Det är dags för en grästrimmer, duger DUR181 för en villaträdgård på 1050m2? Gillar det kompakta och lätta formatet jämfört med DUR189 och den nya DUR190
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är dags för en grästrimmer, duger DUR181 för en villaträdgård på 1050m2? Gillar det kompakta och lätta formatet jämfört med DUR189 och den nya DUR190
Jag tycker inte DUR189 är det minsta klumpig. Det är väl i princip samma vikt som 181? Det är den försvinnande korta batteritiden och det faktum att dom är rätt svaga som är det du kommer att störa dig på. Nu kör jag förvisso Husa både på batteri och bensintrimmer men med batteriet kommer jag exakt ett varv runt baksidan när jag kantklipper gräsmattekanten, typ 15 minuter. Det var exakt samma tider på den Makita DUR189 jag provade med 4Ah batteri.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är dags för en grästrimmer, duger DUR181 för en villaträdgård på 1050m2? Gillar det kompakta och lätta formatet jämfört med DUR189 och den nya DUR190
181 duger till torrt gräs. Tistlar och annan grövre växtlighet rår den dåligt på. Maskrosor är typ gränsen.
 
Låter oroväckande nära gränsen för 181:an då. Får åka in och känna på dom igen och omvärdera formatet. Köpte en Husqvarna 115i till mina föräldrar som är riktigt bra, men håller mig till ett batterisystem
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter oroväckande nära gränsen för 181:an då. Får åka in och känna på dom igen och omvärdera formatet. Köpte en Husqvarna 115i till mina föräldrar som är riktigt bra, men håller mig till ett batterisystem
jag har en 115i. Det är ju en 36V maskin men den är ändå trött tycker jag. Sorgebarnet där är ju i första hand originalbatteriet på 2Ah. Den driftstiden som specificeras (och det gäller Makita med) är i bästa fall baserad på att man vispar luft på hög höjd. 115i är specad till 30 minuter, man får vara jäkligt glad om den håller i 15minuter och då är det typ gräskantstrimmning på låg belastning som gäller.

Som jag minns det så upplevde jag inte Makita trimmern som markant klenare än 115i men det är subjektivt då jag inte har provat dom mot varandra. Minns dock att jag tyckte Makitan var på tok för klen när jag körde den.
 
Om 181:an är nästan i klass med en 115i så duger den nog för mig
 
Jag har en 181:a
Jag tycker den är helt okej.
Som grästrimmer alltså.

Om man behöver en röjsåg så köp en röjsåg.

//AA
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Intresserad av Makitas 18V kompressor, ska ha den för husbehov så som att pumpa bildäck, pumpa hydropressen osv.

Funkar den bra?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Intresserad av Makitas 18V kompressor, ska ha den för husbehov så som att pumpa bildäck, pumpa hydropressen osv.

Funkar den bra?
Provade precis min som jag fick idag... pumpade barnvagsdäck, "hoppboll" och det fungerade jättebra. Mycket trevligt att kunna ställa in exakt tryck digitalt och "bara köra på" till det är rätt. Funkar säkert utmärkt till bildäck också, men tar väl ltie längre tid.

Gav mig på att pumpa upp en barnpool, men det tog väldigt lång tid....och när man körde så länge så störde jag mig lite på ljudnivån också.

Men jag rekomenderar!
 
engs engs skrev:
Nu kan jag göra mig av med mitt sista bensindrivna trädgårdsverktyg efter att ha fått en DUR368AZ levererat.

Slutar inte imponeras av dagens batterimaskiner, påminns om när päronen hade en kantklippare som ganska snart fungerade i kanske minuter på timmar av laddning. Och där fungerade bör vara inom citattecken.

Inte mer än monterat och varvat lite men tycker dock Makita ska ha kritik för byte mellan tråd / klinga. Det verkar för omständligt. Kommer sällan ha behov av klinga men ändå. T.ex. ska inte bara skyddet nertill bytas utan även hållaren till skyddet. Vore en smal sak att ge de samma hålbild istället tycker jag.
[bild]
Jag hade en 365:a (tror jag det var) tidigare och var mycket nöjd, men störde mig också på att det var lite omständigt att byta mellan klinga/tråd/blad och tillhörande skydd.

Fick dock hem 369:an idag (från UK, skitdyr i sverige) och till min stora glädje så är det nu ETT skydd, men en separat del man enkelt knäpper på för gräs. Nu är det också mindre (och enklare) prylar på själva huvudet när man byter verktyg. Bara trimmerhuvud (eller bladhuvud) med gänga och endast en extra bricka när man har kniv/klinga.
Plus för att det finns ett litet fäste för insexnyckeln också! Man fick också med en vettig sele (iaf jämfört med vad jag fick till min förra).

Ser fram emot att se om 369:an lever upp till förväntningarna när det gäller kraft. Skall vara på 1kw och då ha samma prestanda som en (mindre) bensinmaskin och har en klippdiameter på 430mm när man kör tråd.
 
ullberg
Du får gärna återkoppla vad du tycker om 369, lite sugen själv. Jag verkar hitta den för 300 pund + frakt (exv ffx.co.uk), hittade du något billigare än så?
 
  • Gilla
cjnilsson
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Du får gärna återkoppla vad du tycker om 369, lite sugen själv. Jag verkar hitta den för 300 pund + frakt (exv ffx.co.uk), hittade du något billigare än så?
Jag passade på att uppgradera batterier och laddare och köpte paketet med dubbelladdare+2x6ah för 529 pund, men vill minnas att den kostade runt 300 lös, allt från ffx. Hade även tur då de just då gav 7% på hela ordern.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Heij83
Fick köpa mig en egen liten sommarpresent med lite Power i
 
  • Hand håller en Makita sladdlös borrmaskin med byggmaterial och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vilken modell?
Tycker det ser ut som 481 pga metallchuck men kan även vara föregångaren
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.