Renoveringsprojekt med exponerade golvsparrar och rörledningar i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jorå.. Nuså!
 
Nu har jag reglat upp en bit av Vardagsrumsgolvet och har även börjat sätta in isolering i det.
Vardagsrum under renovering med nyuppreglat golv och början av isoleringsarbetet, inget nivell-golv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrumsgolv med reglar och påbörjad isolering, inget nivellgolv, hålband syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev som synes inget nivell-golv utan jag satte fötter av virke och skruvade dessa från sidorna.
Delvis reglat vardagsrumsgolv med pågående isoleringsarbete, virkesfötter och hålband syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har även spänt ner reglarna mot plankorna i golvet med hålband för att få dem stumma mot golvet.
Reglar uppsatta på vardagsrumsgolvet med hålband, före isoleringsarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta har jag gjort för att de inte ska svikta.
Reglat golv med isolering och ett kopparmynt på betong som en del av ett byggprojekt följande gammalt skrock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan jag lägger isoleringen så lämnar jag ett kopparmynt i golvet så att det aldrig ska saknas pengar i huset.. Detta är ett gammalt skrock som jag hört och som får leva vidare även i detta bygge!
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
För att motverka tristess har jag börjat laborera med skivor, läggriktning och eventuell sågning av dessa!
Gillestuga under renovering med isolering och golvreglar i olika regelmått och läggriktningar, fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regelmåttet är generellt CC60 utom längst till vänster i bild där det blev CC38 för att passa ihop någorlunda.
Golvspånskiva delvis lagd på reglar över isolering med synlig glipa mot vägg och ojämna c/c avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr började jag inte med att skapa ett smalare fack(till höger) med CC57 vilket hade inneburit att måttningen hade stämt bättre utan någon glipa mot yttervägg utanför spånskivan.
Spånskivor som är placerade för att passa över golvreglar med olika CC-mått på en isolerad golvkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vänster sida kommer jag å andra sidan att få kapa vändskivan så att den stämmer med golvregeln. Lärdomen av detta är att vid nästa golvreglande för vändskivor ska båda yttersidorna vara CC57 för att slippa kapa vändskivorna.
Närbild av en byggkonstruktion med golvspånskivor staplade på golvgärden, CC-mått synliga, och isolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvspånet måste ju kapas i vilket fall som helst när de läggs mot vändskivan då denna(golvspånet) ändå är spåntat i kant.
 
Jag har provlagt hela långväggen och det som verkar behövas är att jag sågar bort mindre än 4 cm vändskiva för att få hela långa sträckan att bli bra!
Provlagda värmeslingor längs en vägg under renovering, med byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är då för 2 värmeslingor, slinga 1:4a och 1:4b
 
Det ständiga för-arbetena.. Jag som hade tänkt få ut en bit golv för att se lite resultat och få känna mig lite nöjd för en stund..
Reglar och installationer i ett ojämnt och isolerat vardagsrumsgolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Istället fortsatte jag med reglingarna för att få ut hela golvplanet i vardagsrumsdelen på en gång istället!
Jag tror att det är bättre att göra så för då har jag allt i vattring samtidigt och kan lägga allt golv rakt på en och samma gång!
 
Igår säkrade jag balkongen mot betonggolvet inne.
Oavslutat golvbygge med säkrade träreglar och hålband nära ventilationstrumma i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är synd att ventilationen förhindrar sammanfogande med regeln till höger om röret, det hade blivit ännu stadigare så! Därför spänner jag hålband över dem en bit in för att öka säkerheten.
Förstärkt balkongstruktur med hålband som spänns över två reglar vid betonggolv, frästa ner i regeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålband spänt över träreglar för stadga, med spån och verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta tillsammans med fastsättning i golvåsar och vikten av färdigt golv kommer förmodligen att räcka för att balkongen inte ska rasa ner!
Hålband fräst ner i träregel för att säkra balkongkonstruktionen, med spån och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att inte störa golvläggningen så har jag fräst ner hålbandet några mm i regeln först.
 
  • Hålband som spänner över sammanfogade träreglar på ett betonggolv för att öka konstruktionens stabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkongkonstruktion säkrad med hålband över träreglar vid betonggolv, med frästa spår i reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Utbyhuset och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog valt byggbeslag samt fler skruv?
Risken med band är att du får sjungande stegljud samt för få fästpunkter
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Jag hade nog valt byggbeslag samt fler skruv?
Risken med band är att du får sjungande stegljud samt för få fästpunkter
Bra förslag!
Jag ska se vad jag har i mina gömmor!
Hittar jag beslag så sätter jag några!
 
Vinklar fästa i betonggolv med expanderbultar och i träbjälke med ankarskruvar, omgivna av spån och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev några vinklar som jag fäste med M10 expanderbult i golvet och ankarskruv i golvåsen!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nyinstallerat golvspån längs en 6,4 meter lång yttervägg med synlig grönlaserlinje och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också limmat, skruvat och lagt vändvarvet med golvspån efter den 6,4 meter långa ytterväggen!
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Det blev några vinklar som jag fäste med M10 expanderbult i golvet och ankarskruv i golvåsen!
Exakt
 
Renoveringsprojekt där en del av golvspånen är borttagen och isoleringsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag fått ut en bit av golvspånen så att jag har en början att lägga efter så nu tar jag nog kväll!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dåligt med tid att bygga idag då jag trodde att jag skulle göra något helt annat men planerna ändrades i sista stund..
Nå dryga tre timmar har jag iallafall fått ihop!
Uppbyggnad av trägolv i pågående renoveringsprojekt, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det tar något fruktansvärt mycket tid när man gör allt ensam!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Dåligt med tid att bygga idag då jag trodde att jag skulle göra något helt annat men planerna ändrades i sista stund..
Nå dryga tre timmar har jag iallafall fått ihop!
[bild]
Men det tar något fruktansvärt mycket tid när man gör allt ensam!
Ja det blir en annan rytm med två...
Dessutom är ju renovering en massa omkonstruktioner och fix...
Du får ju ihop det med ventilation etc så bra blir det
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Dåligt med tid att bygga idag då jag trodde att jag skulle göra något helt annat men planerna ändrades i sista stund..
Nå dryga tre timmar har jag iallafall fått ihop!
[bild]
Men det tar något fruktansvärt mycket tid när man gör allt ensam!
Jag håller fullständigt med, två är betydligt enklare
Men man får inte alltid som man vill
Du gör ett enastående jobb
KEEP UPP THE GOD WORK(y)
/B
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.