Nej, de kan inte tvinga någon att acceptera avtalet. Men alternativet att bli av med fibern är nog inte så lockande. Det är just därför det inte funkar med konkurrens på nät.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de kan inte tvinga någon att acceptera avtalet. Men alternativet att bli av med fibern är nog inte så lockande. Det är just därför det inte funkar med konkurrens på nät.
Bli av med fibern? De har ju sålt en anslutning till ett öppet fibernät. Då kan de ju inte komma 5 år senare när de har dåligt med pengar och kräva att kunden skall betala igen annars ryker anslutningen som kunden redan betalat för.

Vill de ha in denna peng bör de vända sig till operatören.
 
S Schobre skrev:
Bli av med fibern? De har ju sålt en anslutning till ett öppet fibernät. Då kan de ju inte komma 5 år senare när de har dåligt med pengar och kräva att kunden skall betala igen annars ryker anslutningen som kunden redan betalat för.

Vill de ha in denna peng bör de vända sig till operatören.
Ha du kollat så det inte är avgift enligt avtal?
 
S Schobre skrev:
Bli av med fibern? De har ju sålt en anslutning till ett öppet fibernät. Då kan de ju inte komma 5 år senare när de har dåligt med pengar och kräva att kunden skall betala igen annars ryker anslutningen som kunden redan betalat för.

Vill de ha in denna peng bör de vända sig till operatören.
Din definition av öppet nät är nog inte riktigt samma som den aktuella. Oavsett vilken väg det debiteras är det ju du som får betala.
 
D Daniel 109 skrev:
Din definition av öppet nät är nog inte riktigt samma som den aktuella. Oavsett vilken väg det debiteras är det ju du som får betala.
Det är mycket möjligt att de får pengarna i slutändan men inte via denna väg. Öppet nät definitionen är att man kan välja vilken leverantör man vill ha.

R Robert-san01 skrev:
Ha du kollat så det inte är avgift enligt avtal?
Det står i brevet att det inte fanns med i avtalet och att man därför har möjlighet att ta del av en förmånlig "deal". Vem dealen är förmånlig för står dock inte men det är ganska lätt att gissa.
Bara språkbruket är ju tveksamt för att uttrycka sig milt.
 
Ja, alla leverantörer som går med på deras villkor. Jag är helt säker på att det inte finns ett ord om hur länge nätet kommer att finnas tillgängligt eller hur länge villkoren gäller.
 
'Öppen fiber' betyder att nätet måste vara tillgängligt för alla operatörer på lika villkor och är ett krav för att få diverse EU-bidrag. Vilka operatörer som sen är intresserad av att leverera tjänster vet man inte förr än efteråt.

Har man fått bidrag för att bygga nätet måste öppenheten bestå under minst sju år räknat från den dag det stödfinansierade nätet togs i bruk.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Hej, det blev många belysande bra synpunkter på min fråga.
Jag kan komplettera med utdrag för vad som står i avtalet för resp. fastighet som beställde och fick fiberanslutning i huset när (dåvarande) Infrastruktur byggde det 2015.
".. d) Leverantören (Infrastruktur, min anm.) monterar aktiv utrustning (fiberbox) i direkt anslutning till håltagningen.
e) Leverantören sköter drift och uppdatering av fiberanslutningen samt felsökning fram till fiberboxen. .."
Ordet nätavgift finns inte nämnt någonstans i avtalet.
Att då som Openinfra prata om nätavgift är gripet ur luften. Affären var avslutad 2015 när Infrastruktur fått sina pengar för anslutningen, grävning, kabel, box.

Om man läser Openinfras brev så blir det uppenbart att det inte är nätdrift, utan att de vill sälja ett serviceavtal(?), försäkring(?) som gäller fiberboxen och strömadapter och om det skulle krångla så finns det andra sätt att lösa det som vi sett av inläggen. Men Infrastruktur uttrycker sig inlindat för att ge ett annat intryck.
För min del tänker inte betala något till Openinfra.

Mvh

Hans-Ivar Swärd
 
Nej, affären är inte avslutad. Du har betalat för en infrastruktur som nu ägas av nämnda bolag. Ni har inte en avslutad affär.
 
H hans-ivar skrev:
Hej, det blev många belysande bra synpunkter på min fråga.
Jag kan komplettera med utdrag för vad som står i avtalet för resp. fastighet som beställde och fick fiberanslutning i huset när (dåvarande) Infrastruktur byggde det 2015.
".. d) Leverantören (Infrastruktur, min anm.) monterar aktiv utrustning (fiberbox) i direkt anslutning till håltagningen.
e) Leverantören sköter drift och uppdatering av fiberanslutningen samt felsökning fram till fiberboxen. .."
Ordet nätavgift finns inte nämnt någonstans i avtalet.
Att då som Openinfra prata om nätavgift är gripet ur luften. Affären var avslutad 2015 när Infrastruktur fått sina pengar för anslutningen, grävning, kabel, box.

Om man läser Openinfras brev så blir det uppenbart att det inte är nätdrift, utan att de vill sälja ett serviceavtal(?), försäkring(?) som gäller fiberboxen och strömadapter och om det skulle krångla så finns det andra sätt att lösa det som vi sett av inläggen. Men Infrastruktur uttrycker sig inlindat för att ge ett annat intryck.
För min del tänker inte betala något till Openinfra.

Mvh

Hans-Ivar Swärd


De vill ha pengar. Sen vad det är för verkar de inte ens själva vara klara på. De kan inte kräva dig på pengarna och inte heller stänga ner dig.


D Daniel 109 skrev:
Nej, affären är inte avslutad. Du har betalat för en infrastruktur som nu ägas av nämnda bolag. Ni har inte en avslutad affär.
Du har fel.
 
Vad har jag fel om?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad har jag fel om?
Att han inte skulle uppfyllt alla åtaganden i sitt avtal. Affären är reglerad i sin helhet. Det står ju dessutom att det är en frivillig deal.
 
Du missade nog poängen i mitt inlägg.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ok Ok, jag ska ta fram ordvågen. Att jag har affär pågående med nätägaren med tillgången till fibernätet, begriper jag också och aldrig ifrågasatt. Vad jag menar med avslutad affär är de ekonomiska omständigheterna som jag hävdar är avslutade i och med avtalet och att jag betalat för anslutningen. Notera avtalsutdraget. Nätavgift har har aldrig efterfrågats eller betalats. Det kan naturligtvis finnas andra avtal övertagna av Openinfra som säger något annat och nu har man upptäckt att vissa avtal saknar något, nätavgift.
Våra avtal har aldrig sagts upp omförhandling motsv. och ett avtal blir inte per automatik ogiltigt för att en avtalspart t.ex. avlider eller det sker ägarbyte el likn.
Jens hade också bifogat Openinfras brev och där kan ni se att man ifrån en inledning om nätavgift snabbt går över till vad det egentligen handlar om, en "garanti" eller "försäkring" att vi fixar din box om den går sönder. Men utan att bifoga garanti- eller försäkringsvillkor.

Jag skickade ut en fråga och har som sagt fått många svar och många synpunkter, tack till alla. Men nu tänker jag fortsätta med sommaren och så får vi väl se vad Openinfra hittar på 2021.
:) Hans-Ivar Swärd
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Fick också det omtalade brevet i dag. I och med att tjänsteleverantörerna, dvs internet och IPTV leverantörerna svarat för kundsupport och kontakt med nätoperatören har jag antagit att nätägaren tagit en avgift av tjänsteleverantörerna för bla support.

Jag förstår att kunden kan få stå för kostnaden för nya avlämningpunkter (mediaomvandlare) när de går sönder av ålder, men eventuell felsökning skall nätägaren stå för. Vi hade mycket problem med IPTV de 3 första åren och mediaomvandlaren byttes 2 ggr, men felet satt i deras nätverk.

Nätverket är inte speciellt öppet. Sist jag tittade fanns 3 IPTV leverantörer och lika många internetleverantörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.