Hej,

I sommar skall en nyinköpt timmerstomme om ca 28 kvm sättas upp, och däri inredas en sovalkov, ett litet badrum och sen ett allrum/kök. Det är ca 3.40 m till nock. På väggarna och i det öppna taket tänkte jag sätta någon form av panel, råplanad eller hyvlad. Ev. spontad, hyvlad faspanel eller spontad slät panel. Några åsikter? En råplan utan spont med springor är nog prioriteringen, förutsatt att ev. dammproblem kan undvikas.

Vad tycker forumet?? någon som har bilder på ett lyckat exempel?

När paneltyp är vald kommer den stora frågan, liggande eller stående???

/Wigert

Min personliga favorit är dubbelfassponten. Ett alternativ till råplan med springor mellan. Utseendemässigt blir det ganska likt, och dammproblemet är löst.

Jag har själv just spikat slätspont panel på mina gavlar på övervåningen och är mycket nöjd hittils. Får se hur det ser ut när det blir målat sen.

Jag har spikat stående panel. Liggande brukar man ha det på väggar? Om man har liggande panel brukar den vara väldigt bred oftast tycker jag. Fördelen med stående är ju att rumet upplevs högre då men nu hade ju du 3.40 till nock.

Nog skulle jag välja spontad panel iaf. Ser ingen anledning att köra med ospontat.

Gillar också dubbelfasat.

Dock får man ha lite koll så man får bra virke till denna typ av panel annars kan det vara lite kneppigt med långa bräador

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.