Tack för inputen!

Oerhört knepigt att gardena utrycker sig som att det är fel på den och jag bör lämna in den :D
 
När det gäller tekniska frågor omkring robotklipparna verkar det som att Gardena är snabba på att peka på ÅF. Kanske har dom mycket arbete just nu eller så saknas djupare teknisk kunskap om maskinerna.

Husqvarna har en support i Jönköping som även svarar på gardena-frågor.
 
K Kasc skrev:
Nej men min gör ju det mitt i en klippning, alltså på öppen yta kan den stanna i mitten några sekunder och sen välja att köra vidare. Den gör det utan att krocka eller köra över kabeln.
Det gör min 750 också, tillverkad 2020
 
  • Gilla
Kasc
  • Laddar…
J johs skrev:
Har dock ett område som skulle behöva en extra guide. Om någon har några konkreta tips (hårdvarunivå, var bryta osv, inte själva automatiseringen) om relästyrd guide-switch, dela gärna med er :)
Samma här! Har sökt runt efter info och förstår i teorin vad som skall göras, men rent praktiskt så är inte mina kunskaper vad de borde vara för att lösa uppgiften, så lite guidning vore toppen :)
 
Johan1975z skrev:
Min sileno har stannat med tomt batteri några gånger. Den har omöjligt missat guideslingan. Fattar inte varför. Har lyft av skalet och rengjort allt. Har någon annan varit med om nått liknande?
Hej har en ny sileno life 750 installerad för lite över en månad sedan. Den dockar och i displayen står det Laddar men den laddar väldigt länge och går inte ut på schemat. När man tvingar ut den stannar den och det står ”Tomt batteri”.
Funderar på om den har svårt att docka ordentligt, skit på kontakterna, dålig laddare eller batteri?

Kom du fram till något ang ditt fel?
 
A
J Jarling skrev:
Hej har en ny sileno life 750 installerad för lite över en månad sedan. Den dockar och i displayen står det Laddar men den laddar väldigt länge och går inte ut på schemat. När man tvingar ut den stannar den och det står ”Tomt batteri”.
Funderar på om den har svårt att docka ordentligt, skit på kontakterna, dålig laddare eller batteri?

Kom du fram till något ang ditt fel?
mitt fel var att grannens robot störde ut min :) vi kör på olika tider nu
 
  • Gilla
Jarling
  • Laddar…
Har fått hem min maskin nu och läst lite i manualen inför bytet från min Worx till Life 1250. Eftersom jag redan har en kabel nedlagd runt min gräsmatta undrar jag om jag verkligen måste lägga begränsningskabeln som på bilden i boken, det funkar inte att ha den så som min redan ligger utan den måste framåt innan den viker av åt sidorna?Se orange markering på bilden.

Illustration som visar felaktig placering av begränsningskabel för robotgräsklippare med orange markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir bra att ha det som du ritat med pilarna.
Bilden i manualen visar ett minimumavstånd som ska finnas mellan beg.kabeln vid laddstationen.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Taget! Tack för svar, familjen har stuckit iväg över midsommar och jag jobbar, kvällarna ska läggas på klipparen tänkte jag.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Bod74 Bod74 skrev:
Liknande här. Har en passage med stenplattor som är ganska smal. Kablarna ligger ungefär som jag ritat in nedan.
Funkar bra! (y)

PS: med en Smart Life 1000
Menar du att oavsett om den går ut på guide eller om den letar sig in av misstag på detta område så slutar den att klippa automatiskt?

Har nämligen en passage över grus jag inte gärna vill att den klipper utan den ska bara transportera sig.
 
Har den börjat klippa så fortsätter den med det tills batteriet behöver laddas. Då påbörjas sökning efter guidekabel och klippdisken stängs av.
 
A
G ekaa88 skrev:
Har fått hem min maskin nu och läst lite i manualen inför bytet från min Worx till Life 1250. Eftersom jag redan har en kabel nedlagd runt min gräsmatta undrar jag om jag verkligen måste lägga begränsningskabeln som på bilden i boken, det funkar inte att ha den så som min redan ligger utan den måste framåt innan den viker av åt sidorna?Se orange markering på bilden.

[bild]
inga problem med kabeln. Jag bytte också från worx förra sommaren. Hornbach tog tillbaka skitmaskinen och gav mig rabatt på gardena. Fantastiskt byte!
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Hej!

Vill bara skriva så alla vet att det kommit 2st (Mars & Juni) SILENO f/w uppdateringar i år till själva robotklipparen. Den f/w som uppgraderas med dator via USB-kabel.
(Var även medvetna om att f/w till SMART gatewayn och dess trådlösa radio funktionalitet görs via Smart appen. Således 2st olika förfarande.)

https://www.gardena.com/se/support/robotic-mower-support-center/software-update/

Mars 2020:

ALLA SILENO-modeller

Optimeringar som gör robotgräsklipparen mer tillförlitlig i olika situationer.



SILENO city och SILENO life:

CorridorCut
Trånga passager ner till en bredd om 60 cm mellan begränsningskablarna är inga problem för robotgräsklipparen. Den klarar även återvändsgränder.

Notera att guidekabeln måste installeras genom den trånga passagen.


Frostsensor
Klippning av fruset gräs kan skada gräsmattan. Om frostsensorn aktiveras kommer robotgräsklipparen inte att klippa gräset om temperaturen sjunker under 5°C.

35% lutning
Robotgräsklipparen kan klippa gräsmattor med en lutning upp till 35%.

SILENO city:

Spot Cutting
Den här funktionen är perfekt för områden som inte klipps lika frekvent, tex. under en studsmatta. När Spot Cutting används klipper robotgräsklipparen i ett spiralformat mönster för att klippa områden med högre gräs.

SensorControl
Robotgräsklipparen justerar klipptiden automatiskt utifrån gräsets behov av klippning.



Juni 2020:

  • Åtgärdade en bugg som orsakade robotgräsklipparen att stanna och svänga under klippning
  • Diverse förbättringar som ytterligare förbättrar driftsäkerheten
  • Grundversion för ytterligare versioner
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
F frav skrev:
Hej!

Vill bara skriva så alla vet att det kommit 2st (Mars & Juni) SILENO f/w uppdateringar i år till själva robotklipparen. Den f/w som uppgraderas med dator via USB-kabel.
(Var även medvetna om att f/w till SMART gatewayn och dess trådlösa radio funktionalitet görs via Smart appen. Således 2st olika förfarande.)

[länk]

Mars 2020:

ALLA SILENO-modeller

Optimeringar som gör robotgräsklipparen mer tillförlitlig i olika situationer.



SILENO city och SILENO life:

CorridorCut
Trånga passager ner till en bredd om 60 cm mellan begränsningskablarna är inga problem för robotgräsklipparen. Den klarar även återvändsgränder.

Notera att guidekabeln måste installeras genom den trånga passagen.


Frostsensor
Klippning av fruset gräs kan skada gräsmattan. Om frostsensorn aktiveras kommer robotgräsklipparen inte att klippa gräset om temperaturen sjunker under 5°C.

35% lutning
Robotgräsklipparen kan klippa gräsmattor med en lutning upp till 35%.

SILENO city:

Spot Cutting
Den här funktionen är perfekt för områden som inte klipps lika frekvent, tex. under en studsmatta. När Spot Cutting används klipper robotgräsklipparen i ett spiralformat mönster för att klippa områden med högre gräs.

SensorControl
Robotgräsklipparen justerar klipptiden automatiskt utifrån gräsets behov av klippning.



Juni 2020:

  • Åtgärdade en bugg som orsakade robotgräsklipparen att stanna och svänga under klippning
  • Diverse förbättringar som ytterligare förbättrar driftsäkerheten
  • Grundversion för ytterligare versioner

Nu har Gardena förbättrat informationen omkring FW-uppdateringar. Gissar att dom har fått en mängd frågor från kunder omkring detta.
 
Spot cutting, inbyggt i Life modellerna från start eller ej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.