Peter1986 Peter1986 skrev:
Så du menar att nästan en hel byggbransch plastar mot bjälklag och överlappar helt i onödan. Det räcker alltså att tejpa mot närmaste vägg?
Nu tramsar du!
Vad fotografen skrev var att man inte behöver vara rädd för avbrott i tätningen till exempel pga att mellanväggar ansluter till ytterväggar och tak.
Det är ju klart att man plastar mot ytterväggar, tak och golv.
Men om det går en regel under taket, så kan man ansluta till regeln från båda sidor och det blir tätt.
Själva regeln läcker ju knappast ut luft, eller hur?
 
  • Gilla
Johanhall och 1 till
  • Laddar…
Det finns dom som påstår att skarvar och brott i fuktspärren ökar fuktbelastningen där likt en magnet. Jag har aldrig sett en rimlig förklaring till varför det ska vara så då fukten i omgivningen är samma.
Det är nog lugnt, och 45mm isolering utan plast är inte direkt ett problem. Dessutom är gips, färg och tapet i sig en ångbroms
 
  • Gilla
jberndes och 1 till
  • Laddar…
Peter1986 Peter1986 skrev:
Så du menar att nästan en hel byggbransch plastar mot bjälklag och överlappar helt i onödan. Det räcker alltså att tejpa mot närmaste vägg? Då pratar vi också nya kåkar som är som oftast helt vindtäta jämfört med en gammal timmerkåk.
Risken för problem är ju svårt att sätta en siffra på men du skriver ju att det är riskfritt..?
Jag jobbar som platschef för större flerbostadsprojekt så jag vet precis hur och varför det tejpas. Du behöver inte komma ner i 0,2-0,3l/sm2 i läckage på ett 100 år gammalt hus. När väggarna sen är spacklade och målade samt fogat mot tak och lister mot golv blir det ännu tätare än vid provning som i regel göra utan gips på väggarna.

Självklart får det tejpas uppe och nere också, gör dig inte dum. Just eftersom ett sådant hus inte är vindtätt kommer ev. fukt att kunna ventileras bort utan problem över tid. Timmret kan också ta upp en större mängd under perioder utan att det blir problem.

Oavsett skapar inte plasten problem så länge du inte har kontinuerlig fuktvandring utifrån och in.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu tramsar du!
Vad fotografen skrev var att man inte behöver vara rädd för avbrott i tätningen till exempel pga att mellanväggar ansluter till ytterväggar och tak.
Det är ju klart att man plastar mot ytterväggar, tak och golv.
Men om det går en regel under taket, så kan man ansluta till regeln från båda sidor och det blir tätt.
Själva regeln läcker ju knappast ut luft, eller hur?
Fast jag anser ju att man behöver vara orolig för avbrott. Annars blir plasten bara en ökad risk. Så jag förstod nog rätt.
Tror dock inte att små hål blir nån koncentrerad riskpunkt med ökad belastning.

Regeln är nog dock inte svagaste punkten för lufttäthet, men ingen diffussionsspärr heller.

Jag kanske skrev ett tramsigt exempel, men ville bara sätta perspektiv på problemet och hur mycket en hel bransch jobbar för att undvika avbrott, och då tycker jag själv det är tramsigt att avskriva hela Risken/problematiken för TS.

Ska inte skriva mer trams!
 
F falkn skrev:
Jag jobbar som platschef för större flerbostadsprojekt så jag vet precis hur och varför det tejpas. Du behöver inte komma ner i 0,2-0,3l/sm2 i läckage på ett 100 år gammalt hus. När väggarna sen är spacklade och målade samt fogat mot tak och lister mot golv blir det ännu tätare än vid provning som i regel göra utan gips på väggarna.

Självklart får det tejpas uppe och nere också, gör dig inte dum. Just eftersom ett sådant hus inte är vindtätt kommer ev. fukt att kunna ventileras bort utan problem över tid. Timmret kan också ta upp en större mängd under perioder utan att det blir problem.

Oavsett skapar inte plasten problem så länge du inte har kontinuerlig fuktvandring utifrån och in.
Varför ska TS plasta för då?
 
Jag har också svårt att förstå fördelar att plasta ett gammalt hus som isoleras måttligt. Däremot kan jag se en stor nackdel OM fukt / vatten tar sig in av någon anledning.

Att bygga hus så inte ett litet fel / skada leder till omfattande följdskador känns vettigt - och framförallt på ett äldre hus där inte hela huset byggs efter moderna metoder.

Vad gäller hur man gör på moderna hus vet jag inte om man ska lita på det heller, många metoder har efter ett antal år visat sig vara mindre bra eller katastrofala just för att de funkar i teorin men inte i praktiken pga små skador leder till följdskador. Just fukt och mögel verkar vara ett område som många får problem med.
 
  • Gilla
FmedStortGammaltHus och 2 till
  • Laddar…
Peter1986 Peter1986 skrev:
Varför ska TS plasta för då?
Det är ett kök med potentiellt stor fuktbelastning. Det finns ingen logisk anledning att inte plasta.
 
Ett tillägg/förtydligande.

Anledningen till att branschen jobbar hårt med lufttäthet har väldigt lite med fuktbelastning att göra och väldigt mycket mer med energihushållning. Du klarar helt enkelt inte ens senaste BBR kraven på energianvändning i ett flerbostadshus med fjärrvärme+FTX om du inte kommer ner mellan 0,3-0,4 l/sm2 i läckage. Det kostar för mycket energi att det läcker luft.

Läckage i diffspärr på ett nytt hus innebär i regel ingen fuktrisk eftersom ventilationen är dimensionerad med ett invändigt undertryck.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Ändrar man husets förutsättningar med bergvärmepump, modernisera kök, badrum, nya fönster? tilläggsisolering och nu isolering på insidan för man vill ha ett hus med god driftekonomi och komfort så behöver man ta till byggmetoder som inte fanns när huset byggdes. Många som säger att gamla hus aldrig ska ha plast fast man renoverar det till samma standard som ett nytt hus, som att det gamla lyder andra fysiska lager. Trä som trä....

Det som ingen har tagit upp i tråden är vad ni har tänkt er för ventilationslösning, det tycker jag avgörande hur man ska plasta. Går det inte att plasta hyffsat tätt så kan man faktiskt öka fuktbelastningen om man har övertryck i huset, då kan otätheterna bli oönskad frånluft. Ska ni köra med självdrag som har en högst tveksam funktion när man inte konstant fastbränsleeldar så skulle jag kört på ångbroms och cellulosa, ska ni ha forcerad ventilation så skulle jag säga plast och vanlig isolering. Men vilket som kommer i ert fall garanterat fungera.

En notering, ser ut att vara 70mm reglar på bilderna och inte 45mm? Eller ser jag fel?
 
  • Gilla
  • Älska
-MH- och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vad gäller hur man gör på moderna hus vet jag inte om man ska lita på det heller, många metoder har efter ett antal år visat sig vara mindre bra eller katastrofala just för att de funkar i teorin men inte i praktiken pga små skador leder till följdskador.
Nu syftar du väl på de enstegstätade fasaderna med putsad utsida?
Men där vad det inte fukt inifrån bostaden som skapade problem, utan fukt/regn som kom utifrån genom sprickor och skarvar i putsen, och som sedan inte kunde vädras ut/torkas bort.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F falkn skrev:
Läckage i diffspärr på ett nytt hus innebär i regel ingen fuktrisk eftersom ventilationen är dimensionerad med ett invändigt undertryck.
Samma teknik, med 10% högre effekt på frånluften som på tilluften kan väl lika gärna användas på gamla hus?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu syftar du väl på de enstegstätade fasaderna med putsad utsida?
Men där vad det inte fukt inifrån bostaden som skapade problem, utan fukt/regn som kom utifrån genom sprickor och skarvar i putsen, och som sedan inte kunde vädras ut/torkas bort.
Bland annat, men tidigare decenier har haft ungefär ett generalfel per decennium, platta tak, plattor på mark med ingjuta reglar, ruttnade fasader pga fel färg. Om då lekmän applicerar nya metoder på gamla hus är jag rädd mycket kan bli fel. Bättre då safea med teknik som är gammal men provad, något högre material kostnad, något sämre isolering men i det stora några hundralappar per år. Med en robust teknik som tål lite fel. Mot att gå på något som kan leda till katastrof om man inte lyckas fullt ut.

Exemplen där hela hus totalblåses utan och innan vid samma tillfälle är nog rätt få. Oftare bökar man med att göra lite i taget.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Samma teknik, med 10% högre effekt på frånluften som på tilluften kan väl lika gärna användas på gamla hus?
Absolut. Jag skrev nya hus då äldre hus ofta inte har mekanisk ventilation, åtminstone inte kalibrerad sådan.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu syftar du väl på de enstegstätade fasaderna med putsad utsida?
Men där vad det inte fukt inifrån bostaden som skapade problem, utan fukt/regn som kom utifrån genom sprickor och skarvar i putsen, och som sedan inte kunde vädras ut/torkas bort.
En uppseglande 'byggskandal' är moderna hus med groteska mängder isolering som inte har en chans att torka upp om det kommer in fukt någon stans.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F falkn skrev:
Absolut. Jag skrev nya hus då äldre hus ofta inte har mekanisk ventilation, åtminstone inte kalibrerad sådan.
Ja, och det är lite märkligt!
För just i gamla hus, med stora oinredda vindsutrymmen och kattvindar borde det väl vara ganska lätt att sätta in ett väl fungerande och energibesparande FTX-aggregat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.