Grön-fri? :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ramnemark Ramnemark skrev:
Grön-fri? :)
perfekt :)
 
Plockade in min HQ 310 o körde iväg den på service och batteribyte, kändes som om det va dags efter 4 1/2 år! Förhoppningsvis gör den som jag vill i fortsättningen :D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Eftersom jag själv är krympling för närvarande så instruerade jag äldste sonen om hur man hanterar grästrimmern så nu är nästan hela slänten trimmad.

Var riktigt bekvämt att sitta på altanen och kolla på:D(y).
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Rensat runt trädet, eller snarare grävt.. stenarna hade sjunkit förånandsvärt mycket i år.. och så hade mossan tagit sig över..

Rensad yta runt trädstam med synliga stenar och betongplattor, omgivet av högt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu är de framme iaf och gräset skall klippas (jaja.. jag vet att jag sa för flera dagar sedan att det var dags.. men jag är lite långsam av mig ibland.. :) )
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Äntligen har vädret tillåtit att måla planket in mot grannen (grannens plank, men har fått både tillåtelse och färg från honom). Mycket ljusare, fräschare och trevligare om du frågar mig. Nymålat, väderbitet plank bredvid en röd stuga, omgiven av en välskött trädgård med odlingslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat ljusgrått plank vid en trädgård med grönska och en röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I övrigt har jag gått lös med sekatör och grentång som en tok i hela trädgården eftersom svärisarna kommer med dragkroksförsedd bil till helgen och vi har hyrt släp till dess.
 
  • Gilla
  • Älska
Bödvar McOlsson och 4 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Äntligen har vädret tillåtit att måla planket in mot grannen (grannens plank, men har fått både tillåtelse och färg från honom). Mycket ljusare, fräschare och trevligare om du frågar mig. [bild] [bild]
I övrigt har jag gått lös med sekatör och grentång som en tok i hela trädgården eftersom svärisarna kommer med dragkroksförsedd bil till helgen och vi har hyrt släp till dess.
Skönt med sånna grannar man kan prata med :)

Fint blev det dessutom!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Skönt med sånna grannar man kan prata med :)

Fint blev det dessutom!
Tack! Ja, han är en sån granne som alla skulle kunna dö för att ha. Första våren i huset haffade han oss och frågade om vi ville ha deras studsmatta, 1 år gammal, deras barn hade hux flux blivit för stora. Och på "köpet" slängde han med en bäddsoffa som hans dotter inte tyckte matchade i färgen i hennes rum. :crysmile: Köpte ett par fina flaskor gott på Systemet, men de kostade inte i närheten av vad en studsmatta och en bäddsoffa kostar. I gengäld tar vi ner alla träd och buskar som förra ägaren låtit växa vilt och tagit över grannens hängrännor, garageuppfarter och you name it. Mycket god grannsämja här.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Kom på ett ställe till vi ville ha en vattenutkastare på.
Grävd ränna i trädgård med nydragen rörledning för installation av vattenutkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsvy med grusgång till hus och föreslagen plats för en ny vattenutkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyinstallerad vattenutkastare på en tegelvägg med ansluten grön slang och växtlighet runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Tittat på den.
För varmt för att göra något. Ett glas öl i förgrunden med en suddig utsikt över en solig terrass och trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kom på ett ställe till vi ville ha en vattenutkastare på.
[bild] [bild] [bild]
Är det regnvatten ni tar ifrån, eller enbart "dricksvatten"?

Vi har två utkastare på gården, varav vi använder en.. ibland behöver man slå på den med en hammare men ja.. det funkar iaf :) Den andra är det inget tryck på .. även om jag bankar - men jag har frågat två vvs tidigare och ingen tyckte jag skulle byta ut den.. de skruvade isär och kollade och allt var som det skulle.. mysko.
 
Snigla Snigla skrev:
Är det regnvatten ni tar ifrån, eller enbart "dricksvatten"?

Vi har två utkastare på gården, varav vi använder en.. ibland behöver man slå på den med en hammare men ja.. det funkar iaf :) Den andra är det inget tryck på .. även om jag bankar - men jag har frågat två vvs tidigare och ingen tyckte jag skulle byta ut den.. de skruvade isär och kollade och allt var som det skulle.. mysko.
Grundvatten har väl varit regnvatten en gång i tiden? :thinking:;)
Huset byggdes innan det fanns kommunalt VA och man slog på stort och borrade 36m ner (vi bor 3m över havet) och vattenanläggningen som huserade i garaget försörjde 10hus i området.
När vi flyttade in så använde man en lös pump ovanpå brunnslocket för att vattna med, men ett av vårens projekt har varit att återigen ha pumpen ståendes i garaget.

Efter vi har dimensionerat slangarna rejält har vi bra tryck i alla 7 kranarna vi placerat ut runt om på tomten.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Grundvatten har väl varit regnvatten en gång i tiden? :thinking:;)
Huset byggdes innan det fanns kommunalt VA och man slog på stort och borrade 36m ner (vi bor 3m över havet) och vattenanläggningen som huserade i garaget försörjde 10hus i området.
När vi flyttade in så använde man en lös pump ovanpå brunnslocket för att vattna med, men ett av vårens projekt har varit att återigen ha pumpen ståendes i garaget.

Efter vi har dimensionerat slangarna rejält har vi bra tryck i alla 7 kranarna vi placerat ut runt om på tomten.
HAha jaa.. nån gån har väl allt regnat ned ;)

vi har bara grävd brunn, inget borrat.. men vi har funderat på det där med dimensioneringen på brunnen - de har ju haft djurhållning på gården tidigare (innan 70..) så det borde indikera att de också vattnat djuren kan man tycka..

Men iof, det hade grannen med.. och deras brunn sinade nått år efter de flyttat in :surprised:

Tror vi är enda gården kvar utan kommunalt vatten.. så det gör att man gärna tänker på hur det används hehe.
Ätbara odlingar får vatten varje dag.. gårdsägare får duscha till jul.. hunden får badvatten när det är varmt.. och alla djur får vatten o dricka.. gårdsägare får gå på toa i skogsdungen..

Eller hur var det nu?? :p:p:p

Nädå.. så illa är det inte :) en gång om dagen kan vi allt gå på toa inne...
 
Har gräsklipparsäkrat studsmattan/studsmattesäkrat gräsklipparen.
Studsmatta i trädgården med säkerhetsnät, gräsklippt runtomkring för att undvika skador på både utrustning och gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
HAha jaa.. nån gån har väl allt regnat ned ;)

vi har bara grävd brunn, inget borrat.. men vi har funderat på det där med dimensioneringen på brunnen - de har ju haft djurhållning på gården tidigare (innan 70..) så det borde indikera att de också vattnat djuren kan man tycka..

Men iof, det hade grannen med.. och deras brunn sinade nått år efter de flyttat in :surprised:

Tror vi är enda gården kvar utan kommunalt vatten.. så det gör att man gärna tänker på hur det används hehe.
Ätbara odlingar får vatten varje dag.. gårdsägare får duscha till jul.. hunden får badvatten när det är varmt.. och alla djur får vatten o dricka.. gårdsägare får gå på toa i skogsdungen..

Eller hur var det nu?? :p:p:p

Nädå.. så illa är det inte :) en gång om dagen kan vi allt gå på toa inne...
Ja, det gäller att behålla vattnet. Svärföräldrarnas grävda brunn till stugan i Blekinge sinade, så de borrade nytt.
Eftersom utdikningen norr om oss fortfarande avleder vatten så känns det är rätt lugnt här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.