Katarsis Katarsis skrev:
Bjuder på lite bilder från köket som jag nyss blev klar med.
Så vansinnigt snyggt! vad är det för bänkskiva och skåp!
 
Lenahugo Lenahugo skrev:
Så vansinnigt snyggt! vad är det för bänkskiva och skåp!
Allt utom blandare och vitvaror är IKEA.
 
Misstänkte det. Skivan är laminat va? Nöjda? Jag e så sugen på att köpa den med.
 
Lenahugo Lenahugo skrev:
Misstänkte det. Skivan är laminat va? Nöjda? Jag e så sugen på att köpa den med.
Jag gillar Ikeas kök. Det andra jag bygger nu. Ser ingen anledning att köpa dubbelt så dyrt märkeskök. Hade jag haft obegränsat med pengar hade det blivit annsn bänkskiva men nu gjorde vi två toaletter, kök, alla ytskikt, nya möbler samt pool så bänkskiva för 100k gick bort.
 
Nu har vi njutit av poolen hela sommaren. Dock har det ofärdiga trädäcket varit som en nagel i ögat på mig.

Igår fick jag äntligen möjlighet att göra klart ena långsidan.
 
  • Nyligen färdigställd långsida av ett trädäck bredvid en blå pool med piratflaggor på staketet och en uppblåsbar leksak på däcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trädäck bredvid en pool med piratflaggor hängande längs staketet och en barnpool på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trätrall med insatt cirkel- och korsformat mönster samt integrerad trädäcksdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter_Bromma och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Några lärdomar eller iakttagelser efter allt badande? T ex hur betungande är det att äga pool?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Några lärdomar eller iakttagelser efter allt badande? T ex hur betungande är det att äga pool?
Egentligen inte. Jag har svårt att hitta en metod för att få lagom mängd klor hela tiden. Annars är väl det jobbigaste att ta på och av skyddstäcke.

Detta är lätt det bästa jag byggt. Ska bli kul att värdera huset när allt är helt klart.
 
Pool by night.
 
  • Swimmingpool upplyst av undervattenslampor på natten med mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Egentligen inte. Jag har svårt att hitta en metod för att få lagom mängd klor hela tiden. Annars är väl det jobbigaste att ta på och av skyddstäcke.

Detta är lätt det bästa jag byggt. Ska bli kul att värdera huset när allt är helt klart.
Jag följer devisen; inte för lågt för länge och inte för högt.

Låg koncentration länge ger bakterietillväxt och för högt är inte bra för pool eller de som badar.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag följer devisen; inte för lågt för länge och inte för högt.

Låg koncentration länge ger bakterietillväxt och för högt är inte bra för pool eller de som badar.
Jag är säkert för petig. Det är oftast inom 0.5-2.
 
Det är ju helt enkelt så att om man inte har automatik så kommer klornivån variera. Om man tycker att den inte gör det trots manuell dosering så ser jag två alternativ:

1. Man badar väldigt sällan och lite.
2. Man mäter för sällan.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju helt enkelt så att om man inte har automatik så kommer klornivån variera. Om man tycker att den inte gör det trots manuell dosering så ser jag två alternativ:

1. Man badar väldigt sällan och lite.
2. Man mäter för sällan.
Jag skriver under på båda. Har mätt två ggr i år. Nu var det två dagar sen nån badade. Jag har dock inte mätt över 1,5 på två år. Har däremot mätt 0 ett par ggr när man slöat till med puckarna men jag ser det som ett litet problem.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
F fsn skrev:
Jag skriver under på båda. Har mätt två ggr i år. Nu var det två dagar sen nån badade. Jag har dock inte mätt över 1,5 på två år. Har däremot mätt 0 ett par ggr när man slöat till med puckarna men jag ser det som ett litet problem.
Som sagt, poolen blir inte otjänlig bara för att klorhalten närmar sig noll. Skulle dock inte hoppa i vatten runt trettio grader som varit utan klor en vecka eller två. I mitt fall märks låg klorhalt när linern börjar bli lite hal. I med klor och det försvinner.

Det är mest på våren som jag kontrollerar alla värden. Under sommaren testar jag vid behov - när det finns misstanke om att något är fel, tex torr hud. Att klorhalten går upp och ner är förväntat och den blir vad den blir. Allt hänger på att man slänger i en puck ca var femte dag, uteblir den rutinen så blir det galet.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Som sagt, poolen blir inte otjänlig bara för att klorhalten närmar sig noll. Skulle dock inte hoppa i vatten runt trettio grader som varit utan klor en vecka eller två. I mitt fall märks låg klorhalt när linern börjar bli lite hal. I med klor och det försvinner.

Det är mest på våren som jag kontrollerar alla värden. Under sommaren testar jag vid behov - när det finns misstanke om att något är fel, tex torr hud. Att klorhalten går upp och ner är förväntat och den blir vad den blir. Allt hänger på att man slänger i en puck ca var femte dag, uteblir den rutinen så blir det galet.
Samma för mig, mätte en gång mitt i sommarn då det sved så förbannat i ögonen men alla värden var bra så det var väl bara lite Corona tror jag. Jag reagerar också på hala väggar som ett tecken på att pucken har varit slut nån dag för länge. Jag kör som sagt mina puckar i en plastburk med hål i och så som det ser ut nu i år med cirkulation i ca 14-15h per dygn så har jag en förbrukningstid på 6 dagar ungefär. Jag byter puck ungefär var 7:e eller var 8:e dag. Vi har badat en hel del i år och vi har haft några soliga 30-gradersdagar då det varit bad i 5h i sträck och det har varit helt lugn vad gäller poolkemi.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
En sak som är värd att nämna är att min äldsta som fyller fyra i år har lärt sig simma.
Det hade aldrig hänt utan egen pool.
 
  • Gilla
PearlhouseJam och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.