Vill bara tillägga några observationer jag tycker är intressanta.

Har aldrig använt slagskruvdragare för dylikt grovt karmskruvande, franska träskruv etc utan bara riktigt kraftiga maskiner typ Hilti TE2-M på lågväxel och galet vridmoment utan slag. Såpass starkt att den maskinen har ett slirstopp för att man inte ska bryta armarna av sig om man tex kör fast i en spik eller nåt.

Slagmutterdragare funkar ju helt annorlunda som bekant. Skruven jag drog i fick verkligen bekänna färg eftersom jag drevat riktigt tight och satt akrylfog runt karmen för en månad sedan (för ljudisolering, badrum). Så "justering" i detta fall blev en fråga om rå kraft, allt satt ju i princip fastlimmat bergfast.

Efter justeringen med slagskruvdragaren blev både bits och skruv glödheta men önskad justering uppnåddes. Skruven åt sig in i karmen ca 5 mm under justeringen, inte optimalt kanske men det blev önskat resultat.

Sensmoral: kör inga permanenta tätningar med akrylfog el motsv innan man är säker på karmjusteringar som kan behövas... :)
 
Har som alla nog förstått gått från tvivlare på batteri-mutterknackare till djupt troende! Det är fortfarande den där Milwaukee FIWF12 M12 med 6Ah batteri det handlar om... helt enastående effektiv på uppgiften hjulbyte.

Bytte till vinterdäck på båda bilarna idag, -5 och strålande sol. Alla hjulbultar lossade i princip momentant, endast på ett par maskindragna hjul sedan senaste servicen fick den jobba kanske en sekund för att dra loss. Som noterats tidigare så lossade även hjulen från naven hur lätt som helst, extremt uppskattat att slippa banka med slägga osv.

Batteriet fortfarande fulladdat efter avslutat arbete enligt mätaren på maskin, kanske inte så konstigt eftersom den knappt behövde ta i alls.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Hörde hur grannen matade på som en tok med sin eldrivna mutterknackare. Han fick inte loss låsmuttern.
så gick glatt över med min Milwaukee mid torque 610nm.
Men nej inte ens den fick loss den, (Däcksverkstad som tydligen satt dit hjulen)
Så nu får man väl snart börja titta på större maskin :)
 
A Aeroabuser skrev:
Hörde hur grannen matade på som en tok med sin eldrivna mutterknackare. Han fick inte loss låsmuttern.
så gick glatt över med min Milwaukee mid torque 610nm.
Men nej inte ens den fick loss den, (Däcksverkstad som tydligen satt dit hjulen)
Så nu får man väl snart börja titta på större maskin :)
Ett bättre alternativ är att gå tillbaks till den verkstad som inte klarar att dra hjulbultar med korrekt moment: kräva att de gör om och gör rätt såklart, men även ersättning för besväret.

Passa även på att bråka litet extra typ att begära en ny uppsättning hjulbultar pga säkerhetsrisk att köra runt med bultar som dragits långt förbi specifikationen.

Så jäkla svårt är det inte att dra hjulbultar till specificerat moment... vilken amatör som helst klarar detta.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ett bättre alternativ är att gå tillbaks till den verkstad som inte klarar att dra hjulbultar med korrekt moment: kräva att de gör om och gör rätt såklart, men även ersättning för besväret.

Passa även på att bråka litet extra typ att begära en ny uppsättning hjulbultar pga säkerhetsrisk att köra runt med bultar som dragits långt förbi specifikationen.

Så jäkla svårt är det inte att dra hjulbultar till specificerat moment... vilken amatör som helst klarar detta.

var tydligen en sån vimpelflaggs hjulbytare. En container utanför willys typ.
Men annars har du helt rätt! Är ju omöjligt att få bort en sån låsbult längst med vägen. ( Om man skulle råka ha ett reservhjul i bilen)
 
Väcker denna tråd till liv igen. Fick ju beslutsångest senast så det blev inget köp men nu när semestern just anlänt så brukar jag av någon anledning surfa inköp till maskinparken :).

Minns inte om vi diskuterat 18V-EC300 eller om det är ett nytillskott i BOSCH-familjen? Hursom så verkar den klart trevlig med vettigt pris och bättre moment då under 200Nm uppenbarligen är i underkant.

https://www.toolab.se/produkt/bosch...MImb3N9KzK6gIVgaiyCh2IBw7DEAQYAyABEgLxCfD_BwE
 
mexitegel mexitegel skrev:
Väcker denna tråd till liv igen. Fick ju beslutsångest senast så det blev inget köp men nu när semestern just anlänt så brukar jag av någon anledning surfa inköp till maskinparken :).

Minns inte om vi diskuterat 18V-EC300 eller om det är ett nytillskott i BOSCH-familjen? Hursom så verkar den klart trevlig med vettigt pris och bättre moment då under 200Nm uppenbarligen är i underkant.

[länk]
Det är inget nytillskott, men kommer inte så ofta upp när man jämför med 180/200 då de båda är kombidragare och 300 en mutterknack. Jag tycker den är någonstans i en gråzon då jag kan tycka att den är lite klen för att vara en knack, men har ändå inte möjlighet att dra någonting annat.
 
Förvisso kanske. Men att släpa runt på en 18V kombimaskin för lättare skruvjobb är ju bara onödigt tungt tänker jag när jag har en 12V-dito (GDR 12V-110). Den stora mutterknacken som jag är på jakt efter nu kommer inte få tyngre jobb än att byta hjul på personbilar och då ska ju 300Nm räcka gott tänmker jag?

Eller missar jag något här? :thinking:
 
Jag är väldigt skeptisk till att en såpass relativt klen batterimaskin orkar med att dra skruvarna till hjulen på en bil.
Har några gånger försökt med både Hilti SIW 22T-A samt Bosch lite större knack GDS 18 V-LI HT. Ingen av dem har orkat lossa en enda trots att de bara dragits åt med vanligt fälgkors. Provat dessa på några privata personbilar samt ett par minibussar till jobbet.
Skulle nog vilja påstå att man behöver köra nät- eller luftdriven om man ska byta hjul utan att svära.
 
Att det går med batteridrivet är redan givet, om det funkar med Bosch lite klenare varianter är inte lika självklart....
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag är väldigt skeptisk till att en såpass relativt klen batterimaskin orkar med att dra skruvarna till hjulen på en bil.
Har några gånger försökt med både Hilti SIW 22T-A samt Bosch lite större knack GDS 18 V-LI HT. Ingen av dem har orkat lossa en enda trots att de bara dragits åt med vanligt fälgkors. Provat dessa på några privata personbilar samt ett par minibussar till jobbet.
Skulle nog vilja påstå att man behöver köra nät- eller luftdriven om man ska byta hjul utan att svära.
Går hur bra med Bosch 18v som helst för mig, men jag kanske gör tokigt :D
Lossar på 3e läget och drar åt med läge 2.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag är väldigt skeptisk till att en såpass relativt klen batterimaskin orkar med att dra skruvarna till hjulen på en bil.
Har några gånger försökt med både Hilti SIW 22T-A samt Bosch lite större knack GDS 18 V-LI HT. Ingen av dem har orkat lossa en enda trots att de bara dragits åt med vanligt fälgkors. Provat dessa på några privata personbilar samt ett par minibussar till jobbet.
Skulle nog vilja påstå att man behöver köra nät- eller luftdriven om man ska byta hjul utan att svära.
Det kan säkert vara olika förutsättningar med plåt/alufälg, gamla/nya bilar eller annat men uppenbarligen fungerar det ju för både @FredrikR och @Harald Blåtumme. Boschen med 180Nm löser knappt uppgiften om jag förstått rätt medans Milawaukeen med 340Nm inte har några som helst problem. Då borde 300Nm Bosch fungera lika bra.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag lossar hjulskruvar utan problem med min makita dtw285, både alu och plåtfälg.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Ser att den enligt spec. har 280Nm (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.