Har precis murat upp en pizzaugn av varianten med pilatesboll. Har använt blandning av perlite, eldfast cement och vatten (5-1-1).

Någon som kan säga hur tjockt man ska mura? Jag hade ritat upp 5cm längs botten men känns inte som jag kunde hålla den tjockleken runt om. Undrar om det räcker eller om jag måste lägga på ett lager till. Skulle tippa att de är ca 2cm tjockt.

Person som applicerar murbruk på en pilatesboll för att forma en pizzaugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person murar en hemgjord pizzaugn med pilatesboll som mall, täckt av en blandning av perlite och cement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa fundering är hur länge den ska stå och härda och om det är någon man måste tänka på? Måste man hålla den fuktig? (Spraya vatten eller våta handdukar)

Tar gärna emot andra tips med för kommande steg.

Nybyggd pizzaugn av perlite och eldfast cement formad över en pilatesboll, omålad och ännu inte härdad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Betong är alltid känslig de första dagarna när man gjutit. Då skall ytan ständigt försöka hållas fuktig. Detta fixas lätt genom att göra som du säger spraya lite vatten på den och sen täck över den med någon form av plast så att avdunstning från ytan inte kan ske så skall det gå.
Hade jag varit dig så hade jag lagt på ett lager till så att den blir ungefär 5 cm tjock. Jag hade även passat på att gjuta in hönsnätet som ligger under bordet som armering för att förhindra större sprickor som annars kommer uppstå efter tid när betongen expanderar av värmen och sedan kontraherar när den blir sval. Finns inte armering där och fångar upp detta så kommer den nog spricka.

Glöm inte att blöta den "gjutna" betongen rikligt innan du börja "smeta" på andralagret
 
G Greatstomp skrev:
Hej
Betong är alltid känslig de första dagarna när man gjutit. Då skall ytan ständigt försöka hållas fuktig. Detta fixas lätt genom att göra som du säger spraya lite vatten på den och sen täck över den med någon form av plast så att avdunstning från ytan inte kan ske så skall det gå.
Hade jag varit dig så hade jag lagt på ett lager till så att den blir ungefär 5 cm tjock. Jag hade även passat på att gjuta in hönsnätet som ligger under bordet som armering för att förhindra större sprickor som annars kommer uppstå efter tid när betongen expanderar av värmen och sedan kontraherar när den blir sval. Finns inte armering där och fångar upp detta så kommer den nog spricka.

Glöm inte att blöta den "gjutna" betongen rikligt innan du börja "smeta" på andralagret

Tusen tack för bra tips!
Den står inne i ett svalt garage och torkar. Så fortfarande lite fuktig. Men kanske bäst att blöta på mera. Och lägga på ett lager till.
Jag hade funderingar på hönsnätet men var osäker om det behövdes. Känns som man vill göra det rätt och riktigt från början och slippa göra om i fall den går sönder.
 
Du bör definitivt armera med nät!
Frågan är snarare om hönsnätet räcker.
 
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
HUr gick det för dig med ugnen? Har det blivit någon pizza i den ännu?
 
Problemet med armering är väl att metallen kommer att expandera betydligt snabbare/mer än gjutningen och på så vis orsaka sprickor istället för att motverka dom. Det man kan armera med är små rostfria spikar har jag läst.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag skulle säga att isolering runt ugnen är viktigare. Temperaturskillanderna är det som kommer leda till spänningar.

Om du isolerar den ordentligt så gör det inget om det blir nån spricka. Men visst måste den vara iaf 5 cm tjock över hela annars tror jag den säckar ihop omgående.

Vad har du för botten i den? Alltså där du ska baka pizzan?
 
G Greatstomp skrev:
HUr gick det för dig med ugnen? Har det blivit någon pizza i den ännu?
Hej!
Det blev hönsnät och ett lager till. Fick slut på perlit så blev ett stopp i bygget en stund. Men sedan förra veckan är det klart och jag fortsätter att hålla den fuktig genom att spruta vatten och ha blöta handdukar på den. Det har ju varit rätt varmt senaste tiden.
Så jag gissar att det tar några veckor till nu innan vi vågar ta bort formen och flytta den. har murat upp med lecablock till underredet och ska gjuta en platta som ugnen ska stå på sen ovanpå ett lager eldfast tegel.
Blir nog pizza lagom till älgjakten i höst.
 
  • Grundkonstruktion av lecablock och gjuten betongplatta för en framtida ugn, med landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig hemmabyggd pizzaugn täckt med blöta handdukar för att behålla fukten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt! Ser lovande ut. Jag skulle säga att det inte längre är nödvändigt att hålla den fuktig. Det är de 3-4 första dygnen som är viktig att betongen inte torkar. Nu har den "härdat" färdigt för sin hållfasthet. Men du kan låta plasten ligga kvar på tills du känner att du vill jobba vidare med den.
 
G Greatstomp skrev:
Perfekt! Ser lovande ut. Jag skulle säga att det inte längre är nödvändigt att hålla den fuktig. Det är de 3-4 första dygnen som är viktig att betongen inte torkar. Nu har den "härdat" färdigt för sin hållfasthet. Men du kan låta plasten ligga kvar på tills du känner att du vill jobba vidare med den.
Tack för bra tips!
Då ska jag byta ut blöta handdukar mot plast istället.
Hur länge tror du den behöver stå innan man vågar flytta på den?
Och nästa fråga. Ska man köra ett yttre lager med bara eldfast bruk? Tänkte så den blir tåligare. Funderade eventuellt på att lägga mosaik av skiffersten på den så att den ska tåla väder och vind bättre.
Vad tror du?
 
K kajsarasmusson skrev:
Tack för bra tips!
Då ska jag byta ut blöta handdukar mot plast istället.
Hur länge tror du den behöver stå innan man vågar flytta på den?
Och nästa fråga. Ska man köra ett yttre lager med bara eldfast bruk? Tänkte så den blir tåligare. Funderade eventuellt på att lägga mosaik av skiffersten på den så att den ska tåla väder och vind bättre.
Vad tror du?
Bryt! Här kommer isoleringen in i bilden.

Lägger du puts direkt nu, eller mosaik för den delen kan du räkna med tydliga sprickor.

Lägg 5 cm stenull och sen puts med hönsnät, och på den putsen kan du ha mosaik.

I förhållande till det jobb du lagt ner och den glädje du kan få av ugnen om den håller så är detta moment ingen stor grej.

I all vänlighet
 
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
Finns du i närheten av Uppsala kan du komma förbi å hämta lite stenull hos mig i knivsta. Har över sen mitt bygge
 
  • Gilla
kajsarasmusson
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Bryt! Här kommer isoleringen in i bilden.

Lägger du puts direkt nu, eller mosaik för den delen kan du räkna med tydliga sprickor.

Lägg 5 cm stenull och sen puts med hönsnät, och på den putsen kan du ha mosaik.

I förhållande till det jobb du lagt ner och den glädje du kan få av ugnen om den håller så är detta moment ingen stor grej.

I all vänlighet

Hej!
Hönsnät är redan inlagt. Lade först ett lager med perlitblandning. Sen hönsnät och ytterligare ett lager. Så är nog drygt 5 cm tjockt nu med hönsnät i mitten. Tror du jag dessutom behöver stenull?
 
S Strangelove skrev:
Finns du i närheten av Uppsala kan du komma förbi å hämta lite stenull hos mig i knivsta. Har över sen mitt bygge
Tack, men bor tyvärr långt från Uppsala.
 
K kajsarasmusson skrev:
Tack för bra tips!
Då ska jag byta ut blöta handdukar mot plast istället.
Hur länge tror du den behöver stå innan man vågar flytta på den?
Och nästa fråga. Ska man köra ett yttre lager med bara eldfast bruk? Tänkte så den blir tåligare. Funderade eventuellt på att lägga mosaik av skiffersten på den så att den ska tåla väder och vind bättre.
Vad tror du?
Du kan flytta på den nu utan problem. Den är uppnått 70 % av sin hållfasthet efter 28 dagar. (dvs redan efter 2-3 dagar så kan du flytta på den utan problem, betong är extremt tåligt)
Jag hade inte lagt på något mer nu. Den ska hålla. Men om du ska sätta mosaik så behöver du som någon ovan skrev mura in ett lager med isolering. Mosaik är EXTREMT känsligt för rörelser. Jag hade hoppat det. Men är inte så konstnärlig av mig och tycker betong är ganska fint. Tycker du det är omständigt så kan du ju alltid prova på en liten bit. Fungerar det där så funkar det på resten.
Vill också påminna om att skulle du sätta mosaik på den så måste den stå väderskyddad på vintern annars blir det med stor sannolikhet frostsprängning på mosaikbitarna och de lossnar av den anledning istället för värmerörelser
 
  • Gilla
jan-ove johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.