Klokt val! Jag betalade 1100kr per takstol från fabrik och det var lätt värt det
 
Försöker hitta nån film som visar hur takstolen byggs och hur den ska vila på den längsgående balken
 
visar denna film hur man kan göra? Spola till 5,40min)

 
Jag hade lätt byggt stolparna av 3 reglar.
Hade byggt dem av 45x120 - 45x95 - 45x120.
Då får man lite liv i stolpen då mitten delen är lite smalare (95mm) och som omfamna av 2 st 45x120.
Sen låter man de två 45x120 omfamna hela bärlinan och kan dra ihop hela paketet med rejäla bultar o stora brickor. Blir väldigt stabilt mot sidledes krafter.
 
  • Gilla
daak och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
visar denna film hur man kan göra? Spola till 5,40min)

[media]
Ja absolut men är du ute efter en modell på takstolen men rätt dimensioner så får du säkert hjälp här på forumet.
Sen sågar du bara ut delarna, är inte så svårt bara du är noggrann med måtten och vinklarna på den första.
Men den tid du lägger ner och virket blir marginellt billigare än att beställa utefter måtten du har på din carport
 
V verktygsgurun skrev:
Jag hade lätt byggt stolparna av 3 reglar.
Hade byggt dem av 45x120 - 45x95 - 45x120.
Då får man lite liv i stolpen då mitten delen är lite smalare (95mm) och som omfamna av 2 st 45x120.
Sen låter man de två 45x120 omfamna hela bärlinan och kan dra ihop hela paketet med rejäla bultar o stora brickor. Blir väldigt stabilt mot sidledes krafter.
Men detta passar ju inte i plintfoten som är 95x95mm?
 
Nej då får du ha en större stolpsko lr en justerbar. Gjuter du plintar själv så kan du använda plintjärn och besyämma bredden själv
 
Köper färdiga
 
Det är ju en liknande lösning jag har med 90x90 och 22x220 som klämmer om hammarbandet. Men mina 22x120 sitter inte i hörnet utan går ner mot plinten och stöttar, blir extremt stabilt och pelaren blir väldigt stark
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det är ju en liknande lösning jag har med 90x90 och 22x220 som klämmer om hammarbandet. Men mina 22x120 sitter inte i hörnet utan går ner mot plinten och stöttar, blir extremt stabilt och pelaren blir väldigt stark
bild?
 
R Rolle85 skrev:
Köper färdiga
Men vissa som du köper färdiga kan du välja infästning i, dvs de är gjutet en hylsa lr gänga i dom sen kan du välja storlek på "skon"
 
Jo såg dessa men de stog att de var mindre stabila än de med gjutna järn i
 
R Rolle85 skrev:
Jo såg dessa men de stog att de var mindre stabila än de med gjutna järn i
Det blir stabilt när du får upp väggar ändå och gör du som jag så blir det stumt gott och väl oavsett val av järn lr sko
R Rolle85 skrev:
bild?
Ja kolla i min projekttråd, där ser du även dimensionerna på takstolarna. Här är en länk till en bild från den där du ser pelaren även om det inte är närbild https://www.byggahus.se/forum/attachments/20180519_200513-jpg.271833/
 
Är det tryckt virke?
 
R Rolle85 skrev:
Är det tryckt virke?
Nej nej ingenstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.