harry73
Allting kunde varit rätt men är så fel
Jeansskjorta är helt rätt om man sitter på en 70 tals moppe ocv lyssnar på hardrock, slipsen (och näsduken) är helt rätt om man är gäst på ett bröllop, kavajen är helt rätt om man är lärare i samhällskunskap, frisyren är helt rätt om det är en vintermössa och slägget om den sitter i underbyxan.
:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Lilla Yk och 14 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det är väl fullt möjligt att säljaren säjer till mäklaren att han anser att det ryms inom garagets bygglov.
Kommunen säjer själv att det är komplext och har inte lämnat något besked. Därför tveksamt om mäklaren tar upp det.
Om det är 20 cm från altan till grannens tomtgräns, sätt upp en skylt på lång pinne i altanhöjd på granntomten: "Denna altan är i byggd i strid med garagets bygglov." vid tiden för visningar. :D
I kontraktet så finns en standardskrivning där säljaren garranterar att samtliga erforderliga bygglov finns.
Om något är "komplext" och tveksamt, dvs den typen av "garranti" inte kan lämnas, så bör det heller inte göras, och det känner mäklaren till. Man är inte tvungen att lämna en sån garranti, man kan köpa huset och hålla tummarna för det bästa, men många köpare borde bli försiktiga om sån garranti inte kan lämnas.
 
D Daaaaaniel skrev:
I kontraktet så finns en standardskrivning där säljaren garranterar att samtliga erforderliga bygglov finns.
Om något är "komplext" och tveksamt, dvs den typen av "garranti" inte kan lämnas, så bör det heller inte göras, och det känner mäklaren till. Man är inte tvungen att lämna en sån garranti, man kan köpa huset och hålla tummarna för det bästa, men många köpare borde bli försiktiga om sån garranti inte kan lämnas.
En sådan garanti är väl värd noll och ingenting.
"Va? Krävdes det bygglov för det? Visste inte jag"
"Oj, den glömde vi bort att vi svartbyggt".

Säljaren av vårt hus skrev under på att alla bygglov som behövdes fanns.
Visade sig att det saknades två ;)
 
  • Gilla
Daaaaaniel
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En sådan garanti är väl värd noll och ingenting.
"Va? Krävdes det bygglov för det? Visste inte jag"
"Oj, den glömde vi bort att vi svartbyggt".

Säljaren av vårt hus skrev under på att alla bygglov som behövdes fanns.
Visade sig att det saknades två ;)
Jag håller nog inte med dig.
Visar det sig att bygglov saknas och köparen i framtiden tvingas riva något på grund av att det saknas så kan säljaren stämma dig för den skada denne har lidit. Säljaren har ju i det fallet lovat att allt är grönt.

Om man däremot upplyser om att bygglov saknas så kan ju ingen efteråt anse sig lurad och kräva skadestånd.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Jag håller nog inte med dig.
Visar det sig att bygglov saknas och köparen i framtiden tvingas riva något på grund av att det saknas så kan säljaren stämma dig för den skada denne har lidit. Säljaren har ju i det fallet lovat att allt är grönt.

Om man däremot upplyser om att bygglov saknas så kan ju ingen efteråt anse sig lurad och kräva skadestånd.
Så enkelt är det inte, garantin är inte en garanti som håller juridiskt för skadeståndsanspråk. Säljare kan vara dumma, okunniga, glömska utan att bryta mot lagen.

Om säljaren däremot skulle vara mycket specifik och säga att något (till exempel takterrassen) har bygglov och garanterar det så är chanserna större.

Det jag lärt mig är inom juridik ska man inte vara tvärsäker.
 
  • Gilla
Olivander och 4 till
  • Laddar…
Principiellt avskyr jag alla platta tak som inte används till tex takterrass eller åtminstone växtlighet, speciellt inne i staden. Känns så bortkastat.
 
  • Gilla
attefall och 3 till
  • Laddar…
Vill börja med att tacka för alla inlägg.
Ja fastigheten ligger i detaljplanerat område och jag har pratat med mäklaren som lovat att upplysa om att det finns ett ärende hos byggnadsnämnden och att bygglov saknas.
Idén om en skyllt med text om att bygglov saknas är inte helt dum för man vet inte vad mäklaren faktiskt upplyser om.
Jag, min fru och grannarna håller nu tummarna så att byggnadsnämnden tar rätt beslut när det nu blir.
Kan tillägga att det är jag som bor i det röda huset med pool och att det inte är så jättetrevligt att ligga och sola vid poolen och se grannen stå hängandes över staketet och titta i Stort sett rakt ner på mig samt höra allt de säger.
Tack igen ska nu läsa de paragrafer ni hänvisar till och blir det så att grannen får bygglov och jag överklagar så kan jag hänvisa till dessa paragrafer.
Någon som vet vad det kostar att anlita en jurist i ett sådant här ärende ?
Pär Larsson
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
P PärLarsson skrev:
Vill börja med att tacka för alla inlägg.
Ja fastigheten ligger i detaljplanerat område och jag har pratat med mäklaren som lovat att upplysa om att det finns ett ärende hos byggnadsnämnden och att bygglov saknas.
Idén om en skyllt med text om att bygglov saknas är inte helt dum för man vet inte vad mäklaren faktiskt upplyser om.
Jag, min fru och grannarna håller nu tummarna så att byggnadsnämnden tar rätt beslut när det nu blir.
Kan tillägga att det är jag som bor i det röda huset med pool och att det inte är så jättetrevligt att ligga och sola vid poolen och se grannen stå hängandes över staketet och titta i Stort sett rakt ner på mig samt höra allt de säger.
Tack igen ska nu läsa de paragrafer ni hänvisar till och blir det så att grannen får bygglov och jag överklagar så kan jag hänvisa till dessa paragrafer.
Någon som vet vad det kostar att anlita en jurist i ett sådant här ärende ?
Pär Larsson
är du med i facket? I alla fall i mitt förbund (Seko) ingår försäkringen ”Help” som innebär juristhjälp med allt du kan behöva.

värt att kolla upp!
 
Tack ringer mitt försäkringsbolag
 
D Daaaaaniel skrev:
Jag håller nog inte med dig.
Visar det sig att bygglov saknas och köparen i framtiden tvingas riva något på grund av att det saknas så kan säljaren stämma dig för den skada denne har lidit. Säljaren har ju i det fallet lovat att allt är grönt.

Om man däremot upplyser om att bygglov saknas så kan ju ingen efteråt anse sig lurad och kräva skadestånd.
En noggrann köpare kan ju själv kontrollera vilka bygglov som finns. Det är rätt uppenbart vad som är ändrat och tilltugg på ett äldre hus. Om det sedan är något som kräver bygglov är en annan fråga. Men det kan ju vara underförstått i säljarens "deklareration".att inga bygglov behövdes.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P Pin skrev:
En noggrann köpare kan ju själv kontrollera vilka bygglov som finns. Det är rätt uppenbart vad som är ändrat och tilltugg på ett äldre hus. Om det sedan är något som kräver bygglov är en annan fråga. Men det kan ju vara underförstått i säljarens "deklareration".att inga bygglov behövdes.
Som köpare har du undersökningsplikt.
Men att fråga säljaren, eller att denne explicit garanterar något, är att uppfylla sin undersökningsplikt. Det har fastslagits här på Byggahus tidigare. Du ska inte behöva dubbelkolla allt. Du ska kunna lita på säljaren.

Ibland kan det stå ang boyta att ”köparen uppmanas kontrollmäta om detta är av vilt för säljaren”. Då har man öppnar upp sig för att ytan inte nödvändigtvis stämmer. Något motsvarande brukar inte stå på garranti om stt erforderliga bygglov finns.
 
P PärLarsson skrev:
Vill börja med att tacka för alla inlägg.
Ja fastigheten ligger i detaljplanerat område och jag har pratat med mäklaren som lovat att upplysa om att det finns ett ärende hos byggnadsnämnden och att bygglov saknas.
Idén om en skyllt med text om att bygglov saknas är inte helt dum för man vet inte vad mäklaren faktiskt upplyser om.
Jag, min fru och grannarna håller nu tummarna så att byggnadsnämnden tar rätt beslut när det nu blir.
Kan tillägga att det är jag som bor i det röda huset med pool och att det inte är så jättetrevligt att ligga och sola vid poolen och se grannen stå hängandes över staketet och titta i Stort sett rakt ner på mig samt höra allt de säger.
Tack igen ska nu läsa de paragrafer ni hänvisar till och blir det så att grannen får bygglov och jag överklagar så kan jag hänvisa till dessa paragrafer.
Någon som vet vad det kostar att anlita en jurist i ett sådant här ärende ?
Pär Larsson
Tror som sagt var att mäklaren bryter mot god mäklarsed om han inte upplyser om det. Så ligger i hans intresse.
 
D Daaaaaniel skrev:
Som köpare har du undersökningsplikt.
Men att fråga säljaren, eller att denne explicit garanterar något, är att uppfylla sin undersökningsplikt. Det har fastslagits här på Byggahus tidigare. Du ska inte behöva dubbelkolla allt. Du ska kunna lita på säljaren.

Ibland kan det stå ang boyta att ”köparen uppmanas kontrollmäta om detta är av vilt för säljaren”. Då har man öppnar upp sig för att ytan inte nödvändigtvis stämmer. Något motsvarande brukar inte stå på garranti om stt erforderliga bygglov finns.
Problemet är att mäklarens förfrågningsunderlag om bygglov inte är en "explicit garanti", den är för allmänt hållen för att vara nog bra i en rättegång. Säljaren ger upplysningar efter "bästa" förmåga och om man inte uppenbart varit bedräglig så har man svårt som köpare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tänkte bara nämna att mäklaren är jätte trevlig och bra i övrigt, köpt ett hus av han.
 
  • Gilla
Bockamålen och 9 till
  • Laddar…
Där vi bor, stad jämförbar med TS stad, byggdes det en takterrass på ett altantak vilket godkändes i efterhand vad jag känner till. Avstånd till närmsta granne är mindre än en halvmeter och mot det andra, kanske 3-4 meter. Se bild nedan. Flygfoto av bostadsområde med markerad takterrass nära grannhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.