nino nino skrev:
1 troligen pinnen som är för lång, hade precis samma fel och det var pinnen.

2 har inte monterat borrskyddet
Ok! Fick du inte heller dit borrskyddet?
 
Nej det var väldigt tajt sen var det kallt ute :D
 
  • Gilla
draje
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej det var väldigt tajt sen var det kallt ute :D
Haha, ok!
 
Någon som vet hur man tystar yale som börjat larma efter att man testat det lite för mkt ☺️

Tjuter ju lite grand, Borde funka stoppa med personliga koden eller masterkoden kan jag tycka?
 
O Ovanskogs skrev:
Får bli ett stämjärn tror jag!
Köp en rasp på Biltema som är bättre att använda än ett stämjärn, man har bättre kontroll när man behöver ta upp litegranna. Jag har fått raspa ut ett antal dörrar då jag monterat Doormanlås.
 
  • Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
M MrDTS skrev:
Nu såg jag att Telia kanske kommer att börja ta betalt för sin app ! i framtiden.
Hittar inte heller om man kan ha flera lås till den, fast de har ju lösa moduler att köpa.

MrDTS
Jag använde frågeformuläret hos telia och ställde följande frågor.
Jag undrar hur många Yale doorman lås som kan anslutas mot en Smart Family Gateway?
Jag undrar även om jag kan välja olika koder till var lås som är anslutna mot samma Smart Family Gateway?

Fick detta som svar.
Du kan ansluta 60-80 beroende på hur nätet ser ut och du kan sätta vilka koder du vill på låsen oberoende av varandra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hej,

då man köpt ny ytterdörr så funderar vi på ett Yale D lås. Var förbi lokala lås affären som sa att det kommer ett nytt Yale D 3 nu inom kort Q3. Frågade vad dom tog för nuvarande lås inkl installation 8995:- .. det var ju hutlöst dyrt. Han sa även att det är många som hör av sig som har installerat sina själva och vill ha hjälp för att det inte fungerar längre eller man fått problem. Men 8995:- går ju helt bort.

https://teknikveckan.se/yale-doorman-3-far-ringklocka-bluetooth-och-larm
 
Är man normalhändig och har en någotsånär modern dörr så gör man det på 1 timme
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
Hej,

då man köpt ny ytterdörr så funderar vi på ett Yale D lås. Var förbi lokala lås affären som sa att det kommer ett nytt Yale D 3 nu inom kort Q3. Frågade vad dom tog för nuvarande lås inkl installation 8995:- .. det var ju hutlöst dyrt. Han sa även att det är många som hör av sig som har installerat sina själva och vill ha hjälp för att det inte fungerar längre eller man fått problem. Men 8995:- går ju helt bort.

[länk]
Oj, 8995kr var ett rejält pris. Undrar vad priset på enbart låset hamnar på då? 7000kr? :rofl:
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
Hej,

då man köpt ny ytterdörr så funderar vi på ett Yale D lås. Var förbi lokala lås affären som sa att det kommer ett nytt Yale D 3 nu inom kort Q3. Frågade vad dom tog för nuvarande lås inkl installation 8995:- .. det var ju hutlöst dyrt. Han sa även att det är många som hör av sig som har installerat sina själva och vill ha hjälp för att det inte fungerar längre eller man fått problem. Men 8995:- går ju helt bort.

[länk]
Jag pratade med några olika låssmeder när vi skaffade låset. Två av dem jag pratade med sa att dom inte kan slå Bauhaus prissättning, deras inköpspris är högra än vad Bauhaus säljer för. Så jag fick rådet att köpa själv på Bauhaus och så kunde dom montera sakerna. Jag hade säkert kunnat montera själv men orkade inte mixtra den här gången. Pris för montering var strax under 2000:-, och så låset då för 4300:-, så det är ju en bit från 8995:-
 
Orkar man inte skruva i ett lås ska man väl bo i lgh istället :rofl:
Nejdå skämt å sido det är max 1 timme men hyfsat moderna grejer
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
Hej,

då man köpt ny ytterdörr så funderar vi på ett Yale D lås. Var förbi lokala lås affären som sa att det kommer ett nytt Yale D 3 nu inom kort Q3. Frågade vad dom tog för nuvarande lås inkl installation 8995:- .. det var ju hutlöst dyrt. Han sa även att det är många som hör av sig som har installerat sina själva och vill ha hjälp för att det inte fungerar längre eller man fått problem
Dom som monterat själv och fått problem är nog säkerligen de som är så självsäkra att de inte anser sig behöva läsa manualen där info står om injustering och t.ex. hur lång roddarpinnen ska vara osv. så de får problem. Tar ungefär 1tim att montera om man följer manualen första gången. Jag monterade mitt senaste lås på ca 20min så det är väl den tiden det tar för en som monterat ett antal lås tidigare på en normal dörr.
 
  • Gilla
  • Haha
xdigger och 3 till
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
Hej,

då man köpt ny ytterdörr så funderar vi på ett Yale D lås. Var förbi lokala lås affären som sa att det kommer ett nytt Yale D 3 nu inom kort Q3. Frågade vad dom tog för nuvarande lås inkl installation 8995:- .. det var ju hutlöst dyrt. Han sa även att det är många som hör av sig som har installerat sina själva och vill ha hjälp för att det inte fungerar längre eller man fått problem. Men 8995:- går ju helt bort.

[länk]
Det låter som ett väldigt dyrt montage.
Rekommenderat försäljningspris för Yale doorman är 5366kr enligt senaste prislistan (juli 2020) vilket om de följer det rekommenderade priset blir 8995-5366=3629kr i montage.
Så även om de säljer enligt prislistan så är det ett väldigt dyrt montage.
Saknas det uppgifter t.ex att det är en lång resväg?
Där jag jobbar debiteras 1h arbete + bilkostnad (eventuell resa, parkering, biltull), däremot kan det ibland krävas ytterligare tid för att informera kunden om produkten och hur den fungerar vilket tillkommer om den totala tiden överstiger 1h.
Visst är det relativt vanligt med dom som misslyckats installera de själva eller upplever problem efter montaget de vill ha avhjälp men det är även väldigt många som lyckas installera det själva.
Om du skriver här på forumet så söker du både information samt har ett ställe där du kan rådfråga om du skulle uppleva några problem så tror jag att du klarar av installationen själv.
Det finns även installationsvideo på youtube och produkten marknadsförs även som en produkt många kan installera själva.
 
D danne.sk skrev:
Dom som monterat själv och fått problem är nog säkerligen de som är så självsäkra att de inte anser sig behöva läsa manualen där info står om injustering och t.ex. hur lång roddarpinnen ska vara osv. så de får problem. Tar ungefär 1tim att montera om man följer manualen första gången. Jag monterade mitt senaste lås på ca 20min så det är väl den tiden det tar för en som monterat ett antal lås tidigare på en normal dörr.
Alla är inte så tekniska som de inbillar sig en del överskattar sin förmåga.
Tiden för att montera ett lås skiljer beroende på förutsättningarna, det är inte ovanligt att man måste bredda låsurtaget samt fälla in ett nytt slutbleck då det tidigare slutblecket inte alls har samma urtag och ibland måste även karmfästningen justeras.
Ibland tar det längst tid att informera kunden om hur det nya låset fungerar det kan ta väldigt lång tid, ni anar inte hur omständligt och tidskrävande det kan vara.
Jag tror många känner någon som inte klarar att sätta ihop en Ikea möbel.
 
Kan bara referera till mig själv.
Har aldrig pillat med lås eller handtag någon gång tidigare.
Satte in en ny dörr (swedoor) och montage av yale tog ca 30-40minuter efter noga läsande av manualen, som jag får säga är väldigt bra. Var noga och läs Allt så det blir rätt skruvar på rätt plats.

Andra dörren (samma modell) denna gång halverades nog tiden för montaget av yale.

En liten fråga.
Installerade till slut låsblecket som kommer med yale.
Dörren ligger nu fint kant i kant med karmen när Dörren är stängd. Däremot behöver jag trycka till dörren lite grand för att den ska stänga/låsa sig riktigt.

Är det såhär för er också?

Har även testat med låsblecket som Kom med dörren och det är justerbart.
Nackdelen är om man ändrar så dörren ska låsa sig lättare, då ligger dörren 3-4mm utanför karmen så att säga, vilket inte är så snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.