickaren och husleverantören uppfattas som "struliga" map att de inte har tid, ändrar priser, verkar vara oense då avråder jag skarpt från att skriva kontrakt då risken är stor att att den inte blir enklare under produktionen när det är svårt att dra sig ur map ekonomiskt engagemang.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 4 till
  • Laddar…
Skriv inte på. Börja om!
 
  • Gilla
Kronprinsen och 7 till
  • Laddar…
Hej! Tack för alla svar (som får mig att vilja avsluta alltihop och börja om från början)! En sak som jag faktiskt inte förstod förut är det där med marginaler. Skall man verkligen räkna med att hustillverkarens VVS- och elprylar är dyrare än på t ex Bauhaus? Har inte hustillverkaren grossistpriser, de som köper in så mycket?
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Jo men dom tar fullpris av dig + pålägg ofta 10% för att dom beställt.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Att bygga hus - även om det "bara" är ett fritidshus - är stort, riktigt stort. Ni vill inte oroa er i onödan, det kommer dyka upp anledningar att oroa sig ändå, även om bygget går bra och byggaren är bra. Känner ni er lurade redan nu - och enligt vad hempularen skriver i inlägg #5 så är ni redan lurade - så är risken stor att ni kommer ha den där obehagliga klumpen i magen under hela byggtiden och i värsta fall en bra bit efter att bygget är klart. Ni behöver fråga er om det är värt det att få färdigt huset vid den tidpunkt ni hoppats, eller om det kan vara värt en försening för att slippa magsår.
För mig vore svaret givet, med tanke på att det faktiskt är ett fritidshus. Ni har ingen press att ni MÅSTE ha ett hus att flytta in i för att ni har sålt ert gamla hus...

Är ni låsta till det hus ni valt så be om en annan kontakt, börja om från början. Är ni inte låsta så byt tillverkare också. Lycka till! :D
 
  • Gilla
Kronprinsen och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
  1. Skall man verkligen räkna med att hustillverkarens VVS- och elprylar är dyrare än på t ex Bauhaus? Har inte hustillverkaren grossistpriser, de som köper in så mycket?
Naturligtvis är deras rabatt stor. Det hindrar dom inte från att vilja tjäna ännu mera pengar. Köpa väldigt billigt -sälja dyrt, är bättre än att -köpa väldigt billigt -sälja billigt.

Staffan
 
  • Gilla
Tamazin och 5 till
  • Laddar…
Anna1234567 Anna1234567 skrev:
Hej! Tack för alla svar (som får mig att vilja avsluta alltihop och börja om från början)! En sak som jag faktiskt inte förstod förut är det där med marginaler. Skall man verkligen räkna med att hustillverkarens VVS- och elprylar är dyrare än på t ex Bauhaus? Har inte hustillverkaren grossistpriser, de som köper in så mycket?
Absolut. Det kommer du som husägare inse. Rörmokarna och elektrikerna vill gärna ta en slant för materialet. Det finns exempel på horribla påslag med flera hundra procent jämfört med om man köper själv. Du kanske kan köpa materialet själv och hantverkarna får montera? Men gör i såfall upp det innan och var medveten om att ifall du handlar fel grejer så blir ju arbetet dyrare.

Viktigt är ju också givetvis att jämföra rätt produkt. Du kan exempelvis inte ta ett vägguttag från Biltema och jämföra med Elko/Schneider eller liknande.
 
Anna1234567 Anna1234567 skrev:
Hej! Tack för alla svar (som får mig att vilja avsluta alltihop och börja om från början)! En sak som jag faktiskt inte förstod förut är det där med marginaler. Skall man verkligen räkna med att hustillverkarens VVS- och elprylar är dyrare än på t ex Bauhaus? Har inte hustillverkaren grossistpriser, de som köper in så mycket?
Det finns massor med trådar omjust påslag på material i VVS och el branschen. Det hela styrs av grossistföretagen. De ger ut en prislista med fantasipriser. De kan ligga 1000% eller mer över vad samma prylar kostar på en näthandel eller Bauhaus, Hornbach osv. Det är inte helt ovanligt att en elfirma köper till den prislistan men med 90 - 95% rabatt.

Vissa elfirmor kör sedan med dessa prislistor mot kund. Ibland "bjuder" de på 20% rabatt. Så priset är då bara 800% över normalpriser. Andra redovisar grossistpriset som sitt "inköpspris", och lägger på ytterrligare 10%.

Köper du ett bygge till fastpris, så spelar det ingen roll. Du får ett fastpris som skall betalas oavsett vad materialet kostar i inköp för firman. Men bygger du med löpande räkning kan man drabbas av de här ockerpriserna.
 
Redigerat:
  • Gilla
ovk och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.