78 909 läst · 59 svar
79k läst
59 svar
Tips omkring golv i bastu
Jag bor nära Uppsala.G Gustav Vidlund skrev:
Plåten till rännan hittade jag hemma på gården. Precis rätt mått så det var bara att bocka till den över en tvåtumfyra med lite fall och plugga övre änden med en träplugg.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Angående golv i bastu. I fristående vedeldad bastu överväger jag plankor med ett par millimeters springor, så att vattnet kan rinna rakt ut. Är rädd för drag vintertid.
Alternativen till ovanstående känns mer omständiga med plastmatta osv.
Alternativen till ovanstående känns mer omständiga med plastmatta osv.
Jag har plastmatta och en ventil bakom aggregatet. När jag öppnar den blir det väldigt kallt på golvet. Så med springa kan jag tänka mig att det alltid är dragit på golvet. Det spelar ingen roll när man bastar men när man ska duscha så blir det dragit när det är kallt ute.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Hur mycket vatten skvätter ni som hamnar på golvet? Det lilla som blir kvar på vårt täta trägolv torkar av sig själv och är det mer än vanligt går det bra att torka upp. Jag skulle aldrig vilja ha kallt och dragigt vid golvet.
Det är olika, vissa tvättar sig ju i bastun och då blir det ju ordentligt blött, speciellt om barnen e med o plaskar. Men det får man göra som man villJonatan79 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Beror på om det är barn med eller inte. Jag gillar att tillåta lite lek som att hälla vatten på sig själv och varandra. Bastar jag ensam blir det dock väldigt lite slabb, då blir det någon enstaka skopa på kaminen och i övrigt används vattenhinken då mest till att hålla andra (och kanske tredje) ölen kall.Jonatan79 skrev:
Tänkte göra lika men undrar om du hade distanser mellan råsponten och furugolvet och om du inte märkt av nån mögeltillväxt?P Peter_Ker skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bastun skulle egentligen vara spegelvänd med rännan under sittlaven, men pga pulpettak så var kaminen tvungen att vara under den höga delen. Värmeskjölden på vinden var typ 50 cm hög och fick inte plats annars.
Tusen tack för bilderna Peter_Ker. Går själv i tankarna att bygga en bastu i befintlig förrådsyta (vi har förrådslängor med 8 celler, så i en cell kommer bastun byggas). Har du möjlighet att lägga upp bilder på hur du gjorde genomföringen på skorstenen? Köpte du Harvias egna skorsten? Jag funderar på att köpa Jeremiahs (https://www.puuilo.se/Jeremias-bastuskorsten-o155-mm-x-2500-mm-rostfritt-stal) skorsten, där värmeskölden är 20 cm hög så bastun ska stå vid yttervägg.P Peter_Ker skrev:
Ett stort aber för mig har varit golvet, gått i tankarna om isolering/flytspackling/klinkers/matte osv. men nu när jag såg din lösning så känns den solklar! Som jag har förstått det är furugolvet behandlat med lack eller liknande? Man måste väl ha på något för att skydda mot väta. Blir det halt när det är blött?