Så är min dörr också, ibland måste jag trycka till och ibland dra ut dörren en liten bit

Att dörren ligger nån mm utanför tror jag Ingen kommer tänka på förutom du själv
 
nino nino skrev:
Så är min dörr också, ibland måste jag trycka till och ibland dra ut dörren en liten bit

Att dörren ligger nån mm utanför tror jag Ingen kommer tänka på förutom du själv
Kör du blecket som kom med yale, eller behöll du det som kom med dörren?
 
Redigerat:
Du kanske behöver ett 1487-2 slutbleck istället?
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Du kanske behöver ett 1487-2 slutbleck istället?
Menar du 1487-1? Som har plösmått 13,5 istället för 16,5.

Hade vart kul att testa detta och se skillnaden.
 
O O12 skrev:
En liten fråga.
Installerade till slut låsblecket som kommer med yale.
Dörren ligger nu fint kant i kant med karmen när Dörren är stängd. Däremot behöver jag trycka till dörren lite grand för att den ska stänga/låsa sig riktigt.

Är det såhär för er också?

Har även testat med låsblecket som Kom med dörren och det är justerbart.
Nackdelen är om man ändrar så dörren ska låsa sig lättare, då ligger dörren 3-4mm utanför karmen så att säga, vilket inte är så snyggt.
Det som kom med dörren var justerbart varför då inte justera det tills du är nöjd?
Personligen föredrar jag funktion före om dörren ligger helt jämn med karm.
 
  • Gilla
O12
  • Laddar…
Tror jag bytte på till ett annat än det som kom med
 
O O12 skrev:
Menar du 1487-1? Som har plösmått 13,5 istället för 16,5.

Hade vart kul att testa detta och se skillnaden.
Ja, såklart.
Fel på siffrorna...
 
  • Gilla
O12
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det som kom med dörren var justerbart varför då inte justera det tills du är nöjd?
Personligen föredrar jag funktion före om dörren ligger helt jämn med karm.
Håller helt med dig. Det jag upplevde med det justerbara var att översta lilla haken (vid intryck släpper ut haken) fastnade lite/ inte löpte helt hundra på detta låsbleck?
Kanske är det något lättfixat?

Första tanken var att det blev så pga det justerbara har 3 hål (för hakar) medans 1487 har enbart 2. Och att den lilla haken kommer i ett dumt läge.

Kanske borde testa igen ☺️
 
Tack för alla svar här ovan, ja det är onekligen ett högt pris, vet att han också sa att Bauhaus säljer det och jag har nog inga problem att montera det själv, har precis monterat i vanliga låset nu tillsvidare. Nu när det kommer en ny model 3 av Yale så känns det som att man ska vänta tills det släpps och kanske ta och montera det själv då ni alla här verkar Tycka att det är relativt enkelt om man följer monterings filmerna osv
 
  • Gilla
draje
  • Laddar…
Jag tycker det va enkelt! Inga konstigheter! Följ filmen så går de fint!
 
Har någon hört mer om Yale Doorman 3? Hoppas det släpps snart.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Har någon hört mer om Yale Doorman 3? Hoppas det släpps snart.
Han jag pratade med på låsfirman hade fått information från Assa att det skulle börja säljas i Q3 i år, skulle släppts Q2 men blev lite framskjutet.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Är låskistan uppdaterad på YD 3 eller är det bara SW och elektronik?
 
1 123abc skrev:
Alla är inte så tekniska som de inbillar sig en del överskattar sin förmåga.
Tiden för att montera ett lås skiljer beroende på förutsättningarna, det är inte ovanligt att man måste bredda låsurtaget samt fälla in ett nytt slutbleck då det tidigare slutblecket inte alls har samma urtag och ibland måste även karmfästningen justeras.
Ibland tar det längst tid att informera kunden om hur det nya låset fungerar det kan ta väldigt lång tid, ni anar inte hur omständligt och tidskrävande det kan vara.
Jag tror många känner någon som inte klarar att sätta ihop en Ikea möbel.
Som jag skrev så är många så självsäkra att det inte anser sig läsa manualen, läser man manualen så står allt där som man behöver veta. Klarar man inte av att förstå vad som står där så får man ta hjälp. Visst kan man behöva justera och ofta är det endast dörrens tjocklek som måste raspas upp men karmen för slutblecket borde inte vara något problem efter typ 1980, annars så det bara att använda stämjärn (eller handöverfräs) för att ta upp för slutblecket. Uppskattar montagetid (för en normalbegåvad gör-det-självare) max totalt 2tim om man måste stämma ur för slutbleck, justera karm, raspa ur dörr osv.
 
Någon som kör med den vita modellen av Yale till vit ytterdörr ? Funderar på om det typ gulnar eller tappar färg eller så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.