Hej på er.

Vi har nyligen köpt en gård i Hälsingland. Små rum och stora salonger i 1800-tals huset som vi ska bo i, Vi renoverar och tar upp för ett stort kök nu, 8 meter lång vägg ska bli med 5 meter bänkskiva plus sidovägg med 2 meter bänkskiva. Båda väggarna är mot yttervägg.

Det som varit på plats för att hjälpa med el och vvs ser väldigt förvånad ut när jag säger att vi inte ska isolera. Nästa pr tilläggsisolerar vi utsidan med en 45mm som är gjort på en kort sida idag.

Eftersom det är 150mm timmer med enbart panel på utsidan har jag fått berättat för mig att man inte ska isolera båda sidorna på ett timmerhus. Men eftersom vi reglar upp med 2x4” reglar borde vi då isolera även insidan?

Huset är på 260kvm och har en bergvärmepump. Köket ligger på bottenplan och har en vedspis och en täljstenskamin i matsalen som sitter ihop med köksdelen.

Vi försöker bevara det gamla och vill då inte stoppa in plast och dyligt. Målar pärlsponten som ska upp med linoljefärg bland annat,

Bör vi isolera invändigt?
Eller kan vi lägga på 12mm plywood på reglarna och tapetsera upptill och klä med pärlspont nertill utan problem för kondens då?

Tacksam för tips och råd.
 
  • Renoveringsarbete i gård i Hälsingland, visar vägg med reglar och timmer utan isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i äldre hus med bar timmervägg och partiellt påbörjad regelkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
smffybuffy
  • Laddar…
Tilläggsisolerar man ska det ske på utsidan, där har jag samma uppfattning. Inte för mycket i ett gammalt hus där man aldrig kan få till en helt tät diffusionsspärr på insidan.
Men en sak undrar jag, om ni inte ska isolera på insidan, varför reglar ni då upp med tvåtumfyra? Borde räcka bra med nåt tunnare?
 
  • Gilla
jberndes och 1 till
  • Laddar…
Vi har valt att göra så för att behålla en fauxknut? mitt på väggen. Vi har tagit ner en vägg och öppnat upp två rum till ett. För att behålla stabiliteten på ytterväggen drog vi två limträbalkar 90x90 på vardera sida om knuten oh drog ihop det. Då kunde vi ta ner väggen enligt snickare som arbetar med gamla trähus. Sen på andra sidan tog vi en av stockarna och reste upp den så den är synlig och håller upp timret ovanför.
Vi har också då möjlighet att låta elementet sitta kvar under fönstret och fräsa ur spår ur en ”blombräda” för att få upp värmen. Många tankar har snurrat dessa tre veckor vi bott i huset och börjat renovera.

Tack för ditt svar! Vi känner att timret håller värme bra och att det vi gör nästa år är ett bra val. Men man blir så fundersam när andra tycker annorlunda.
Fotografen Fotografen skrev:
Tilläggsisolerar man ska det ske på utsidan, där har jag samma uppfattning. Inte för mycket i ett gammalt hus där man aldrig kan få till en helt tät diffusionsspärr på insidan.
Men en sak undrar jag, om ni inte ska isolera på insidan, varför reglar ni då upp med tvåtumfyra? Borde räcka bra med nåt tunnare?
 
jberndes jberndes skrev:
Hej på er.

Vi har nyligen köpt en gård i Hälsingland. Små rum och stora salonger i 1800-tals huset som vi ska bo i, Vi renoverar och tar upp för ett stort kök nu, 8 meter lång vägg ska bli med 5 meter bänkskiva plus sidovägg med 2 meter bänkskiva. Båda väggarna är mot yttervägg.

Det som varit på plats för att hjälpa med el och vvs ser väldigt förvånad ut när jag säger att vi inte ska isolera. Nästa pr tilläggsisolerar vi utsidan med en 45mm som är gjort på en kort sida idag.

Eftersom det är 150mm timmer med enbart panel på utsidan har jag fått berättat för mig att man inte ska isolera båda sidorna på ett timmerhus. Men eftersom vi reglar upp med 2x4” reglar borde vi då isolera även insidan?

Huset är på 260kvm och har en bergvärmepump. Köket ligger på bottenplan och har en vedspis och en täljstenskamin i matsalen som sitter ihop med köksdelen.

Vi försöker bevara det gamla och vill då inte stoppa in plast och dyligt. Målar pärlsponten som ska upp med linoljefärg bland annat,

Bör vi isolera invändigt?
Eller kan vi lägga på 12mm plywood på reglarna och tapetsera upptill och klä med pärlspont nertill utan problem för kondens då?

Tacksam för tips och råd.
Ska ni tapetsera direkt på plywooden?:thinking:
 
  • Gilla
jberndes och 1 till
  • Laddar…
I Interista88 skrev:
Ska ni tapetsera direkt på plywooden?:thinking:
Vi har det tapetserat direkt på spånskiva i vårt 70-talshus, fungerar alldeles utmärkt
 
  • Gilla
Curre99 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har det tapetserat direkt på spånskiva i vårt 70-talshus, fungerar alldeles utmärkt
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har det tapetserat direkt på spånskiva i vårt 70-talshus, fungerar alldeles utmärkt
Stor skillnad att tapetsera på spån och plywood.
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Stor skillnad att tapetsera på spån och plywood.
Var lite min tanke oxå, skulle aldrig rekommendera det till kund. Men kanske håller...:)
 
Många klarar sig jättebra utan extra isolering. Själv skulle jag nog fyllt de 45 mm ni reglar ut med lin och papp, maxat med inbyggda elrör till kök och angränsande rum (gjorde så vid min köksrenovering) däremot inte reglar på där det inte behövs pga stabilitet eller mediadragning. Utan bevara de gamla ytorna, foder, pärlspont osv.

Under 5cm brukar många säga är ok att isolera invändigt, dessutom med lin eller cellulosa och ingen plast.
 
  • Gilla
Engar och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte isolera med 95mm träfiberskivor på insidan timmerväggarna. Vad riskerar jag då?
 
  • Gilla
byggaeko och 1 till
  • Laddar…
Diskussionen är väl att daggpunkt hamnar insida timmer. var gränsen går verkar vara delade meningar om, folk som isolerat mer än så säger det funkar, andra att de rivit och hittat blöt gullfiber.

Jag safear med lin som kan torka och skippar all plast samt isolerar inte för tjockt. Isolervärdet avrar vad jag förstår kvadratiskt, så grovt så ger första 5 cm dubbelt mot nästa 5cm.

Vindtät sägs viktigare, så den dag fasaden måste bytas kan man kanske överväga sätta ~30mm skiva på utsidan. Då blir nog huset tillräckligt bra isolerat för Mellansverige och bergvärme.
 
  • Gilla
Valldabo och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Diskussionen är väl att daggpunkt hamnar insida timmer. var gränsen går verkar vara delade meningar om
Är det bättre att daggpunkten är i timret än i gullfibern?
Vilket ruttnar och möglar lättast?
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag safear med lin som kan torka och skippar all plast samt isolerar inte för tjockt.
VArför är man så rädd för diffusionstät plastfolie i gamla hus?
Den hindrar ju att varm, fuktig inomhusluft går ut i väggkonstruktionen,
kyls av och fukten kondenserar där i väggen.
Är det fel? Varför :thinking: :confused:
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Därför att det aldrig går att få helt tätt i ett gammalt hus. Där det då inte finns någon spärr kommer kondenseringen att koncentreras.
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tänkte isolera med 95mm träfiberskivor på insidan timmerväggarna. Vad riskerar jag då?
Vad som berättades för mig av gammla snickare som varit med om många gammla stockhus när vi renoverade vårat förra hus så om du isolerar på insidan om det varit oisolerat så ändrar du på klimatet för stockarna i väggen som då kan börja röra ganska mycket på sig. Om det stämmer vet jag inte.

Vi gjorde så att vi drevade hela stockstommen med linullsdrev från båda hållen. Vi var ändå tvugna att byta brädfodring. Ingen isolering på insidan och på utsidan satte vi tjärpapp och porös träfiberskiva alla skivskarvar kläddes med tjärpapp. Det blev dragfritt varmt och tyst.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.