1 123abc skrev:
Kontrollera längden på vred pinnen som kan vara lite för lång.
Kontrollera att det går lätt att trycka dit och ta bort låshuset i urtaget i dörren, det ska inte spänna något.
Kontrollera att låshuset ligger vinkelrätt i urtaget mot den plana insidan, allmänt råd även om yale doormans vredfunktion inte är speciellt känslig för detta.

Hade du problem att få dit borrskyddet på låshuset eller att få låshus med borrskydd att passa i dörrbladet?
Om det inte finns plats för borrskyddet i urtaget för låshuset i dörrbladet så är troligtvis urtaget inte tillräckligt brett och måste då breddas lite med en hammare och ett stämjärn, detta kan även vara orsaken till att du har problem med att vredet inte fjädrar tillbaka då urtaget spänner mot låshuset.
Jag har problem med att få dit låshus med borrskyddet på, men det är nog som du säger, att man måste göra utrymmet större på bredden, även om det tar emot att göra åverkan på en helt ny dörr. Men det är väl det enda rätta!

Tack för utförligt svar!
 
Du kan hyvla insidan med hjälp av ett brett och riktigt vasst stämjärn, helt för hand, inte banka med hammare!
 
  • Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Du kan hyvla insidan med hjälp av ett brett och riktigt vasst stämjärn, helt för hand, inte banka med hammare!
Jodå, absolut!
 
Själv fräser jag ut mina urtag!
 
X xdigger skrev:
Själv fräser jag ut mina urtag!
Ingen dum idé!
 
Jag jobbar som säkerhetstekniker, så jag har lite mer verktyg för det, spänner fast en grej på dörren som jag sätter på borrmaskin på och sen har jag en fräs i änden på en stång som jag kan föra in. Det gör det mycket smidigt att göra nya urtag!
 
X xdigger skrev:
Jag jobbar som säkerhetstekniker, så jag har lite mer verktyg för det, spänner fast en grej på dörren som jag sätter på borrmaskin på och sen har jag en fräs i änden på en stång som jag kan föra in. Det gör det mycket smidigt att göra nya urtag!
Ja, det kanske är svårt för en med begränsade verktygstillgångar. Får nog bli ett vasst stämjärn, eller multicuttern :thinking::rofl:
 
Multicutter är inte helt fel, men tror det räcker med några tag med stämjärnet på båda sidor så får du nog in låset sen!
 
En tanke bara. Vem gör inbrott idag genom att borra låskistan?
Se även till att ha ytterligare en ingång utan Doorman eller borrskydd så låssmed kan hjälpa er in genom att borra kistan om ni behöver ta er in om låsen krånglar...
 
X xdigger skrev:
Multicutter är inte helt fel, men tror det räcker med några tag med stämjärnet på båda sidor så får du nog in låset sen!
Får bli ett stämjärn tror jag!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
En tanke bara. Vem gör inbrott idag genom att borra låskistan?
Kan montera borrskyddet, vi kommmer in ändå vi som vet hur man skall göra.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
En ny dörr borde vara bred nog tycker jag.
Har du filat ut för kablaget?
Det är inga bekymmer att bredda urtaget då du inte behöver bredda mer än vad stolpen täcker för.
 
Det är tyvärr mer regel än undantag att det är för tajta urtag för allt annat än ett standardlås. Oftast får man fila lite på urtagen.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
En tanke bara. Vem gör inbrott idag genom att borra låskistan?
Se även till att ha ytterligare en ingång utan Doorman eller borrskydd så låssmed kan hjälpa er in genom att borra kistan om ni behöver ta er in om låsen krånglar...
De togs fram just för att det gick en våg med just denna typen av inbrott i södra Sverige vilket ledde till nya krav, flera inbrott skedde medan de boende fortfarande sov i husen.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
1 troligen pinnen som är för lång, hade precis samma fel och det var pinnen.

2 har inte monterat borrskyddet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.