Gjort ett patetiskt försök med vattenspridare på den del av gräsmattan (gul som ett majsfält) där barnen leker mest. :sweat:
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
(hur kan den blomma??)
Bra fråga, den har knappt några blad kvar men en ypperlig blomning. Ofta utgår vi från att blomning är ett tecken på att växter trivs och mår bra. Själv är jag inte så säker på det.

Jag kommer aldrig att glömma våren 2019 efter den förfärliga torkan 2018. I maj började det regna ner ett ludd över oss, hela trädgården blev dränkt av luddet, likaså huset. Sedan fick jag veta att det såg likadant ut i stora delar av Europa.
Det som hände var att aspen blommade, ingen nu levande människa har sett en blommande asp förut. Luddet var aspens frön som spriddes med vinden.

Min högst personliga tolkning är att växter som mår dåligt, är stressade av t.ex. torka satsar de återstående krafterna på att föra släktet vidare, att bilda frö. De tror helt enkelt att de skall avlida.

Såhär såg det ut i hela trädgården maj 2019.

Trädgård täckt med vitt ludd från blommande asp, blommor och växtlighet synlig genom fröna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ber om ursäkt för att jag avviker från ämnet i tråden
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Jättedramatiskt och kan ju va så.. som med min gamla blommande rhododendron. Din version är värd att kolla in på nätet ifall det kan vara så. Why not?!

Just gamla rhododendron som jag även planterade om nu, får blomning, inte värst massa blad.

Jag planterade en rhododendron som inte var högre än till midjan - kostade 5000kr åt en kund en gång i tiden. Fullsmockad med blommor - inte massa blad. Just rhododendron får vara specifika för sig.

Men bäst är nog om de får leva och gro som andra, bland torv och löv, med massa blad ;)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Gjort ett patetiskt försök med vattenspridare på den del av gräsmattan (gul som ett majsfält) där barnen leker mest. :sweat:
Äsch bara fortsätta bevattna ;)
 
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Äsch bara fortsätta bevattna ;)
Inatt/imorgon bitti har det utlovats lite regn, kanske var bra att jag vattnade lite idag så att jorden suger åt sig regnet bättre. :D
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det kan bli jobbigt.
-”Hej, jag ska renovera hela den här villan de 7 kommande åren, men bara inom rimliga tider” :)
Nja, att låta bli att väsnas med cementblandaren/vinkelslipen/cirkelsågen/markvibratorn/etc. alldeles för sent/tidigt som rutin är väl inte så jobbigt.? :)
Det finns ju en hel del i en renovering som inte låter/stör kringboende.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, att låta bli att väsnas med cementblandaren/vinkelslipen/cirkelsågen/markvibratorn/etc. alldeles för sent/tidigt som rutin är väl inte så jobbigt.? :)
Det finns ju en hel del i en renovering som inte låter/stör kringboende.
Jag menar att berätta för grannarna varje gång man ska hålla på. Det kanske har och göra med vart man bor. De flesta i mitt område skruvar själva och då kanske det finns mer förståelse :)
 
Aha, du menar så. :)
Beror kanske lite på vad och var man ska göra för tillfället. Är det något som riskerar att störa någon specifik granne lite extra så kan man ju vara lite extra omtänksam, ska man lägga nytt golv eller lite sporadiskt kapa till något i garaget kanske man bara gört.. :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Gjort ett patetiskt försök med vattenspridare på den del av gräsmattan (gul som ett majsfält) där barnen leker mest. :sweat:
Gör som mest nytta när barnen är ute samtidigt :p:D;)(y)
 
Näst på tur i rensningsanda! Lite charmigt stökigt i ogräset.. men sprider sig lätt och fort.. så man måste ta hand om det några ggr om året iaf :)

Stenraden ska fram för året..

Trädgårdsrabatt med blommande växter och ogräs vid en stenrad och gammal träkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EvaMLin och 2 till
  • Laddar…
Får erkänna att jag byggde en bänk som var väldigt svår att sätta sig i och fick nu efter några år bygga om den. Blev väldigt mycket lättare att sätta sig och blev fortfarande snygg tycker jag.
Renoverad träbänk utomhus med verktyg och byggmaterial synligt på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träbänk på en utedäck med verktyg utspridda runtomkring i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 10 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Helvetesjävlasorkfan.

Försäkringsbolagets skadedjursbekämpning kunde inte göra mer...nästa steg är att gasa ihjäl dem med snöscootern.
Kriget fortsätter och jag är i underläge.
Har provat att gasa ihjäl dem med snöscooter, provat att vibrera mattan i timmar åt gången, hällt i några m3 vatten i diverse hål. Robotklipparens kabel hade oräkneliga lagningar och hela gräsmattan förstörd.

Nu har jag ny kabel som jag matat i flexslang som behöver grävas ner. Sen ska jag köra roboten enbart nattetid och hoppas andra djur håller sig borta.
 
  • Haha
ofrivillige_hantverkaren och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
När man har en sluttningstomt får man kämpa lite extra.
Ojämn sluttningstomt med stödbalkar och planteringsförsök, kala träd och jord, indikerar utmaningar i trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård i sluttning med trappsteg av trä, odlingslådor och växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt på sluttning med träkonstruktioner, barnsandlåda och leksaker, med rutschkana och trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Bonzo2000 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.