Vågar man uppdatera med Mac nu?
 
Sparkadd igång min igår efter jobbet, ett snabbt test utan guideslinga bara för att se hur den beter sig på min gräsmatta. Ångrar inte en sekund att jag bytte maskin.
Så tyst, stor klippdisk jämfört med min worx.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
En fråga till er som kört maskinerna ett tag.
Kör ni efter wizard eller har ni lagt efter eget schema?
Har 850kvm gräs, när jag väljer 900kvm i wizard så vill den köra varje dag 8-19.30 varje dag, men jag vill ha den stående 2 dagar för att låta gräset återhämta sig lite.
 
G ekaa88 skrev:
En fråga till er som kört maskinerna ett tag.
Kör ni efter wizard eller har ni lagt efter eget schema?
Har 850kvm gräs, när jag väljer 900kvm i wizard så vill den köra varje dag 8-19.30 varje dag, men jag vill ha den stående 2 dagar för att låta gräset återhämta sig lite.
Vi har en äldre Gardena utan automatik för klippschema och där var vi så klart tvungna att själv lägga in tider.
Testa med de tider som du tycker passar er, du märker snabbt om klipptiden räcker till eller behövs justeras.
Sedan påverkar vädret grästillväxten och då kan klipptiderna behövas justeras (ner) om det blir lite nederbörd etc.
 
M
G ekaa88 skrev:
En fråga till er som kört maskinerna ett tag.
Kör ni efter wizard eller har ni lagt efter eget schema?
Har 850kvm gräs, när jag väljer 900kvm i wizard så vill den köra varje dag 8-19.30 varje dag, men jag vill ha den stående 2 dagar för att låta gräset återhämta sig lite.
Intressant diskussion som kanske är ett sidospår, vad säger egentligen expertisen om hur ofta man bör klippa? Min gräsmatta växer ganska bra, är väldigt grön där grannarnas nu är helt gula. Jag vattnar dock nästan varje kväll, kanske är overkill? Du skriver återhämtning, det bästa sägs att klippa lite och oftare snarare än sällan och mer på stråna.
Jag kör min klippare varje dag, 2x1,5tim blir det inom ramen för 5tim arbete och 19tim vila.
 
Jag får testa helt enkelt och se vad som blir bäst med den här klipparen.

Nu är guiden lagd, guidekonfig är gjord med klipparen så nu står den i laddaren och väntar på premiärtur för denna matta på riktigt.

En robotgräsklippare laddar vid en laddstation intill ett vitt staket på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Jag har ett problem med min nya Gardena Sileno City 500 som jag undrar om någon känner igen. Jag har haft klipparen ca 1 månad och 3-4 gånger har den sett ut att vara dockad i laddstationen men ej börjat klippa efter laddning. När jag då startat klipparen visar det sig att den ej stått i laddning utan hamnat aningen snett. Detta har varje gång det hänt lett till att den varit helt urladdad och jag behövt konfiguera klipparen igen, med schema, guidekalibrering och bestämma Pin-kod etc. Detta är ju så klart inte optimalt...

Har någon varit med om det här och/eller har någon aning om en eventuell lösning? Jag har själv testat att flytta laddstationen ca 5 cm för att se om det underlättade för klipparen (eftersom den hamnade fel åt samma håll varje gång), men detta har inte löst problemet.

Tacksam för all hjälp!!
 
M
W whitelight skrev:
Hej!

Jag har ett problem med min nya Gardena Sileno City 500 som jag undrar om någon känner igen. Jag har haft klipparen ca 1 månad och 3-4 gånger har den sett ut att vara dockad i laddstationen men ej börjat klippa efter laddning. När jag då startat klipparen visar det sig att den ej stått i laddning utan hamnat aningen snett. Detta har varje gång det hänt lett till att den varit helt urladdad och jag behövt konfiguera klipparen igen, med schema, guidekalibrering och bestämma Pin-kod etc. Detta är ju så klart inte optimalt...

Har någon varit med om det här och/eller har någon aning om en eventuell lösning? Jag har själv testat att flytta laddstationen ca 5 cm för att se om det underlättade för klipparen (eftersom den hamnade fel åt samma håll varje gång), men detta har inte löst problemet.

Tacksam för all hjälp!!
En dum fråga, eller två, men i många fall befogad. Har du dragit guiden i spåren (rakt i spänn) under laddstationen och vidare framför laddstationen i en rak linje minst 1 m framför kanten?
Står laddstationen vattenpassrakt utan lutning enligt instruktionsboken?
 
Guidekabeln i sträck : yes! Efter bästa förmåga och går minst 1m rakt ut.

Däremot har jag missat att laddstationen måste stå 100% plant. Det kan inte vara mkt lutning men kanskr några grader. Får väl titta på det och se om man kan plana ut det. Tack!

Är det verkligen så känsligt?
 
M
W whitelight skrev:
Guidekabeln i sträck : yes! Efter bästa förmåga och går minst 1m rakt ut.

Däremot har jag missat att laddstationen måste stå 100% plant. Det kan inte vara mkt lutning men kanskr några grader. Får väl titta på det och se om man kan plana ut det. Tack!

Är det verkligen så känsligt?
Manualen säger max +-2cm i det för dockningen väsentliga planet. Att guiden ligger i spåren under plattan utan böjar är nog ytterst viktigt då det är den som styr in klipparen exakt i dockningen. Kan ju räcka att det ligger nån grästuva under stationen när man sätter dit den för att kabeln ska böja sig åt sidan.
 
Någon som nånsin fått pushnotis från Gardenas Smart-app? När jag började med den tänkte jag att den skulle skicka tex om den inte hittar hem, eller vid avbrott på slingan. Aldrig fått något, och senaste dygnet har jag haft slingan urkopplad pga åska, inga notiser.
Klipparen/gateway/API är medvetna om "felet", APIet visar state=ERROR, last_error_code=NO_LOOP_SIGNAL, så informationen finns ju där.. Nu kan man ju göra egna pushes med valfri integration (Home Assistant har väl stöd om jag minns rätt tex, jag kör med py-smart-gardena + prometheus + alertmanager, och lite Grafana för överblick & historik, mycket trevligt :)), men hade ju ändå tänkt att detta var typiska situationer den kunde push-notifierat om..
 
  • Gilla
Hdt
  • Laddar…
Jo jag får det. Kolla så att notiser är påslagen i appen.
 
Jag har hittills inte fått några jag heller, nu har den ju ifs. inte fastnat eller strulat på något vis men hade önskat en liten notis när tex. batteriet är slut när den klipper en biyta!

/John
 
Smutsigt kontrollpanel för Gardena-produkt med blå skärmvisning och ordet "STOP" i orange knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Akoa Akoa skrev:
Vågar man uppdatera med Mac nu?

Det skulle jag inte gjort. Hängde sig och nu så ser det ut så här. Kopplar jag in den till datorn står det att den har den senaste uppdateringen. Något tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.