Mest förvånad är jag nog att Mitsubishi ville ha 8 000 kr (!) för en ny kabel…
 
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Måste ju finnas godkända schuckoladdare för halva det priset iaf. Nu kan ju någon hävda att de inte är säkra nog, men det är ju uppenbarligen inte Mitsubishis heller enligt bevis 1A ovan.
 
  • Haha
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Måste ju finnas godkända schuckoladdare för halva det priset iaf. Nu kan ju någon hävda att de inte är säkra nog, men det är ju uppenbarligen inte Mitsubishis heller enligt bevis 1A ovan.
Precis.

Ja, Elgiganten hade en sladd för 2 300 kr, så jag hoppar nog "kvalitetskabeln" från Mitsubishi tror jag.
 
J jocke31 skrev:
Har funderat på att skaffa laddbox i ett drygt år sedan jag köpte en Outlander PHEV. Idag blev jag övertygad om att göra slag i saken.

idag gick inte laddningen igång med original-Schucokabeln, jordfelsbrytaren hade löst ut. När jag kollade dosan så förstod jag varför:
[bild] [bild] [bild]
Hej
Aj aj aj, det där såg inget vidare ut. Osäker på om det har med saken att göra, men vilken säkring satt på detta uttag? 10A eller 16A? Fanns det mer last på denna säkring?
Mvh
Fredrik
 
Frågan är om tex en 6a säkring hindrat detta? Troligen inte... Krävs inte så mycket effekt om det är dålig kontakt.
 
F fredand44 skrev:
Hej
Aj aj aj, det där såg inget vidare ut. Osäker på om det har med saken att göra, men vilken säkring satt på detta uttag? 10A eller 16A? Fanns det mer last på denna säkring?
Mvh
Fredrik
16A, inte mycket annan last, endast några laddlampor.
 
Hej,
Nu är jag inte elektriker och är därmed väldigt dålig på området.
Men verkar det inte som om det är något fabrikationsfel på någon komponent i kretsen, eftersom det inte tål effekten domen 16A säkring kan klara. Det är väl 230*16 som ger effekten om jag minns rätt. Blir väl ca 3600w. Verkar väl som om plasten som först förkolnat helt enkelt inte klarar effekten och sedan förkolnat vidare delar som sedan lett till jordfel eller att säkringen löste ut.
Verkar vara ren tur att det inte tog fyr. Men om jag har rätt borde den del som förkolnats först vara den felande länken och därmed ses över av någon myndighet som kan förbjuda dem tycker jag.
Rätta mig mer än gärna!
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det är en massa parametrar som spelar in.
Även om uttag och kontakt är nya finns det begränsningar. Laddström? Hur ofta har den satts i/tagits ur? Har den alltid varit REN och TORR? Hänger alltid kabeln och dinglar i kontakten? Dras kontakten ur medan bilen laddar? Osv osv
Beroende på ovan så tar livslängden slut efter flera år eller några veckor när man använder schuko för elbilsladdning.

Jag trodde att alla Schuko-laddare med styrenhet på sladden hade tempgivare i stickproppen, men det är klart, 70C kan vara normalt så det måste väl grilla lite innan det slår ifrån. Det ska dock mycket till för att lyckas tända eld på huset, även om plasten smälter lite överallt. Såfort laddningen stoppar slutar det ryka. Allt är ju i självslocknade mtrl, iaf när det sitter märkesgrejer där och inte en timer för 29kr mellan vägguttag och laddsladd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Och så här fin var kontakten inuti.
 
  • Bränd och smält elektrisk kontakt med skadade isolerade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bränd och smält elektrisk kontakt med skadade färgade kablar i en utomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju lätt värt några tusen att få en fast installerad laddbox, det är ju småpengar i sammanhanget om man köpt en laddbar bil.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju lätt värt några tusen att få en fast installerad laddbox, det är ju småpengar i sammanhanget om man köpt en laddbar bil.
Absolut. Det är fördelen med uppbrända laddare och kontakter - då får man äntligen tummen ur. Box beställd!
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
För att återkoppla så monterade även jag laddbox och elcentral i ett uthus, jag grävde gul slang själv, elektrikern kom och kollade och lämnade kabeln och återkom när jag gjort grävarbetet. Totalt gick det (med Easee laddare, extra laddkabel, pulse lastbalanserare) på ca 21.500. Eftersom jag la till ett trefasuttag och ett motorvärmaruttag så la elektriken detta på egen faktura (det ska inte ge bidrag) och sammantaget så maxade jag bidraget. Hade jag inte behövt en undercentral och inte satt trefasuttag så hade det blivit betydligt billigare. Nu blev det två besök av elektriker, med reskostnader etc. Jag bedömer att hade jag haft en elcentral med plats kvar i på andra sidan väggen mot vad boxen skulle sitta så hade elektrikern utan problem kunnat göra jobbet på mindebiteringen 2h. Nu behövde jag få ut elen i uthuset, så det blev lite av en bonus. Nu kan man äntligen börja nyttja bilen som det är tänkt.

Pratade med en på jobbet om deras ladduttag, som är vanliga schucko-uttag (då jag klagat att passat 2020 inte lirar något bra med deras app och det är den vanligaste bilen på jobbet). Ett problem är tydligen att folk drar ut sladden medan bilen laddar, vilket inte alls är bra för delarna. Man ska först stänga av laddningen, dra ut laddaren på bilsidan för att sen koppla ur uttaget. Lite trist kan jag tycka att man valt lösningen med "vanliga" motorvärmarstolpar, men jag antar det är en kostnadsfråga - vi har nog något hundratal stoplar på jobbet - de bygger ut hela tiden... Men, det kan vara en bra sak att tänka på för att inte slita på uttagen i onödan, att låta kontakten sitta i eller dra ut efter strömmen är bruten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.