För reparation och rengöring av röret gjorde jag följande. Reparerat VP-rör i betonggolv med klammer, dragfjäder och synlig najtråd, samt orangea sprutmärkningar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag borrade och bilade försiktigt fram VP-röret ungefär 15 centimeter åt var håll från skadan. Jag lossade brytare och armatur och drog sedan ut trådarna. Reparerat och öppnat väggparti med framdraget VP-rör och elledningar, samt närbild på klammer och nötfjädrad slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tröck sedan igenom dragfjädern ock knöt en tygbit i den och drog sedan så ett par gånger, ungefär som med läskstång i en bösspipa!
Reparerat VP-rör med synligt klammer och en sekatörsax på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan renklippte jag rörändarna med sekatörsax, ett fantastiskt verktyg om ni frågar mig. Det gäller bara att hålla den vass!
Reparation av VP-rör med klippta ändar, sekatörsax och installerad nya fastklämda slang med näjtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har trätt över en 20mm slang som jag fick klippa upp lite för att den skulle gå över. Den drar jag fast med lite najtråd som jag hämtade från de gamla vattenledningsrören.
Reparerat VP-rör och verktyg inklusive sekatörsax och klammer på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet blev så här med ett klammer monterat. Och dragfjädern gick lätt igenom!
Reparerat VP-rör med klammer i en betonggolvöppning, omgivet av verktyg och najtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat!

Ta en välförtjänt nubbe och en sillarumpa nu! Glad midsommar! :strong:
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Bra jobbat!

Ta en välförtjänt nubbe och en sillarumpa nu! Glad midsommar! :strong:
Tänkte att jag skulle få ut lite rör innan jag tänder grillen! :cool: Renoveringsprojekt med exponerade rör, konstruktionsmaterial och verktyg på ett bygggolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Det blev en LED-lampa med HF sensor som tillfällig lösning sen fick jag på strömmen igen så nu kan jag lämna tillbaka byggströmmen till grannen!
Elledningar sticker ut från gipsvägg med gulfärgad dosa för tillfällig LED-lampa med sensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag utan täckplatta med synliga flerfärgade kablar och gipsförankring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-lampa på vägg med synlig HF-sensor i delvis renoverat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag under förberedelse med synliga ledningar och gulfärgad tätning på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bärbar elfördelare med kopplade strömkabel och flera uttag på ett betonggolv i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Var det svårt att hyra el av grannen?
:D
 
B Byggdjuret skrev:
Var det svårt att hyra el av grannen?
:D
Nej jag förklarade läget och han hade ett par 3faskablar färdiga för han hade klyvit ved ute själv tidigare. Byggcentralen hade jag själv sedan tidigare så vi var igång med borrningen igen inom 15 minuter och återställde kabeln samma kväll. Lånade den igen idag för att dammsuga min rörskarv innan jag slog på elen igen.
 
JanneJanne123
Bra grannar kan man aldrig ha för många av!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bra grannar kan man aldrig ha för många av!
Nej, han var inte ens intresserad av å få betalt för dom ca 10 kronor jag förbrukade för honom! :D
Trevlig midsommar på er alla!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Glad midsommar alla byggahusare, medlemmar, forumgudar, allvetare, gäster och annat löst folk! En nästan uppäten midsommartårta med jordgubbar på en trätallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
muraren2 och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Tack det samma!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Nej jag förklarade läget och han hade ett par 3faskablar färdiga för han hade klyvit ved ute själv tidigare. Byggcentralen hade jag själv sedan tidigare så vi var igång med borrningen igen inom 15 minuter och återställde kabeln samma kväll. Lånade den igen idag för att dammsuga min rörskarv innan jag slog på elen igen.
Det låter som en öl där sen:D
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Det har visat sig att jag och min välutrustade kamrat inte var så genomtänkta som vi var välutrustade eftersom vi kärnborrade med 102mm borr och därför inte rymmer spirorören i hålen..
Det blir iofs att bila upp hålen något iallafall för att få 90 gradersböjarna att försvinna ner en bit i hålen men det blev bra mycket extrajobb iallafall! :( Metallspirorör som inte passar i för litet kärnborrat hål markerat med orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett för litet kärnborrat hål i betong med synlig mörk öppning och bilade kanter för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En 90 graders böj av ett spirorör ligger på golvet bredvid ett för litet borrat hål i betongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Spirorör klippt med sax på ett betonggolv vid ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Killen på den lokala plåtfirman påstod att spirorör skall klippas och att rondellering av dessa är för kärringar så med detta i bakhuvudet så köpte jag en sax och så klipper jag dem! :crysmile:
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Killen på den lokala plåtfirman påstod att spirorör skall klippas och att rondellering av dessa är för kärringar så med detta i bakhuvudet så köpte jag en sax och så klipper jag dem! :crysmile:
Ja man vill inte riskera att bli en kärring :rofl:
Där man ser att andra gör jobbet. :pnä man vill hellre vara man och slita...
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.