Hej!

Vi tänkte bygga en bastustuga i trädgården under sommaren eftersom risken är stor att det blir hemmasemester. :/

Vi har kikat på olika leverantörer och en som vi fastnat är för är ThermoTub (se https://www.thermatub.se eller deras sida på blocket https://www.blocket.se/butik/thermatub) eftersom de är snygga och verkar vara prisvärda. Med den utrustning vi vill ha blir priset runt 10 000 mindre än en bastustuga från en mer känd leverantör. Men jag kan inte hitta några recensioner av varken företaget eller dess produkter på nätet. Tydligen tillverkas de i Litauen. När jag söker på företagets adress på google maps kommer jag till ett litauiskt villaområde.

Vad tror ni?
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
N nej_simon skrev:
Hej!

Vi tänkte bygga en bastustuga i trädgården under sommaren eftersom risken är stor att det blir hemmasemester. :/

Vi har kikat på olika leverantörer och en som vi fastnat är för är ThermoTub (se [länk] eller deras sida på blocket [länk]) eftersom de är snygga och verkar vara prisvärda. Med den utrustning vi vill ha blir priset runt 10 000 mindre än en bastustuga från en mer känd leverantör. Men jag kan inte hitta några recensioner av varken företaget eller dess produkter på nätet. Tydligen tillverkas de i Litauen. När jag söker på företagets adress på google maps kommer jag till ett litauiskt villaområde.

Vad tror ni?
Har just beställt en bastu från dem, fick bra hjälp med skisser och förslag. Konstigt bara att ingen har några erfarenheter av dem?

Hur har du gjort?
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Ok, Intressant! Har de levererat och såg allt bra ut?

Jag har inte beställt något ännu, andra projekt har kommit i vägen, så just nu lutar det åt att bastun blir nästa sommar. Jag känner mig dock fortfarande lite skeptisk eftersom företaget inte verkar finnas registrerat i Sverige - vad har man då för rättigheter om man skulle behöva reklamera? Men jag avfärdar dem inte utan kommer att överväga dem när det är dags. Det skulle vara kul att höra hur det går för dig!
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
Stugan ska komma nästa vecka, blir verkligen spännande om alla våra ändringar vi gjort kommer med och att kvaliteten är så god som den ser ut på bilderna.Återkommer när den är på plats.
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Nu har bastun kommit, leverans på utsatt tid, bastun ser väldigt bra ut och jag beställde en badtunna samtidigt, som var riktigt snygg. Allt är rakt snyggt och andas kvalitet, utom möjligen dörren som var väldigt enkel och inte helt perfekt.

Utsikt från bastu mot en sjö med skogsbeklädda kullar i bakgrunden och förpackad badtunna i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd bastu av trä med stora fönster och enkel dörr, belägen utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rockin_john och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Jag köpte en bastu av dem förra året. Allt fungerade bra och leveransen/uppbyggnaden skedde enligt plan. En observation är att det inte är några riktiga fönster utan glasskivor som de bygger in. Så här ett år efter leveransen har lister etc slagit sig lite och då finns risk att det regnar in.
 
  • Gilla
rockin_john och 2 till
  • Laddar…
M Mellorman skrev:
Nu har bastun kommit, leverans på utsatt tid, bastun ser väldigt bra ut och jag beställde en badtunna samtidigt, som var riktigt snygg. Allt är rakt snyggt och andas kvalitet, utom möjligen dörren som var väldigt enkel och inte helt perfekt.

[bild] [bild]
Vi funderar på att beställa. Är detta 4XL eller 5XL? Vad fick du betala för detta utförande? Hur fick du den på plats?
 
J Jonas J-sson skrev:
Hej,
Jag köpte en bastu av dem förra året. Allt fungerade bra och leveransen/uppbyggnaden skedde enligt plan. En observation är att det inte är några riktiga fönster utan glasskivor som de bygger in. Så här ett år efter leveransen har lister etc slagit sig lite och då finns risk att det regnar in.
Hej,
Har du gjort något åt fönstren? jag funderar på om man ska kitta dem själv?
 
G Gumlan skrev:
Vi funderar på att beställa. Är detta 4XL eller 5XL? Vad fick du betala för detta utförande? Hur fick du den på plats?
Det är 5XL. Fick hjälp av en bonde i byn som hade en lastmaskin med gafflar, så han lyfte den från transporten, körde ner den ca 50 m över ängsmark och satte dit den. Vet inte riktigt vad jag betalade då jag köpte en badtunna samtidigt, men 65 lax för bastun, då snålade jag inte på extragrejerna.
 
  • Gilla
Gumlan
  • Laddar…
M Mellorman skrev:
Hej,
Har du gjort något åt fönstren? jag funderar på om man ska kitta dem själv?
Hej! En fråga till dig och Jonas J-sson som skrev det tidigare inlägget:

Har ni fått problem med att träet har slagit sig och orsakat glipor på andra ställen än just fönstren? Eller är det dessa som är akilleshälen?
 
Hej,

Lite tidigt att svara på, men själva stommen känns väldigt bra och ser ingen anledning till att vara orolig där, utan det är fönsterpartiet jag är lite orolig för. Det är som sagt bara en glasskiva som man satt in med skruvade plankor runt.
 
M Mellorman skrev:
Hej,

Lite tidigt att svara på, men själva stommen känns väldigt bra och ser ingen anledning till att vara orolig där, utan det är fönsterpartiet jag är lite orolig för. Det är som sagt bara en glasskiva som man satt in med skruvade plankor runt.
Tack för svaret!

Ska nog satsa på en thermasauna L själv i så fall. Får se om jag ids i år, annars får det bli nästa säsong.
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
Hej,

Tack för informationen ovan! Är dessa isolerade så att det går bra att använda dem även på vintern?
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
Nej, det är oisolerade, men bastun kan ju används året runt ändå, Det blir tillräckligt varmt även riktigt kalla vinterdagar.
 
  • Gilla
Tamford och 1 till
  • Laddar…
Tack för det snabba svaret. Jasså, det låter ju positivt!
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.