Skicka in ett jordprov. Skulle inte förvåna mig om det är gammal dikesrens. Den kan innehålla allt möjligt skit från de du ser till det du inte ser.
Kostar att återvinna sådant så varför inte sälja det som annat.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Försöker få med så mycket som möjligt i mitt svar här.

Vi krattade nästan en hel dag när det skulle finplaneras. Då plockade vi 2-3st fulla GB-glass lådor (tot 4-6 liter glasbitar) och ungefär en full skottkärra med stenar. Det är mycket sten kvar på och i jorden.
Vattnar gräsfröna varje kväll och har gjort det i snart två veckor, hittar väl typ 4-5st glasbitar enl min första bild efter varje vattning.

Det dyker upp nya bitar varje dag alltså. Har ingen aning om hur mycket det kan röra sig om. Jag kanske plockade den sista igår? Det är ju omöjligt att veta.

Econova är inte alls bråkiga, de förstår att detta inte är OK och har gått med på att stå för rullgräs+arbete. Mitt största bekymmer nu är väl att ta reda på om denna åtgärd duger eller inte :thinking:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fsn skrev:
skillnaden är som sagt denna jorden med sådd eller denna jorden (som då enligt TS radan ligger utlagd) med gräs på rulle. Själva beredningen med vad som ligger under jorden är liksom redan som den är så mitt förslag är att du släpper den frågan och koncentrerar dig på att eventuellt svara på TS frågor.

Ang. TS fråga om färdigt gräs på rulle. Priserna börjar väl på runt/drygt 30kr/m2 vid rätt inköpskanaler och med listpriser runt 45-50kr/m2. Själva jordberedningen är samma som sådd, man tjänar på att det är jämnt. Att rulla ut är tungt på det sättet att rullarna är tunga och att det måste eller bör göras klart inom ett dygn. Är allt förberett så går det skapligt fort. Sen skall det vattnas till förbannelse.

Gräs på rulle kommer knappast att stoppa glaset från att krypa upp till ytan lika lite som att lägga på glasfri jord skulle göra. Däremot får ni en grön gräsmatta som ni använder 2 veckor senare och den är fri från ogräs. Är det enstaka och inte så vassa glasbitar skulle jag nappa på det. Är det glas vart man än vänder sig i den utbredda jorden så skulle jag ta fighten. Tänk bara på att medans ärendet pågår och inget händer så etablerar sig ogräs hela tiden så ös på.
Tack för alla tips och ditt engagemang i tråden!
Just nu vattnar vi gräsfrö för fullt och det har redan börjat komma upp mycket, mest för att skydda mot ogräs. Vi har redan varit utan gräsmatta hela sommaren så det är ingen stress med det. Det viktigaste är att det blir bra...
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Skicka in ett jordprov. Skulle inte förvåna mig om det är gammal dikesrens. Den kan innehålla allt möjligt skit från de du ser till det du inte ser.
Kostar att återvinna sådant så varför inte sälja det som annat.
Har du något tips på var man kan skicka in prov?
 
J JSE skrev:
Har du något tips på var man kan skicka in prov?
Eurofins eller xeed vet jag håller på med jordprover.

Om det är dikesrens så kan halterna av tungmetaller vara otrevligt höga.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Jag är av den simpla åsikt att nu när leverantören har faktiskt kommit till den punkt att dom faktiskt kan tänka sig att kompensera med rullgräs så här dom helt enkelt medgett att det är fel på produkten.

Tycker du ska prata med Weibulls om vilken kvalité man kan förvänta sig på deras jord utan att nämna dina problem. Sen när du har fått säljsnacket på vändande mail då lyfter du upp att det inte alls överensstämmer med det du fått.

Weibulls är så stora och vill gärna ge intrycket av kvalité för medvetna.
Och det rimmar illa med att skära upp fötter eller få en plastmauser i foten när man springer på deras produkt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering:

Ja, från Econovas sida har det egentligen inte varit några tveksamheter om att det är fel på produkten. Jag startade tråden för att få lite bättre koll på hur man skulle kunna lösa problemet och få lite bättre koll om de nu hade nekat fel på produkten.

Efter samtal med rullgräs-leverantör så är den idén struken. Det kommer en entreprenadfirma inom kort och räknar på jobbet för att gräva bort all jord och göra om arbetet. Econova är med på det men behöver så klart en offert från firman innan de kan godkänna något.

Än så länge har alltså Econova skött sig väldigt bra, de är lyhörda och vill lösa problemet. Diskussionen med dem har mest varit runt HUR vi ska lösa det på bästa och billigast sätt. Schakta bort och göra om var väl sista utvägen (och den enda 100%-iga lösningen).
 
  • Gilla
Marcussjogren och 10 till
  • Laddar…
Skönt. Cred till Econova att de sköter det snyggt.
 
  • Gilla
JSE och 1 till
  • Laddar…
F
J JSE skrev:
Liten uppdatering:

Ja, från Econovas sida har det egentligen inte varit några tveksamheter om att det är fel på produkten. Jag startade tråden för att få lite bättre koll på hur man skulle kunna lösa problemet och få lite bättre koll om de nu hade nekat fel på produkten.

Efter samtal med rullgräs-leverantör så är den idén struken. Det kommer en entreprenadfirma inom kort och räknar på jobbet för att gräva bort all jord och göra om arbetet. Econova är med på det men behöver så klart en offert från firman innan de kan godkänna något.

Än så länge har alltså Econova skött sig väldigt bra, de är lyhörda och vill lösa problemet. Diskussionen med dem har mest varit runt HUR vi ska lösa det på bästa och billigast sätt. Schakta bort och göra om var väl sista utvägen (och den enda 100%-iga lösningen).



Jag är imponerad av leverantören om det är så att dom går med på det. Mycket bra i sådana fall. Verkar ta sitt ansvar.

Det är säkert så att nån lastmaskinsförare har tagit ett par skopor i en oharpad hög med komposterad jord.
 
  • Gilla
JSE och 1 till
  • Laddar…
Ja, de har varit väldigt öppna så att säga. De är med på att det blivit fel och vill lösa problemet.

Väntar på offerten från markentreprenören bara på vad kalaset kommer kosta, så får vi hoppas att de går med på det. Det vore skönt med ett så enkelt avslut istället för att lägga massor av tid och energi på att dra det via ARN osv...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J JSE skrev:
Ja, de har varit väldigt öppna så att säga. De är med på att det blivit fel och vill lösa problemet.

Väntar på offerten från markentreprenören bara på vad kalaset kommer kosta, så får vi hoppas att de går med på det. Det vore skönt med ett så enkelt avslut istället för att lägga massor av tid och energi på att dra det via ARN osv...
Ja seriös leverantör tar kostnaden egentligen borde de få avlägsna skiten och betala skadestånd samt leverera riktig entreprenad utan kostnad
 
B byggarätt skrev:
Ja seriös leverantör tar kostnaden egentligen borde de få avlägsna skiten och betala skadestånd samt leverera riktig entreprenad utan kostnad
Varför skall de betala skadestånd om de tar bort det dåliga och ersätter med ny bra?
Då har de ju gjort vad de kan och vad som förväntas.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Varför skall de betala skadestånd om de tar bort det dåliga och ersätter med ny bra?
Då har de ju gjort vad de kan och vad som förväntas.
De försökte ju leverera skit?
När kunden klagar så är det lite sent att säga hoppsan ... då är det ett brott!
 
B byggarätt skrev:
De försökte ju leverera skit?
När kunden klagar så är det lite sent att säga hoppsan ... då är det ett brott!
Nej, du har fel.
Det är inte ett brott bara för att kunden klagar. Då skulle varenda näringsidkare vara brottslingar. (Vilket iofs en del tycker.:rofl:)
Det skulle kunna vara ett brott om säljaren medvetet:
1. lagt i glasbitar i jorden i syfte att förstöra för köparen. Då har du ett brott som är skadegörelse.
2. levererar annan jord/vara än det köparen beställt och BETALAT för. Då är det ett brott som är bedrägeri.
Typ.

Om säljaren i nuläget skulle vara obenägen att rätta till felet skulle köparen kunna dra det till domstol i en civilrättslig process, inget mer.
 
K knipo skrev:
Nej, du har fel.
Det är inte ett brott bara för att kunden klagar. Då skulle varenda näringsidkare vara brottslingar. (Vilket iofs en del tycker.:rofl:)
Det skulle kunna vara ett brott om säljaren medvetet:
1. lagt i glasbitar i jorden i syfte att förstöra för köparen. Då har du ett brott som är skadegörelse.
2. levererar annan jord/vara än det köparen beställt och BETALAT för. Då är det ett brott som är bedrägeri.
Typ.

Om säljaren i nuläget skulle vara obenägen att rätta till felet skulle köparen kunna dra det till domstol i en civilrättslig process, inget mer.
Jag påstår att det är ett brott när kunden upptäcker bedrägeriet!
Om leverantören omedelbart erbjuder sig åtgärda bedrägeriet och kan visa att det är ett misstag är det inget brott begånget!
Beroende på vad jorden innehåller kan det räknas som miljöbrott också!
Skadestånd och åtgärder bestäms civilrättsligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.