Vi pratade om att på semestern kanske hyra en stuga eller husvagn nu när utlandsresan inte kunde bli av men konstaterade att dels var det dyrt och dels har vi 2 små stugor på tomten som vi kunde använda till detta. Den ena behöver taket bytas på och det är om den stugan denna tråd ska handla om. Den andra stugan (tidigare bastu och sedan sommarstuga) gör att göra användbar med lite utrensning och färg på insidan.

Stugan har inte varit använd på länge (tidigare smedja och sedan sommarstuga) och läkten för takteglet har ruttnat så att teglet glidit ned på taket och det läckt in vatten vilket såklart är högsta prio att fixa.

Jag lägger in lite bilder i detta inlägg och så kommer lite frågor i nästa inlägg.

Rödmålad liten stuga med skadat tak omgiven av grönska och träd på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödfärgad stuga med slitet tegeltak omgiven av träd och grönska, tecken på behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg och tak i stuga med vattenskador, mögel och flagande färg som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min första fundering är från vilket håll man bör börja? Skulle tippa på att det finns isolering i taket och den lär behöva bytas. Ska man riva taket innifrån för att se hur illa det är eller är det lättare att göra det utifrån eller är det bara att riva bort taket helt och börja om från scratch? Vill ju minimera tiden det är öppet och riskerar regna in och samtidigt göra det så enkelt som möjligt att snabbt fixa.
 
Vilken idyll!
Vi började inifrån mest för att vi upptäckte att det regnade in och det bara var att peta hål i innertaket. ;)
Det är nog hugget som stucket egentligen.

Stugan är så liten att det kommer att gå fort och lätt att göra det parallellt. Men om det läckt in länge kan det ha blivit skador på bjälkar och liknande och då kanske man vill byta det först, innan man klättrar upp på taket.

Oerhört smart att ha semesterstuga på egna tomten. (y)

Edit:
Om ni börjar inne kan ni ju slänga en pressening över ytterraket.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vilken idyll!
Vi började inifrån mest för att vi upptäckte att det regnade in och det bara var att peta hål i innertaket. ;)
Bytte ni också taket alltså? Använde ni råspont, underlagspapp, läkt och tegel som man gör idag eller på något annat sätt?
 
Vi har bytt tak över den del som läckte. Det var en kupa med plåttak. Nya delar till takstolen (den var av) och nytt innertak.
I kupan är det nu råspont och papp och plåt på det.
Vi la nytt kutterspån istället för det som blivit muggit. Allt kutterspån som var ok la jag i säckar och sen hällde vi tillbaka det på hanvinden. Det är alltså vår isolering.

Vi ska byta resten av taket i år. Det är spåntak med betongpannor och då låter vi spånorna ligga kvar och lägger ny läkt, masonit och tegelpannor på det. Vårt stora tak som ska bytas är eg i princip ok men huset är utbyggt och i den delen läcker det in vid visst väder.

Ni har ju ett helt annat och mindre tak. Jag skulle kika och se hur det ser ut och besluta mig sen. Kanske är det bara på ett ställe det läcker och allt annat är bra? Då räcker det kanske med att åtgärda det?

Vilket jättekul projekt. Kan bli hur gulligt som helst där inne och dessutom lagom stort semesterprojekt! :love:
 
Vad är åsikten om att använda betongtegel på denna typ av byggnad? Vill gärna ha så tätt yttertak som möjligt (barr under teglet som ställt till det med rutten läkt) så det skulle bli bra ur den aspekten men samtidgt känns det mer rätt med gammalt taktegel, har tönkt mig 2-kupigt för att det antagligen blir tätare än det 1-kupiga som ligger där nu.
 
Betongpannor blir ganska klumpiga till ett så litet hus. Men historiskt har det ju funnits betongpannor under en stor del av 1900-talet. I många byar fanns ofta både en och två tillverkare.

Det blir nättare med tegel. Jag tror inte att det spelar någon roll för huruvida det kommer in barr eller inte om du har tegel eller betong.

De nytillverkade enkupiga pannorna ligger tätt, om du ska köpa nya, så även där blir det hugget som stuket.

Välj det ni tycker är snyggast. Och ibland får ni nog lyfta pannorna och sopa rent från barr. Det är ju ett behändigt tak ur hanteringsaspekten.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Gammalt enkupigt tegel är i mitt tycke mest rätt och snyggast.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Nu har jag rivit lite på insidan och kan konstatera att det bara är luft mellan innertaket och planket under takteglet. De har monterat innertaket i annan lutning än yttertaket för att få mera takhöjd vilket känns ganska smart.

Problemet jag ser är att översta stocken i vöggen är rutten och det har flyttat in myror vilket känns sådär. Tror ni att jag kan ersätta översta stocken med 2-tumsvirke i flera lager för att underlätta eller bör jag sätta dit en ny stock?

Innertak med synligt rötskadat timmer och myror, skillnad i lutning jämfört med yttertaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rötskadad trästock och vägg invaderad av myror upptäckt under renoveringsarbete i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av rutten trästock med myrorskadad struktur och synliga myror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anticimex kommer nästa vecka för att se hur jag kan bli av med myrorna.

Under tiden försöker jag göra en inköpslista men har fastnat på om jag ska använda underlagspapp eller underlagsduk. Någon input? Underlagsduk kommer ju i större format och kan klamras vilket känns lättare men samtidigt verkar det inte rekommenderas för gamla takpannor, antar för att de är mindre täta än nyare kanske?
 
C
M Marsman80 skrev:
Anticimex kommer nästa vecka för att se hur jag kan bli av med myrorna.
Ha inte för stora förhoppningar. De har inte tillgång till mer effektiva bekämpningsmedel än vad du själv har.
Riv bort allt som är ruttet till att börja med. Innan dess är det nog ingen idé att försöka avhysa myrorna.
 
C cpalm skrev:
Ha inte för stora förhoppningar. De har inte tillgång till mer effektiva bekämpningsmedel än vad du själv har.
Riv bort allt som är ruttet till att börja med. Innan dess är det nog ingen idé att försöka avhysa myrorna.
Det var ju tråkigt att höra. Får se vad de säger. Allt ruttet ska ju så klart bort i vilket fall som helst men vill inte att de flyttar någon annanstans i torpet
 
Dagens framsteg var att rica ut en liten klkshörna och att riva hela innerväggen där det var ruttet och swna hela innertaket för att se hur andra sidan såg ut. Den verkar i bra skick.
En riven innervägg avslöjar ruttet trä och en spade står mot väggen, takbjälkar syns ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt över en nerriven innervägg och ett innertak med synliga träbjälkar och botten av ett tak i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upprivet innertak i renoveringsprojekt, synliga träbjälkar och takstolar med ena sidan oskadad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker du kan skruva ihop ”tvåtumsvirke”
och använda i ovankant på väggen.

//AA
 
Jag tycker att tvåkupigt lertegel ser finast ut, speciellt på en liten byggnad.
Enkupigt gör sig bättre på större hus.

Betongpannor ser för modernt ut.

//AA
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.