Det gör du helt rätt i, de ställer till ett elände om de får hållas. Här har jag haft musinvasion i år, förmodligen pga den varma vintern. De tuggade av alla gröna skott som kom upp i våras men det brukar sluta med det, inte i år. De har säkert tuggat av ett 50- tal växter som de släpar ner i sina bon.
 
Låter delar av gräsmattan växa fritt. Det är roligt att se så många arter det faktiskt växer fram utan ansträngning. Saknar öppet vatten på tomten så jag funderar på att anlägga en mindre damm.
Oväxt gräsmatta med blandade vilda blommor inklusive gula maskrosor och blå blåsippor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitblommande vilda växter som växer fritt på en gräsmatta i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vildvuxen gräsmatta med olika arter inklusive lila viol och vita blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vildvuxen gräsmatta med olika gräsarter och vita klöverblommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovårdad gräsmatta med många olika gräs- och blomarter som växer fritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sudanen och 11 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det gör du helt rätt i, de ställer till ett elände om de får hållas. Här har jag haft musinvasion i år, förmodligen pga den varma vintern. De tuggade av alla gröna skott som kom upp i våras men det brukar sluta med det, inte i år. De har säkert tuggat av ett 50- tal växter som de släpar ner i sina bon.
Intressant.
Frugan klagar på att hennes grönsaksodlingar blir uppätna. Hon har sett en ganska stor och mörk mus i växthuset, uppe på arbetsbänken. Den har fått skulden för några attentat därinne. Vet dock inte riktigt vad för gnagare det kan vara. Inte råtta. Troligtvis inte åkersorken. Definitivt inte mullvad.
Normalt brukar mördarsniglarna få skulden för alla uppätna nya späda skott/grönsaker.
Menar du att möss av ngt slag äter upp späda skott också?
Drar ner i sina bon, som mat eller bolster?
 
Nedre delen av vår tomt. Denna del är så torr att den bara behöver klippas varannan vecka eller så. Sedan har vi en mer skugga halva där vi har orkidéer. Räknade in 120 st i år, mest nattviol.
 
  • Torrt gräsbevuxen tomt med maskrosor, i bakgrunden ett hus med rött tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Har detta blivit en tråd där man kan visa på hur gästvänlig man är mot insekterna? :D Isåfall så kan jag berätta att vi har tagit ner mycket träd på tomten (rötna, farliga osv) men inte varit så snabba med att forsla bort alla stammar. En la vi lite tillfälligt framför ett snår med syren, fläder mm och nu tycker jag att den ligger jättefint där. Måste ju slå de flesta köpta insektshotell med hästlängder? :p Gamla trädstam framför buskage med syren och fläder, potentiellt insektshotell i naturlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yalazy och 8 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Intressant.
Frugan klagar på att hennes grönsaksodlingar blir uppätna. Hon har sett en ganska stor och mörk mus i växthuset, uppe på arbetsbänken. Den har fått skulden för några attentat därinne. Vet dock inte riktigt vad för gnagare det kan vara. Inte råtta. Troligtvis inte åkersorken. Definitivt inte mullvad.
Normalt brukar mördarsniglarna få skulden för alla uppätna nya späda skott/grönsaker.
Menar du att möss av ngt slag äter upp späda skott också?
Drar ner i sina bon, som mat eller bolster?
Japp, det gör de allt, äter de små späda skotten. Mindre och större skogsmus är allätare, både vegetabilier och snäckor och maskar smakar gott. Jag har sett detta förut tidig vår och har sprungit runt med krukor som jag satt på växterna till natten. Det brukar upphöra när växtligheten kommer igång men inte i år. De bitar av tjocka stänglar på växterna och drar dem till boet.

De är så många så jag ser dem hela tiden, även dagtid. Upptrampade stigar i rabatterna och så sitter det någon växt i hålet som fastnat. De åt upp samtliga tulpanstjälkar, alla vitsippor (namnsorter) jag odlat i många är. Hundtandsliljorna gick samma väg och igår hade en clematis `Coactilis` världens minsta ca 3 dm hög, endast två stjälkar kvar. Resterna av den låg i ett mushål. Vi har ju levt med möss alltid men har aldrig förut upplevt denna invasion, enda orsaken jag kan komma på är den varma vintern, första gången utan tjäle i marken.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Måste ju slå de flesta köpta insektshotell med hästlängder? :p
Det finns inget så levande som ett dött träd :)
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
...tagit ner mycket träd på tomten (rötna, farliga osv) men inte varit så snabba med att forsla bort alla stammar. [bild]
Död ved är en bristvara både på land och i vatten. Jättebra att ni lämnat lite som kommer till nytta.
Jag kan nämna att i rinnande vatten -bäckar och åar- har vi alldeles för lite död ved. Man menar då trädbitar som är grövre än en arm och runt en meter långa eller större. Undersökningar i vatten med öring har visat att skillnaden mellan att ha nästan ingen död ved och att ha sådana bitar med död ved var tionde meter är runt 300 procent mer öring med död ved i vattnet. Och det är då enda skillnaden.
 
  • Gilla
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Japp, det gör de allt, äter de små späda skotten. Mindre och större skogsmus är allätare, både vegetabilier och snäckor och maskar smakar gott. Jag har sett detta förut tidig vår och har sprungit runt med krukor som jag satt på växterna till natten. Det brukar upphöra när växtligheten kommer igång men inte i år. De bitar av tjocka stänglar på växterna och drar dem till boet.

De är så många så jag ser dem hela tiden, även dagtid. Upptrampade stigar i rabatterna och så sitter det någon växt i hålet som fastnat. De åt upp samtliga tulpanstjälkar, alla vitsippor (namnsorter) jag odlat i många är. Hundtandsliljorna gick samma väg och igår hade en clematis `Coactilis` världens minsta ca 3 dm hög, endast två stjälkar kvar. Resterna av den låg i ett mushål. Vi har ju levt med möss alltid men har aldrig förut upplevt denna invasion, enda orsaken jag kan komma på är den varma vintern, första gången utan tjäle i marken.
Det låter som att du behöver en katt
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
harry73
Död vet är ingen bristvara hos oss. Tror inte jag kan ta en bild av allt, men kan visa några exempel
Gammal ekstam som fick ligga kvar som balansgång efter trädet fick fällas för att göra plats åt trekammarbrunnen
Gammal fälld ekstam som ligger på gräset använd som balansgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ekstam och fallna trädgrenar på marken i ett grönt trädgårdsområde, används som lekplats med blå hängmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lite tallved som låg kvar för länge. När jag ville städa undan den för kanske 8 år sen lekte en av barnen motorcykel på den. Då fick de ligga kvar
Gammal ekstam och rötad tallved i gräsmark, framför levande träd och parkerad bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det gör du rätt i!
Jag rekommenderar en sådan här, som nu kan köpas fritt i Sverige:
[bild]
[länk]
Det där klassas som fusk !
maxresdefault.jpg
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det låter som att du behöver en katt
Inte en katt, massor.
Vi bor på landet och har också ett massivt tryck av gnagare. Enda gången på de 20 år vi bott här som vi inte haft gnagare i golv, väggar och tak, är den vintern vi hade 14 katter, varav två hungriga kattmammor med ungar. Normalt har vi annars 2-4 katter, och det räcker inte för att hålla alla gnagare borta. Dock innebär 14 katter att man bara byter ett gnagarproblem mot ett kattproblem...
Utöver katter så finns här också gott om rovfåglar, men inte så många på vintern dock.
 
  • Haha
Livanda och 1 till
  • Laddar…
27,4 grader i skuggan tidig förmiddag, fjärde dygnet med denna hetta. Tänk på att dricka mycket och sök er till svalare platser om möjligt, hettan är inte ofarlig.

I våra trädgårdar söker nu insekterna vätska. Om man inte har en damm kan man sätta ut vatten i fågelbad eller vilken tallrik som helst duger om den inte är för djup. Sätt gärna en sten i ett fat för insekter och fåglar att landa på.

Alla behöver vatten nu.

Insekt som söker vätska på en gul och vit blomma under het våg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fluga som sitter på mitten av en gul blommas ståndare, söker vätska i hettan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Humla som söker vätska på en rödorange rudbeckiablomma under en värmebölja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjäril på en rödorange tistelblomma söker vätska under het vårdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjäril på en rosa blomma med sökande efter vätska under hett vårväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjäril på spetsen av en blomma som söker vätska under en het våg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En trollslända som vilar på en torr kvist med genomskinliga vingar i fokus, symboliserar insekters behov av vatten i hettan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 11 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
27,4 grader i skuggan tidig förmiddag, fjärde dygnet med denna hetta. Tänk på att dricka mycket och sök er till svalare platser om möjligt, hettan är inte ofarlig.

I våra trädgårdar söker nu insekterna vätska. Om man inte har en damm kan man sätta ut vatten i fågelbad eller vilken tallrik som helst duger om den inte är för djup. Sätt gärna en sten i ett fat för insekter och fåglar att landa på.

Alla behöver vatten nu.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Svalare platser? Du menar alltså att man inte ska ta med alla 3 ungar till fots genom hela stan och handla halva barnvagnen full? :crysmile: Nåväl, tur man har "ac" hemma (luftvärmepump på kyla).
Har faktiskt aldrig tänkt på att insekter behöver vatten... eller ja, att det skulle kunna bli ett problem menar jag. Fågelbad har vi, med några stenar i, men vattnet dunstar ju toksnabbt. :sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.