Hej!

Jag är ny på det här så jag måste få ställa en jätte dum fråga...

Hur fungerar det egentligen? Om jag köper en tomt som inte finns hos någon hustillverkare och sedan ska projektera, söka bygglov, bygga osv så kan det ju ta nästan ett år innan huset står på plats och jag kan flytta in... Men tomten ska ju betalas innan man ens kan påbörja hela processen. Det innebär ju i Sthlms trakten att man (om man inte har miljoner på banken) måste ha "dubbelt boende" (räntor och amorteringar på tomten) i nästan ett år. En tomt häromkring kostar ca 1,2 milj (= rätt mycket i månadskostnad under projektering och bygglov osv). Finns det något sätt att lösa detta på som inte jag vet om eller är det bara sådana som har någon miljon "över" som kan göra på det sättet? Jag tvekar inte på att vi får lån, men vår stora insats sitter fast i vårt nuvarande boende som vi ju måste ha kvar tills det nya huset är klart.

Glöm inte att du måste betala fastighetsskatt tills att huset är klart! :-/

Hej,

Det beror på om du köper tomten privat eller genom kommunen. Vi har bokat en kommunal tomt och lagt en liten handpenning (10 000.-) och vi behöver inte betala tomten tills dess att vi skall börja bygga, dvs när vi skall söka bygglov osv.

Om det är en privat tomt kan det bero på hur lättsåld tomten är. Har ägaren flera spekulanter så är det nog svårare att komma fram till en överrenskommelse som våran, men om läget är det omvända kanske det går.

Eller så kan det bli som för oss, som köpte tomten 2000 och på grund av överklagad detaljplan ända till miljödepartementet >:( får vi bygga först 2005. Men vi har en jävligt fin trädgård... ;)

TACK!

Tack alla för snabba svar!! Tyvärr så kommer nog inte kommunen sälja några tomter, så det blir nog bara till att bita i det sura äpplet om vi verkligen vill bo där... Måste verkligen fundera på om det är värt alla de tusenlapparna :(

Vi köpte tomt och hus separat i Huddinge lite utanför Stockholm och så här såg tiden ut för oss mellan tomtköp och inflytt:

* tomten köpte vi vid Valborg 2002
* fick bygglov i okt -02
* huset beställdes novemober -02
* huset levererades i feb -03
* vi flyttade in 6/6-03... en riktigt trevlig nationaldag
:)

Och visst vi hade "dubbelt boende" men det gick inte att göra på något annat sätt.

Vi köpte tomten av kommunen nästan ett år innan byggstart och lade in vår kontantinsats i köpet, lånade resten av banken med ett amorteringsfritt lån. Det lånet lades sedan in i byggkreditivet när vi började bygga huset. Men i och för sig kostade inte tomten runt en miljon så våra räntekostnader under året blev inte så höga.

Det är just Huddinge (Mellansjö) vi vill bygga i! :)Planerna är klara, väg och vatten har börjat byggas, men man få inte flytta in förrän allt är klart (om ett år ungefär). Utgångspriserna utan VA är från 1,2 milj och uppåt :(

Eller så kan man göra som vi: Köpte tomt för 1.6 milj i samma veva som vi sålde vårat gamla hus (vi kunde vänta 3 månader med att betala tomten medans vi höll på och sälja huset) och flyttade hem till mina föräldrar. Har nu bott där i 9 månader och huset kanske blir klart till nyår... (Min mamma påminde mig häromdagen om att när jag första gången frågade henne om detta skulle det bara vara för 3 mån, det blev visst långa 3 månader, men vi har haft mycket problem...) Så löste vi det! :)

Hälsn.
Mariana

Vi betalade inte ut någon ränta på byggnadskreditivet under tiden som det löpte, utan först då det omvandlades till ett bolån. Projekterings- och byggtid 1½ år, byggnadskreditiv i 7 - 8 månader. Det kan ju vara värt att höra med banken om de vill ge er avbetalningsfritt byggnadskreditiv under så lång tid som ni behöver.

Jo,

Tyvärr får man nog bita i det sura äpplet, men har du tur så kanske du kan få en bra ränta på banken...oftast vill de ha en säkerhet. Vi tog våran lägenhet som säkerhet och hade dessutom lite tillgodo att låna upp för att klara oss undan billigare. Dyrt blir det, å andra sidan kommer vi få samma kostnad när huset är klart så det blir som en invänjningsperiod.

Lycka till,
anna

Om det är i Mellansjö ni ska bygga, så tror jag nog att tomten blir säkerhet nog. Värdet lär öka markant på marken där, och det borde banken känna till. (Sedan kan man ju undra om tomterna verkligen är värda sitt pris... även om det är "nära" till vattnet i de flesta fall - jättetrevligt område dock, det måste jag erkänna.) Men att komma undan lånekostnad och "dubbel boendekostnad" helt blir svårt. Å andra sidan kan ni nog tjäna in det på att tomterna kommer blir ÄNNU dyrare när VA är draget. T.ex. köpte vi vår tomt för 470 000 år 2000. En tomt, en tredje del så stor som vår i samma område, kostar för ett år sedan i utgångsbud 900 000, och då är det fortfarande 1 år kvar till VA, så det lär gå upp ännu mer. Kan ni tänka er annat område i Huddinge och inte har bråttom att bygga, finns det fler områden som ska få VA snart... (och har billigare tomter!)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.