Peter2400 Peter2400 skrev:
Det kan bli lite kallt på vintern och väldigt varmt på sommaren, men det räcker att skvätta lite vatten på så ordnar det sig.
Inget som jag upplevt som ett problem, skulle aldrig välja något annat material än rostfritt till bad.
Använder ni klor?
Läser lite att klor inte är lika bra i varma spa-bad??? Tycker vedpool säger att man inte kan ha klor i deras pool.
Vilken temp kör ni med? Har badet rostat någonstans eller risk för det pga klor tror du?

Med vänlig hälsning,
Anni
 
Esam Esam skrev:
Det blev en vedpool för mig, inte installerat ännu. Jag är gillar estetiken den bjuder på redan.
Planering inkluderar nu isolering med eps 300 under och 80 i sidled. Dock har den även ca 50mm isolering på rekommendation från tillverkaren.
Hej, hur kunde du få en fyrkanting pool av vedpool jag ser inte det i deras sortiment, har mailat de... vad kostade den med isolering?
 
  • Gilla
jonaskaas
  • Laddar…
V VDS skrev:
Hej, hur kunde du få en fyrkanting pool av vedpool jag ser inte det i deras sortiment, har mailat de... vad kostade den med isolering?

Med lock blev det ca 100k, inga maskiner. De har billiga maskiner som finns på Alibaba
 
Annipanni Annipanni skrev:
Använder ni klor?
Läser lite att klor inte är lika bra i varma spa-bad??? Tycker vedpool säger att man inte kan ha klor i deras pool.
Vilken temp kör ni med? Har badet rostat någonstans eller risk för det pga klor tror du?

Med vänlig hälsning,
Anni
inte färdigt installerat, men jag tänkte undvika klor. Det har inte rostat nej.
 
Annipanni Annipanni skrev:
Använder ni klor?
Läser lite att klor inte är lika bra i varma spa-bad??? Tycker vedpool säger att man inte kan ha klor i deras pool.
Vilken temp kör ni med? Har badet rostat någonstans eller risk för det pga klor tror du?

Med vänlig hälsning,
Anni
Jag kör med klor och är inte rädd för att det ska rosta.
Har fått rost 1 gång, men då använde jag klorpuckar som låg i hela tiden, blev alldeles för mycket klor.
Rosten hittade efter att vi varit bortresta 2 veckor och blev mellan kanten och locket.
Locket tog också stryk av allt klor och blektes på undersidan.
Nu klorerar jag med snabbklor som jag lägger i en akvariehov som hänger på kanten.
Alltid med öppet lock, minst 30 minuter efter kloret.
 
  • Gilla
Esam och 1 till
  • Laddar…
Esam Esam skrev:
Det blev en vedpool för mig, inte installerat ännu. Jag är gillar estetiken den bjuder på redan.
Planering inkluderar nu isolering med eps 300 under och 80 i sidled. Dock har den även ca 50mm isolering på rekommendation från tillverkaren.
Hej, planerar att beställa denna pool får man fråga hur du värmer den samt vad elkostnaden hamnar på i månaden? Var hemma och kikade hos en som hade Aristocat triangulär 1600L och hade en kostnad som max på 600kr blir lite orolig då denna rymmer 3600L.
 
V VDS skrev:
Hej, hur kunde du få en fyrkanting pool av vedpool jag ser inte det i deras sortiment, har mailat de... vad kostade den med isolering?
Det är Exclusive.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi badar minst lika mycket på vinterhalvåret, så det behövs inget frostskydd.
Bylamas bad är snygga, gillar dock inte det lutande ryggstödet, det minskar poolkänslan och krymper badet lite.
[bild]
Så himlans fint du gjort det! Har du bilder att visa på hur det ser ut med locket på?
 
T Turcicci skrev:
Så himlans fint du gjort det! Har du bilder att visa på hur det ser ut med locket på?
Trädäck med integrerad belysning vid kvällstid och en stängd, mörk spabadlock i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från ett vardagsrum med ett glas och en kaffekopp på ett bord, med ett utomhusbad i snötäckt trädgård synligt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jodåsatteh
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den är välisolerad, står på 40cm cellplast, sedan är det 40 till under sitsen och sedan 10cm på sidorna.
[bild] [bild] [bild]
Skimmern täcker övre utloppet och låter i princip inget.
[bild]
Locket består av 1 del som är 240x100cm, den bär man undan lätt, badar jag själv så viker jag bara upp den delen.
Den andra delen är 240x200cm och delad på mitten, den kan en vuxen kasa av själv, och om man är stark få på själv.
Inte så tungt, men desto mer otympligt, så det är betydligt smidigare om man är 2.


hej
Intressant inlägg
Du har inte ritning på karet Inkl in utlopp och en bild av hur du löst rening,pumphus?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur har du tänkt isolera utanpå den sprutade isoleringen?
Den ser väldigt ojämn ut, mitt bad har ju helt plana och rätvinkliga sidor vilket gjorde det enkelt att isolera.
[bild]
Hej, vilka dimensioner är det på anslutningarna och rören mellan insug, filterhållare, värmare och pump samt tillbaka till pool? Tänkte försöka göra samma och dessa detaljer är inte riktigt min bit

//Tomas
 
  • Gilla
Sesulo
  • Laddar…
T twebjorn skrev:
Hej, vilka dimensioner är det på anslutningarna och rören mellan insug, filterhållare, värmare och pump samt tillbaka till pool? Tänkte försöka göra samma och dessa detaljer är inte riktigt min bit

//Tomas
Du får nog sätta dig in i det lite själv och rita upp hur du har tänkt.
Jag köpte allt från dammbutiken.se.
Här är några av sakerna jag köpte,
Fakturalista med artikelnummer, produktnamn, rabatt, pris och antal för byggmaterial som invändigt gängad böj och PVC-rör.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur har du tänkt isolera utanpå den sprutade isoleringen?
Den ser väldigt ojämn ut, mitt bad har ju helt plana och rätvinkliga sidor vilket gjorde det enkelt att isolera.
[bild]

Hej Peter
Jag håller på med att svetsa ett eget rostfri pool, så som du har gjort, och undrar om du har ngn ritning på hur stora dimensioner på hål för avlopp, tillopp, skimmer samt belysning har du gjort och på vilka ställen i poolen. Som du kan läsa så är jag ingen expert på pool och skulle uppskatta om du kunde göra ngn enkel skiss eller beskriva vad jag borde tänka på eller göra.
Tack på förhand
 
Delar av ett spabad med annoteringar frågande om kopplingarnas storlekar och placeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej Peter
Då jag är novis på detta och försöker sätta in mig i allting som har med spabad att göra så undrar jag bara ifall du kan svara på måtten som du har på dessa kopplingar ut samt om jag har gissat rätt på placeringar enligt din bild? Finns det möjlighet att se hur dessa ser ut från insidan bara så jag får en uppfattning om hur det ser ut med skimmer, inlopp och sugmunstycke. Jag läste i en forum om att skimmer bör monteras i motsats mot inlopp för att få bättre cirkulation, har du upplevt ngn problem med detta då du har allting på samma sida, tänker att pga av storleken på badet så kan man ha allt på samma sida?
Tack på förhand
/Dado

S Stojadin skrev:
Hej Peter
Jag håller på med att svetsa ett eget rostfri pool, så som du har gjort, och undrar om du har ngn ritning på hur stora dimensioner på hål för avlopp, tillopp, skimmer samt belysning har du gjort och på vilka ställen i poolen. Som du kan läsa så är jag ingen expert på pool och skulle uppskatta om du kunde göra ngn enkel skiss eller beskriva vad jag borde tänka på eller göra.
Tack på förhand
 
S Stojadin skrev:
[bild]
Hej Peter
Då jag är novis på detta och försöker sätta in mig i allting som har med spabad att göra så undrar jag bara ifall du kan svara på måtten som du har på dessa kopplingar ut samt om jag har gissat rätt på placeringar enligt din bild? Finns det möjlighet att se hur dessa ser ut från insidan bara så jag får en uppfattning om hur det ser ut med skimmer, inlopp och sugmunstycke. Jag läste i en forum om att skimmer bör monteras i motsats mot inlopp för att få bättre cirkulation, har du upplevt ngn problem med detta då du har allting på samma sida, tänker att pga av storleken på badet så kan man ha allt på samma sida?
Tack på förhand
/Dado
Du har uppfattat allt rätt förutom hålet för lampan som är 34mm.

Cirkulationen blir bra ändå, känns mycket smidigare att ha allt på samma sida.
 
  • Gilla
Stojadin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.