E epw skrev:
Intressant med markbetong. Hur tjock blir plattan? Hur stora sektioner går det att gjuta utan rörelsefogen?
10 cm överallt utan garage uppfart som blir 15cm tjock.
Vet ej men 6*6m kanske men jag ska ha mindre rutor
 
banjoragge banjoragge skrev:
Ingen dilationsfog någonstans?
Ska skäras massor dagen efter gjutning
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
E
T Toddep skrev:
10 cm överallt utan garage uppfart som blir 15cm tjock.
Vet ej men 6*6m kanske men jag ska ha mindre rutor
Intressant, har sökt en del gällande detta senaste tiden men det verkar vara ganska ovanligt i Sverige än så länge. Har du någon uppskattning på m2 pris för din läggning?
 
E epw skrev:
Intressant, har sökt en del gällande detta senaste tiden men det verkar vara ganska ovanligt i Sverige än så länge. Har du någon uppskattning på m2 pris för din läggning?
Jo att det är dyrt ;)
 
  • Gilla
Gud_ och 2 till
  • Laddar…
Jag är fortsatt imponerad över ditt bygge som verkligen är genomtänkt och håller hög klass oavsett vad det är. Det enda jag vet om jobb i backen är att man ska räkna med tjäle ner till ett visst djup varje vinter. Funkar det verkligen med så stora betongytor utan att de bryts sönder genom tjälens lyftkraft? Förmodligen, eftersom du gör det :) men hjälp mig förstå hur man tänker och räknar för att göra sånt.
 
O Olaf3 skrev:
Jag är fortsatt imponerad över ditt bygge som verkligen är genomtänkt och håller hög klass oavsett vad det är. Det enda jag vet om jobb i backen är att man ska räkna med tjäle ner till ett visst djup varje vinter. Funkar det verkligen med så stora betongytor utan att de bryts sönder genom tjälens lyftkraft? Förmodligen, eftersom du gör det :) men hjälp mig förstå hur man tänker och räknar för att göra sånt.
Jag gjorde liknade på ett hus i Ängelholm 2001. När jag sålde 2014 var det inga sprickor någonstans. Och inte ett ogrässtrå någonsin! Rekommenderar gjutning även om du vill lägga trall. Betongen håller 100-tals år och du kan lägga på vad du vill eller mönstra ytan. Dessutom kommer inget regnvatten i närheten av din grund. Ett starkt argument för att bygga som TS är vid försäljning. Kommentaren från min besiktingsgubbe var: "Det händer aldrig något med sådana hus". Då blev köparen glad!
 
  • Gilla
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
En fråga då. Har haft en fundering om de är möjligt att lägga någon slags golvvärme utomhus för när vintern kommer kunna ha något som styr den under en vis grad så snö och is alltid smälter bort?

Är detta något som skulle vara möjligt för oss som bor imellan sverige?
 
  • Gilla
Dsundet
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
En fråga då. Har haft en fundering om de är möjligt att lägga någon slags golvvärme utomhus för när vintern kommer kunna ha något som styr den under en vis grad så snö och is alltid smälter bort?

Är detta något som skulle vara möjligt för oss som bor imellan sverige?
Lägg ner lite PEX-rör i plattan. Du kan naja fast det i armeringen och hur du ska värma (elda för kråkorna) är nog det svåraste att få till. Kanske fixa en lite vattenmantlad vedpanna, en pump, en shunt och en massa ved så är du hemma:p
 
M Mlindahl skrev:
En fråga då. Har haft en fundering om de är möjligt att lägga någon slags golvvärme utomhus för när vintern kommer kunna ha något som styr den under en vis grad så snö och is alltid smälter bort?

Är detta något som skulle vara möjligt för oss som bor imellan sverige?
Absolut är det möjligt men inget jag själv har funderat på då vi knappt har någon vinter ;)
 
T Toddep skrev:
Lite bilder ifrån pelarna efter jag rivit formen.
Mer bilder kommer när jag slipst till alla hörn mm.
Men tycker dom blev inte så dumma ändå.
Viktigt med en pampig entre.
Det blir förresten en pardörr i Teak 20*21 med ett antal liggandes fönster i så det blir bra ljus insläpp i hallen.

Tycker personligen att det blir jättesnyggt med pelarna så.
Bra jobbat.
 
N Ny Husägare 2012 skrev:
Tycker personligen att det blir jättesnyggt med pelarna så.
Bra jobbat.
Tack ska du ha. Pelarna kommer förbli omålade för betong är så vackert :D
 
  • Gilla
Johan Olsson och 2 till
  • Laddar…
Denna veckan skulle gjutningen av markbetongen blivit av men gjutfirman fick inte tag på pumpbil så det blir förhoppningsvis nästa vecka.

Tog någon bild på mitt hemma snickrade bord och lite av led listerna;)
 
  • Modernt inrett vardagsrum med infällda LED-listar i taket och en stor TV på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av matplats med hemmasnickrat bord, stolar och ljuskrona, i ett rum med träbalkar och fönster mot skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemsnickrat mörkt träbord med kryssade ben och beige stoppade stolar på en vit matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmasnickrat bord med beige stoppade stolar i ett rum med utsikt över en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med inbyggda LED-listor i ett modernt kök, del av ett hemmasnickrat bord syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
E
Du hade synligt betonggolv om jag minns rätt? Blev du nöjd med resultatet? Hur behandlade du ytan?
 
E Elixir skrev:
Du hade synligt betonggolv om jag minns rätt? Blev du nöjd med resultatet? Hur behandlade du ytan?
Det blev okej. Det ska slipas och behandlas en gång till när det blir för det blev fläckar på vissa ställen som jag tror beror på lång bygg tid där golvet låg täckt med plast och sen masonit skivor över under lång tid så säkert därför det blev lite mörka fält på vissa ställen.

Den behandlades med en wax så det är helt slätt och skönt att gå på. Och väldigt lätt städat.
 
Hur gjorde du
Vi ska nämligen också bygga hus .

Var det vanlig platta som du slipa själv med vanlig betong slip man hyr ?
Vad vaxade du med
Hur mycket skilde du ?
vi vill helst bara slippa så de blir lent inte så ballasten syns

T Toddep skrev:
Det blev okej. Det ska slipas och behandlas en gång till när det blir för det blev fläckar på vissa ställen som jag tror beror på lång bygg tid där golvet låg täckt med plast och sen masonit skivor över under lång tid så säkert därför det blev lite mörka fält på vissa ställen.

Den behandlades med en wax så det är helt slätt och skönt att gå på. Och väldigt lätt städat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.