F fidde_modo skrev:
Stämmer den gav inget vatten å projektet med rörspetsen har pågått under 3års tid utan att ja fick det att bli bättre så därav åkte den upp å nu blir de sikte på filterbrunn.
Fick svar från Erdbohrer gällande filterrör med 0.3mm. De trodde att de kom in i lager igen om ca 3 veckor så får bli en lång väntan.

kan man följa er här samt planera för vart man vill ha brunnen. kommer bli en beställning på 2m filter och 10m rör. För grundvatten ligger runt 8m.
Eller bör ja ta ännu fler rör?
Har sand hela vägen ner till grundvatten
8 meter till grundvattnet bär respekt med sig så jag håller helt med @TotalControl om att det är en bra idé att köpa några meter rör mer än du tror du behöver. Orkar man vänta kan man ju alltid beställa mer men verkar vara ruskigt långa leveranstider nu.
Är man nere på 8-10 meter är man väldigt nära begränsningarna av hur mkt man kan suga upp så en filterbrunn med möjlighet att lägga ner en djuphålspump är klockrent.
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
8 meter till grundvattnet bär respekt med sig så jag håller helt med @TotalControl om att det är en bra idé att köpa några meter rör mer än du tror du behöver. Orkar man vänta kan man ju alltid beställa mer men verkar vara ruskigt långa leveranstider nu.
Är man nere på 8-10 meter är man väldigt nära begränsningarna av hur mkt man kan suga upp så en filterbrunn med möjlighet att lägga ner en djuphålspump är klockrent.
ja det är ett jäkla djup. Har ju kört med vanlig pump nu i rörspetsen på detta djupet. Får upp vatten men gav inget tryck så när de blir filterbrunn är de redan bestämt att de blir djupbrunnspump. Troligtvis denna.
https://www.vidaxl.se/e/8718475559863/vidaxl-djupbrunnspump-40-m-750-w

Lägger nog på nån meter mer i beställningen. Men blir först när filterrören är i lager.

hur har ni skarvat och satt ihop era foderrör?
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
F fidde_modo skrev:
ja det är ett jäkla djup. Har ju kört med vanlig pump nu i rörspetsen på detta djupet. Får upp vatten men gav inget tryck så när de blir filterbrunn är de redan bestämt att de blir djupbrunnspump. Troligtvis denna.
[länk]

Lägger nog på nån meter mer i beställningen. Men blir först när filterrören är i lager.

hur har ni skarvat och satt ihop era foderrör?
Det finns 6 meters avloppsrör att köpa. De kan nog räcka. Behöver inte vara exakt ner till grundvattnet. Då har du i alla fall skydd för ras första 6 meterna. Annars går det att kapa muffen och limma med tangit lim om du vill kunna lyfta och greja.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Vad för pump rekommenderar folk till en rörspetsbrunn? Vill ju att den ska ge så mycket vatten som möjligt :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det finns 6 meters avloppsrör att köpa. De kan nog räcka. Behöver inte vara exakt ner till grundvattnet. Då har du i alla fall skydd för ras första 6 meterna. Annars går det att kapa muffen och limma med tangit lim om du vill kunna lyfta och greja.
Jag tror inte Tangit funkar på PP plast. Tangit är för limning av PVC. Det är nog ytterst få lim som limmar Polypropen då den är fet med låg ytspänning. Jag tror som Totalcontrol att det är mycket vunnet med ett helt sexmetersrör.
 
S Spidertotz skrev:
Vad för pump rekommenderar folk till en rörspetsbrunn? Vill ju att den ska ge så mycket vatten som möjligt :)
Det beror på förutsättningarna i marken. Skulle du komma ner till ett vattenförande gruslager kan kanske pumpen bli begränsande men är det mindre fraktioner vid silen blir ofta markens genomsläpplighet begränsningen. Hos en granne med fin sand och tre parrallelkopplade rörspetsar blev det samma flöde med en 850W jetpump som en 3000W jetpump. De gav helt enkelt vad marken orkade släppa igenom.
Sen ska man inte bli förskräckt om man har en pump spesad för 60 l/min och man bara får 40 l/min att det är något fel då flödes spesen oftast sätts då vattenytan är i samma nivå som suget på pumpen, vilket sällan är fallet. Flödet sjunker för varje meter som pumpen måste suga vattnet från.
Börja med en billig jetpump på ca 1000W är mitt förslag.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Markrör är PVC.
I alla fall om man väljer typ Pipelife eller Upnor.

Handlar man från Rinkaby och ska limma så är det denna typ.

[länk]
Aha trodde att alla avloppsrör var PP plast. Man tackar för ny visdom(y)
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
F fidde_modo skrev:
ja det är ett jäkla djup. Har ju kört med vanlig pump nu i rörspetsen på detta djupet. Får upp vatten men gav inget tryck så när de blir filterbrunn är de redan bestämt att de blir djupbrunnspump. Troligtvis denna.
[länk]

Lägger nog på nån meter mer i beställningen. Men blir först när filterrören är i lager.

hur har ni skarvat och satt ihop era foderrör?
Ang pumpen. Jag skulle kika efter en pump där du får lite kurvor att kika på.
Jag får inte riktigt ihop beskrivningen Man påstår att den ska ge 4500 l/h vid 40 meter. Sen skriver man att max tryck är just 40 meter. Maxtryck är brukligt att speca vid 0 flöde.
 
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Det beror på förutsättningarna i marken. Skulle du komma ner till ett vattenförande gruslager kan kanske pumpen bli begränsande men är det mindre fraktioner vid silen blir ofta markens genomsläpplighet begränsningen. Hos en granne med fin sand och tre parrallelkopplade rörspetsar blev det samma flöde med en 850W jetpump som en 3000W jetpump. De gav helt enkelt vad marken orkade släppa igenom.
Sen ska man inte bli förskräckt om man har en pump spesad för 60 l/min och man bara får 40 l/min att det är något fel då flödes spesen oftast sätts då vattenytan är i samma nivå som suget på pumpen, vilket sällan är fallet. Flödet sjunker för varje meter som pumpen måste suga vattnet från.
Börja med en billig jetpump på ca 1000W är mitt förslag.

Spelar inte storleken på utloop/inlopp också roll? Jag har ett R50 rörspets, bör jag inte försöka ha en pump som är så nära det som möjligt?
 
S Spidertotz skrev:
Spelar inte storleken på utloop/inlopp också roll? Jag har ett R50 rörspets, bör jag inte försöka ha en pump som är så nära det som möjligt?
Ja min grundtanke brukar vara så lite strypning som möjligt på sugsidan. Men en pump med R50 på sugsidan är troligtvis en stor pump så någon gång behöver du nog gå ner i dimension Och ha den mindre dimensionen så kort sträcka som möjligt. Ex pem 50 från spets till R50 backventil och sen en d nippel mellan backventil och pump. Men det kan vara så att marken inte släpper igenom speciellt stort flöde och då kan allt lika gärna vara R25.
 
A
Har försökt med min stenfångare nu, ända som händer är stagen böjs får inte upp ett skit, ”stenen känns helt plötsligt enorm
..

försökte bomba med, nu står två armeringsjärn nästan 90 grader

eller så är större delen av stenen utanför röret..
Ger nog upp detta hålet nu.
 
  • Armeringsjärn böjda nästan 90 grader vid ett stenigt byggprojekt, och en arbetssko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns tillfällen då man hade velat ha fiberoptik m. belysning så man kunde sett hur allt ser ut därnere. Finns säkert rörmokare/"relinare" som har.
 
A
M mortimer skrev:
Finns tillfällen då man hade velat ha fiberoptik m. belysning så man kunde sett hur allt ser ut därnere. Finns säkert rörmokare/"relinare" som har.
jag nu får man känna sig för med ett 5 meter rör och försöka bilda sig en uppfattning i huvet hur det ser ut. Hopplöst.


Nu har jag inga fler ideer jag kan pröva med i detta hål, ser endast att jag flyttar 40cm i sidled i brunnen och gör ett nytt hål och hoppas jag inte har likadan otur igen...

får fortfarande känsla av berg då det inte rör sig ur fläcken... men känns för grunt att berg ligger 7,2 meter från gräsmattan.. andra brunnar i närheten hade berg på 12-15 meter tror jag.
 
Flytta mer än 40cm om det går isåfall, 1-2m minst om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.