Hej!

Vi har under våren jämnat ut tomten för att anlägga ny gräsmatta. Vi har fyllt med ca 80-90 ton jord på befintlig extremt gropig gräsmatta, ca 500m2. Jorden är från Econova och kallas "Weibulls växtjord gräs", trodde man skulle slippa bekymmer med "finjord"...

Nu när vi har krattat och finplanerat hela tomten hittar vi hela tiden en massa glasskärvor i jorden.

Jag ska ringa och prata med Econova om det imorgon men vill gärna ha lite mer kött på benen.

Vad jag kan läsa mig till så vandrar glas gärna uppåt med tiden, det går alltså inte fylla med mer jord för att bli av med problemet, stämmer detta?

Vad är rimligt att kräva av jordleverantören? Jag använde en lokal bonde som hämtade jorden hos Econova och körde hit den.

Som ni ser på bilden nedan är det inga skärvor man vill ha liggande i jorden... Utöver glas så är det en massa rester från plastpåsar, cigarettpaket och fruktansvärt mycket sten (2-8cm).
Hand som håller flera glasskärvor och annat skräp framför en vit yta som visar föroreningar i levererad jord för gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några tips?
 
Magnus E K
Låter som de hämtat "jorden" från en gammal soptipp!
 
Jag lider verkligen med dig, matjord skall självklart inte innehålla föroreningar. Men hur man går tillväga för att reklamera vet jag inte, helst borde ju all jord bytas ut.

Och du har helt rätt att glas och även annat skräp vandrar uppåt. Jag vet av egen erfarenhet eftersom jag i över 20 år fortfarande plockar glas, metaller och plast på vår fastighet, tidigare generationers synder.
 
Kan det ha legat på bondens kärra från början?
Försöker inte skylla på någon annan, bara visa på möjligheten.
Är det solklart att det är leverantörens fel får de komma och suga bort allt, det där är faen kriminellt!
 
Jag pratade med dem förut och tyvärr är den ansvarige för anläggningen på semester i två veckor till... Jag har framfört mina önskemål om att den enda rimliga lösningen är att schakta bort all skräpjord.

Det finns såklart en möjlighet att det kan ha kommit med bonden, men det känns osannolikt. Mest för att det är så mycket smått skräp liksom. Har hittat 3-4st såna små plastsoldater, rester av plastpåsar, cigarettpaket osv. Samtidigt var transportören väldigt noga varje gång han åkte härifrån att flaket var tomt och rent.

Följer upp här i tråden vad som händer och sägs, jag kunde inte hitta mycket information själv så det är säkert nyttigt för fler.
 
Det låter som återvunnen jord från kantskärning av diken, sämsta jorden att arbeta med :(
 
F
Skall bli intressant att se var detta slutar. Tycker att det alltid är glas i jord faktiskt. Däremot är det inte ok med plastsoldater, cigarettpaket och 8cm stora stenar. Min gissning är att när du får tag i ansvarig så läser han lusen av dig med mark-AMA där det troligtvis framgår i vilken omfattning dom får leverera diverse skit till dig oavsett om dom skriver att dom levererar en kvalitetsprodukt och som också kostar därefter. Läs på innan så du inte står som ett fån när han talar om exakt hur fel du har.
 
Ja, det kan mycket väl vara jord från typ dikesrens eller liknande.

F fsn skrev:
Skall bli intressant att se var detta slutar. Tycker att det alltid är glas i jord faktiskt. Däremot är det inte ok med plastsoldater, cigarettpaket och 8cm stora stenar. Min gissning är att när du får tag i ansvarig så läser han lusen av dig med mark-AMA där det troligtvis framgår i vilken omfattning dom får leverera diverse skit till dig oavsett om dom skriver att dom levererar en kvalitetsprodukt och som också kostar därefter. Läs på innan så du inte står som ett fån när han talar om exakt hur fel du har.
Det här är ju den främsta anledningen till trådstarten. Jag kan aldrig tänka mig att jord avsedd för gräsmatta får innehålla större glasskärvor, men jag har tyvärr ingen tillgång till mark-AMA.

Jag vet däremot att det är fullständigt orimligt att leverera jord till en gräsmatta med glas och därmed stor risk för personskador. Sten och sånt är väl en kvalitetsfråga, till skillnad från glaset som är en ren fara.
 
Både jag och mina grannar har haft glas i vår jord när vi nyanla våra gräsmattor. Detta trots att vi köpt från olika ställen. Grannarna hade dock betydligt mer än mig... Som fsn skrev är det nog mer regel än undantag att det finns en viss mängd med glas. Man harpar ju jorden så allt som är mindre än dessa öglor kan komma igenom, oavsett om det är stenar, glasskärvor eller tennsoldater...

Men ibland är det ju mer, och ibland mindre beroende på var dom har fått tag på jorden. Man kan säkert välja extremt finharpad matjord till dyrare pris där det skiktas flera ggr.

Frågan är vad för jord du har köpt?
 
F
J JSE skrev:
Ja, det kan mycket väl vara jord från typ dikesrens eller liknande.



Det här är ju den främsta anledningen till trådstarten. Jag kan aldrig tänka mig att jord avsedd för gräsmatta får innehålla större glasskärvor, men jag har tyvärr ingen tillgång till mark-AMA.

Jag vet däremot att det är fullständigt orimligt att leverera jord till en gräsmatta med glas och därmed stor risk för personskador. Sten och sånt är väl en kvalitetsfråga, till skillnad från glaset som är en ren fara.
Det är glas i jord man köper på det sättet, det är väl rötat slam och avfall och då blir det så. Sen att man inte behöver eller skall acceptera det är en annan sak.

Det är väl Anläggnings AMA men exakt vad jordleverantören läser ut och levererar enligt framgår inte på deras hemsida. Men du kan ge dig fan på att dom kan fiska fram nån text därifrån som talar om att dom kan leverera i princip vad fan dom vill till dig.
 
När det står Utvald åkerjord förstår jag att TS inte förväntar sig att få med detta skräp? Var det billigt? Tänkte på vad jag har betalat för jorden till gräsmattan fanns det inte en skräp i, tror jag betalade 5000 lasset från två olika, bäst funkade jorden från soptippen märkligt nog, dom tillverkar jord
 
F fsn skrev:
Det är glas i jord man köper på det sättet, det är väl rötat slam och avfall och då blir det så. Sen att man inte behöver eller skall acceptera det är en annan sak.

Det är väl Anläggnings AMA men exakt vad jordleverantören läser ut och levererar enligt framgår inte på deras hemsida. Men du kan ge dig fan på att dom kan fiska fram nån text därifrån som talar om att dom kan leverera i princip vad fan dom vill till dig.
Jo, självklart kommer leverantören göra allt för att slippa ansvar.. Jag är van vid såna situationer så de kan i alla fall inte prata bort mig.
 
H Husgubbe skrev:
När det står Utvald åkerjord förstår jag att TS inte förväntar sig att få med detta skräp? Var det billigt? Tänkte på vad jag har betalat för jorden till gräsmattan fanns det inte en skräp i, tror jag betalade 5000 lasset från två olika, bäst funkade jorden från soptippen märkligt nog, dom tillverkar jord
Hej!

Det var inte billigt alls, därav höga förväntningar från vår sida. Vi valde Weibulls växtjord gräs, bifogar deras datablad här också. Ungefär samma prisklass som dig också.
 
Hej! Konversationen är pågående med leverantören, den största frågan just nu är vilken åtgärd som är rimlig?
Vad tycker ni?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.