393 521 läst · 2 196 svar
394k läst
2,2k svar
Makita-klubben (för nördar)
Jag köpte en ny färdiglindad rulle så man bara klickar dit, kostade inte många kronor extra mot en lös tråd.
https://www.bauhaus.se/trimmerspole-inkl-trad-dur181z
https://www.bauhaus.se/trimmerspole-inkl-trad-dur181z
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 416 inlägg
Snubblade över en deal på DTP141RMJ för 354€. Är det en bra maskin?
https://www.svh24.de/makita-akku-quadroschrauber-dtp141rmj-170465
https://www.svh24.de/makita-akku-quadroschrauber-dtp141rmj-170465
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 416 inlägg
Ja, skruv, bor slagborr och slagskruv i samma
https://makita.ae/tools/cordless/lithium_ion/18V/impact_drivers/DTP141.html
https://makita.ae/tools/cordless/lithium_ion/18V/impact_drivers/DTP141.html
Jag drar med läge 2 på 285:an, ska ge 150nm, vilket brukar vara rekommenderad vad jag har läst mig till. Sen efterdrar jag ett tag efter för hand.
Läge 3 lossar utan problem, tror det är 240nm.
Läge 3 lossar utan problem, tror det är 240nm.
Min bil (Audi A7) ska ha 120nm och min förra bil (Audi A6) skulle ha 130nm. Så att säga att 150nm brukar vara rekommenderat är inte riktigt sant. Står i instruktionsboken vilket moment tillverkaren tycker din bil ska ha.
Men som @prodigy skrev så kör man med momentstav, vilket är mycket smidigt.
Men som @prodigy skrev så kör man med momentstav, vilket är mycket smidigt.
Vår bil skall också ha 120 Nm enligt instruktionsboken, men det är en "släkting" till ovanstående, dvs en Skoda Superb.
Så jag säger som @Sthlm1891 titta och läs i instruktionsboken.
Vi har en tendens att skruva hjulen allt för hårt, vilket inte är bra för skruv/mutter och aluminiumfälg i det långa loppet. För att inte säga de "stackare" som råkar ut för punktering och skall byta hjul "manuellt" ute på fältet (om man nu har något reservhjul, verkar bli vanligare att det inte finns).
Så jag säger som @Sthlm1891 titta och läs i instruktionsboken.
Vi har en tendens att skruva hjulen allt för hårt, vilket inte är bra för skruv/mutter och aluminiumfälg i det långa loppet. För att inte säga de "stackare" som råkar ut för punktering och skall byta hjul "manuellt" ute på fältet (om man nu har något reservhjul, verkar bli vanligare att det inte finns).