KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske lite off topic, men flera personer har här skrivit om nackdelen med betongpannor på taket jämfört med lertegel.
Jag har kollat och jämfört Vittinge lertegel och Benders Paloma, båda tvåkupiga.
Betongpannorna väger 36 Kg/m2, lerteglet 30 Kg/m2.
Det är inte så stor skillnad, 20% mer för betongen, och borde väl inte vara avgörande?
Undrar om modern betong utvecklats mot det som las på 70-och 80-talet...
 
Tar du även med det faktum att tegel absorberar vatten så blir skillnaden marginell.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
...dock är utseende mellan fem ganska stor, så på gammalt hus tycker jag ändå tegel är motiverat av estetiska skäl...
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
I flertalet hus jag har jobbat i har jag sett att de sista tre-fyra stockarna innan hammarbandet ibland är uttimmrade så den får liknande form som din teckning. Men det är såklart svårt att säga bara utifrån den bilden.

Men det är givetvis inte orimligt att dom som byggt takkupan kapat stockar utan att tänka sig för..
 
Jag är ny husägare med första huset sedan två år. Min reaktion är att INTE köpa det huset att bo i med familjen.
Bara själva husägandet och allt nytt som skall tänkas på är nog utan att behöva tänka på en ev katastrof skada som den du nu upptäckt vid besiktningen. Lycka till.
 
  • Gilla
pwb och 3 till
  • Laddar…
Huset har väl stått med den konstruktionen i 60-70år. Det är sannolikt inte en nära förestående katastrof.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Huset har väl stått med den konstruktionen i 60-70år. Det är sannolikt inte en nära förestående katastrof.
Inte min poäng, utan att man har rätt mycket problem och saker att stå i som husägare utan att köpa sig ett gigantiskt orosmoment.
 
  • Gilla
Probably Wrong och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Oj. Ja jag skulle inte köpa det huset om det är fel tak lagt.
Den enkla lösningen är ju att riva tegeltaket och lägga ett lättare tak anpassat för takkonstruktionen

Men man bör undersöka vilka skador som kan ha uppkommit med mera.
Ett tak med betongtegel är inte tyngre än ett tegeltak som är vått. Tegel suger vatten, det gör däremot inte ett betongtegeltak. Men fult är det.!
Gjorde samma sak på en kåk byggd 1905 på 70-talet. Inga problem med vikten men fult blev det. Ungdomligt oförstånd.
Takstolar finns nog ej på ett hus som är byggt 1880.
Dessa hus hade i regel längsgående stockar med brädtak. Allt vilar på innerväggar och stolpar.

Nu vet jag inte vilken snözon det är men en meter snö på ett felaktivt (för tungt) tak kan ju få rätt stora konsekvenser.

Hur ser det ut uppe på vinden? Hur ser takstolarna ut?
 
Hej Edward!

Din tanke med dragstag/hanbjälke är helt rätt, men enbart den åtgärden kommer inte att få väggarna att se snygga ut igen. Jag skulle övervägt att regla om ytterväggarna och i samband med det förstärka takstolarna. Men kan finns fler återfärder som behövs. Som många skriver så kan det hänt mycket under årens lopp, med ombyggnader och så som föranlett problemet, så börja med att ta dit en konstruktör. Har du originalritningar på huset så kommer de vara till stor hjälp. Lycka till! /En konstrutör
 
  • Gilla
Snoopy32
  • Laddar…
Stickan56
Kliv av köpet om du kan!

Stickan
 
  • Gilla
pwb och 3 till
  • Laddar…
Jag är inte huskonstruktör, bara ingenjör. Min första tanke är att hanbjälkarna har flyttats upp för att få ”bättre takhöjd” om vinden är inredd. Eller ruttna fästpunkter för hanbjälkarna. Om detta är fallet vet jag dock inte. Men om det inte är problem här så orkar inte hanbjälkens fästpunkter att hålla lasterna utan att takvinkeln ändras och husets sidor trycks ut. Har nog blivit värre vid snölast och fukt

Om sparren är böjd kan det vara att sparren är rutten, har uppflyttad hanbjälke eller borttagna innerväggar. Trät kan också ha varit fuktigt en tid.

Ska du göra detta själv måste du vara försiktig! Jag tar inget ansvar:

Om sparren är rak, och hanbjälkarna har problem kan man ta spännband på vinden och se om det går att återställa takvinkeln. Då pratar vi ett 15tons lastbilsspännband vid varje hanbjälke. Måste fästas på ett säkert sätt! (Jag har flyttat en gäststuga med spännband, det går om man vill) Och sedan åtgärda hanbjälkarna. Glöm inte att mäta takvinkeln i varje sektion. Du kan räkna ut vilken takvinkel det ska vara.

Är sparren böjd, kan man sätta spännbanden där det buktar utåt, och sedan förstärka på rätt ställen.

Trä går att böja tillbaka om det är helt friskt. Det går snabbare vid fuktigt trä, vilket man kanske inte vill ha av andra anledningar. Man måste ha kvar förstärkning eller spännbanden en tid för att detta ska ske i såfall.

Jag tycker dock att säljaren ska stå för för kostnaden av en firma som åtgärdar allt åt dig, om något är ombyggt. Annars skulle jag häva köpet.

/Johan
 
  • Gilla
Moski Lamok och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att någon hanbjälke är flyttad. Timmerväggar är ju i princip enbart rejält grova reglar, så de böjer sig inte i första taget.

Jag gissar att det togs bort någon innervägg som höll ytterväggen på plats nät takkupan byggdes. Då finns det bara en riktig infästning av väggen i en ände. Då börjar saker att röra på sig.
 
Såg en dokumentär om en familj i ett sönderbombat hus i Raqqa, detta ser ju i alla fall stabilere ut!

Ta en bild från sidan så man ser ur snett det är på båda sidorna?
 
T twoody skrev:
För 95% av befolkningen så ser och vet dom ingen skillnad om det är betong eller tegel på tak.
J JohanLun skrev:
...dock är utseende mellan fem ganska stor, så på gammalt hus tycker jag ändå tegel är motiverat av estetiska skäl...
Ja det är nog väldigt få bland oss som ser skillnad, på lite avstånd, mellan ett tegeltak och ett tak med tegelfärgade betongpannor.
Har själv haft båda taktyperna, och lerteglet var, när jag var uppe och pysslade på det taket,
ja det var alltså fruktansvärt sönderfruset och i väldigt dåligt skick.
Betong är bättre, punkt slut. Och ogillar man betong kan man ju välja plåt, bandad eller med tegelprofil.
 
T Trimjohan skrev:
Jag tycker dock att säljaren ska stå för för kostnaden av en firma som åtgärdar allt åt dig, om något är ombyggt. Annars skulle jag häva köpet.

/Johan
Nej. Eftersom felet varit känt sedan tidigare och även diskuterats, så har säljaren inte någon som helst skyldighet i ärendet. Däremot är det ju fritt fram att hoppa av köpet, med de kostnader det innebär.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.