Min carport är byggd med 90x90 limträstolpar och 22x120 skruvlimmade på vardera sida som håller en limträbalk 90x220.
Mina plintar är gjutna i berge, förutom 3st som är 20x20x70cm med fot 60x60cm.

Kolla gärna min tråd så det du allt i detalj!
 
Ok thx
Tänkte använda plintar med 95x95 fäste
 
Men 45x120mm kan jag ju köra med. och konstruktionsskruv, tack!
 
  • Gilla
Erik träskalle
  • Laddar…
Essve konstruktionsskruv.
 
Tack!
 
Beroende på vart du bor så se till att det håller för snölasterna både de stolpar du väljer och hammarbandet som bär upp takstolarna, eftersom alla takstolarna inte hamnar ovanför en stolpe
 
  • Gilla
Erik träskalle
  • Laddar…
Bor i södra sverige, relativt milda vintrar.
Tänkte inte ha takstolar utan en längsgående balk i nock från ena kortändan till andra som står på mindre stolpar på de tvärgående balkarna
 
Bor i Mellansverige - vi har haft rätt lite snö. mitt hammarband är 45x170
 
Jag tror dessvärre att det blir svårt att klara den långa spännvidden med en balk med rimliga dimensioner. Dessutom blir gavelbalkarna också rejäla för att kunna ta upp lasten från nocken. Det lämpligaste vore takstolar som ligger uppe på ”hammarbanden”.
Diagonalerna skulle även behövas göras lite större map stabiliteten. Det behövs även något som stabiliserat byggnaden tvärs. Är det tänkt att alla sidor ska vara öppna?
 
R Rolle85 skrev:
Bor i södra sverige, relativt milda vintrar.
Tänkte inte ha takstolar utan en längsgående balk i nock från ena kortändan till andra som står på mindre stolpar på de tvärgående balkarna
Okej men då kommer den vara rätt rejäl om du ska ha hela längden och dessutom måste den ha rejäl stöttning undertill.
Är det då inte lättare om du bygger ett pulpettak som lutar åt ena långsidan? Bara använda reglar som takstolar?
 
Tänkte ha balkar varje meter och en stolpe rakt upp från varje (7st) som håller uppe nockbalken.

CAD-ritning av takstolar med balkar och stolpe som stödjer en nockbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ingen konstruktör men tycker att det där ser väldigt tveksamt ut och som en dålig och omständig lösning mot takstolar. Där får du ju trycket ner i mitten på dina bjälkar där dom är som svagast och inget håller upp dom som armarna i en takstol.

Varför inte använda takstolar? Tror inte det blir dyrare än din tänka lösning, men garanterat mkt bättre ur konstruktionssynpunkt
 
  • Gilla
Båtsman 48
  • Laddar…
Ok får bli det
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.