Inte för att vara sån, men det står i första stycket på sidan jag länkade till i inlägget ovanför. :geek:

”Bidraget täcker 50 procent av kostnaderna för själva utrustningen (laddboxen), samt 50 procent av installationskostnaden, som till exempel framdragning av el. Bidraget är begränsat till 10 000 kr per fastighet.”
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag läste bara under Frågor och svar och där va det inte lika tydligt, tack för hjälpen. (y)
 
K
@Stefan N, vart det en Chargestormladdare? Funderar själv på en laddare, men kan inte riktiga bestämma mig för vilken man skall sikta på.. Tibber verkar prisvärd men lång leveranstid. Garo är ett erkänt bra märke i andra segment så det är nog ett säkert kort. Chargestorm verkar erbjuda flexiblast lösning med API och Modbus möjligheter kontra priset, gillar att den har trådad kommunikation mot nätverket.
Schneider är erkänt märke, dock känns dom dyra utan att jag grottat allt för mycket i dom.
 
Jag byggde egen, finns en tråd om det här på bygga hus. Är man lite händig inom elektronik så var det rätt enkelt. Källkoden finns också.
 
K
CE märkt och garantier? :D
Vore skönt att kunna hålla någon ansvarig om bilen skulle brinna ner :p
 
K KjellTimell skrev:
@Stefan N, vart det en Chargestormladdare?
Det vart en Halo.
 
K KjellTimell skrev:
CE märkt och garantier? :D
Vore skönt att kunna hålla någon ansvarig om bilen skulle brinna ner :p
Det lär ju inte ske, det enda som laddaren styr är genom att berätta för bilen vad max laddström är via 12V signalering. Sedan har jag en kontaktor för att kunna avskilja bilen när den inte vill ha ström. Läs
tråden så förstår du...

Jag har nu kört den i fyra månader utan bekymmer.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
En fundering, vet inte om det är rätt tråd. På "landet" finns inget uttag där bilarna brukar stå, mina föräldrar äger stället och kommer nog köra fossilbil resten av livet. Jag har just skaffat en phev, passat gte, och behöver således egentligen inte ladda, men i min brors familj finns en elgolf och en Tesla. Jag är lite oroad över de skarvsladdar som används för laddning och tycker inte mina föräldrar ska bekosta någon uppdaterad infrastruktur. Elen som nyttjas går troligen i marklednig som är ca 20 år till ett hus, vidare till en undercentral i ett annat hus för att sluta i ett enfas shuko i vedbon som ligger närmast parkeringen. Ganska många skarvar och i hus där man sover. Anläggningen är därav troligen i bra skick men dragningen inte alls tänkt för elbilasladdning.

Min fundering är om jag ska byta dvärgbrytare till detta uttag till 6A så alla kommer ihåg (eller lär sig) att alltid slå över till lägsta laddstöm. Kör nån på 10A kommer proppen gå. Ganska snart har alla fått in en rutin och kan inte glömma ställa ner laddstömmen.

Alt 2 är att koppla en markkabel från inkommande el på stolpen som sitter vid parkeringen men då krävs en utomhus elcentral och grävjobb vilket känns onödigt för 10 laddningar per år...
 
J JohanLun skrev:
En fundering, vet inte om det är rätt tråd. På "landet" finns inget uttag där bilarna brukar stå, mina föräldrar äger stället och kommer nog köra fossilbil resten av livet. Jag har just skaffat en phev, passat gte, och behöver således egentligen inte ladda, men i min brors familj finns en elgolf och en Tesla. Jag är lite oroad över de skarvsladdar som används för laddning och tycker inte mina föräldrar ska bekosta någon uppdaterad infrastruktur. Elen som nyttjas går troligen i marklednig som är ca 20 år till ett hus, vidare till en undercentral i ett annat hus för att sluta i ett enfas shuko i vedbon som ligger närmast parkeringen. Ganska många skarvar och i hus där man sover. Anläggningen är därav troligen i bra skick men dragningen inte alls tänkt för elbilasladdning.

Min fundering är om jag ska byta dvärgbrytare till detta uttag till 6A så alla kommer ihåg (eller lär sig) att alltid slå över till lägsta laddstöm. Kör nån på 10A kommer proppen gå. Ganska snart har alla fått in en rutin och kan inte glömma ställa ner laddstömmen.

Alt 2 är att koppla en markkabel från inkommande el på stolpen som sitter vid parkeringen men då krävs en utomhus elcentral och grävjobb vilket känns onödigt för 10 laddningar per år...
Två bra alternativ. Men en skärmad kabel är inte så dyr och kan på ett sådant ställe handgrävas ned. Jag hade valt det alternativet, men 6A är ju ofarligt också.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En fundering, vet inte om det är rätt tråd. På "landet" finns inget uttag där bilarna brukar stå, mina föräldrar äger stället och kommer nog köra fossilbil resten av livet. Jag har just skaffat en phev, passat gte, och behöver således egentligen inte ladda, men i min brors familj finns en elgolf och en Tesla. Jag är lite oroad över de skarvsladdar som används för laddning och tycker inte mina föräldrar ska bekosta någon uppdaterad infrastruktur. Elen som nyttjas går troligen i marklednig som är ca 20 år till ett hus, vidare till en undercentral i ett annat hus för att sluta i ett enfas shuko i vedbon som ligger närmast parkeringen. Ganska många skarvar och i hus där man sover. Anläggningen är därav troligen i bra skick men dragningen inte alls tänkt för elbilasladdning.

Min fundering är om jag ska byta dvärgbrytare till detta uttag till 6A så alla kommer ihåg (eller lär sig) att alltid slå över till lägsta laddstöm. Kör nån på 10A kommer proppen gå. Ganska snart har alla fått in en rutin och kan inte glömma ställa ner laddstömmen.

Alt 2 är att koppla en markkabel från inkommande el på stolpen som sitter vid parkeringen men då krävs en utomhus elcentral och grävjobb vilket känns onödigt för 10 laddningar per år...
Det låter bra i teorin... men se över elen istället och sätt ett 3fas uttag i vedboden istället för schukon. Så har du bra kontakt även om det är 1fas.
Det kommer alla att vinna på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tommib
J JohanLun skrev:
En fundering, vet inte om det är rätt tråd. På "landet" finns inget uttag där bilarna brukar stå, mina föräldrar äger stället och kommer nog köra fossilbil resten av livet. Jag har just skaffat en phev, passat gte, och behöver således egentligen inte ladda, men i min brors familj finns en elgolf och en Tesla. Jag är lite oroad över de skarvsladdar som används för laddning och tycker inte mina föräldrar ska bekosta någon uppdaterad infrastruktur. Elen som nyttjas går troligen i marklednig som är ca 20 år till ett hus, vidare till en undercentral i ett annat hus för att sluta i ett enfas shuko i vedbon som ligger närmast parkeringen. Ganska många skarvar och i hus där man sover. Anläggningen är därav troligen i bra skick men dragningen inte alls tänkt för elbilasladdning.

Min fundering är om jag ska byta dvärgbrytare till detta uttag till 6A så alla kommer ihåg (eller lär sig) att alltid slå över till lägsta laddstöm. Kör nån på 10A kommer proppen gå. Ganska snart har alla fått in en rutin och kan inte glömma ställa ner laddstömmen.

Alt 2 är att koppla en markkabel från inkommande el på stolpen som sitter vid parkeringen men då krävs en utomhus elcentral och grävjobb vilket känns onödigt för 10 laddningar per år...
Om inkommande el, inkl mätare, sitter vid parkeringsplatsen så är det för mig en total "no-brainer" att montera en liten utomhuskapsling där med JFB, trepolig säkring och ett CEE416 för laddning. Materielen för detta kostar ca 1500 kr om du köper grejer av god kvalitet. Tillkommer kabel, om det ska vara 5G6 så är det ca 50 kr/m.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om inkommande el, inkl mätare, sitter vid parkeringsplatsen så är det för mig en total "no-brainer" att montera en liten utomhuskapsling där med JFB, trepolig säkring och ett CEE416 för laddning. Materielen för detta kostar ca 1500 kr om du köper grejer av god kvalitet. Tillkommer kabel, om det ska vara 5G6 så är det ca 50 kr/m.
Inte "precis" vid p-platsen men närmare än någon av elcentralerna... Nackdelen är att jag egentligen inte själv behöver ladda och att det arbetet behöver göras av elektriker och därav drar iväg, en 6 A dvärgbrytare köper jag gärna men det andra vill jag inte kosta på eller säga föräldrarna ska betala. Men gräver vi kabeln själv är det kanske ändå rimligt. Då kan jag nog få brorsan stå för merparten... Då kan man även slänga in en elmätare... Eller tänker du man kör en tre till enfas skarvkabel och sätter uttaget på stolpen? Då slipper man gräva... Är det ok göra så?
 
tommib
Jag tänker att man gör en riktig installation. Inga skarvkablar drällandes på marken. Om man sätter JFB och säkring (och ev undermätare) vid mätarskåpet så kan man dimensionera kabeln efter den avsäkringen och tänkt last snarare än efter huvudsäkringarna så det blir troligen billigare. Dessutom är det sannolikt enklare att montera ett till skåp jämte mätarskåpet. Det kanske rentav finns plats inuti mätarskåpet.

I uttagsänden kan det vara så enkelt som en tryckt stolpe i en plint med ett uttag på, bara kabeln blir vettigt skyddad.

Grävandet kan ni absolut göra själva. Samma med stolpen.

Kostnaden borde kunna landa under 5-10 kkr om det inte är allt för långt ut i buskaget och lång kabeldragning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag tänker att man gör en riktig installation. Inga skarvkablar drällandes på marken. Om man sätter JFB och säkring (och ev undermätare) vid mätarskåpet så kan man dimensionera kabeln efter den avsäkringen och tänkt last snarare än efter huvudsäkringarna så det blir troligen billigare. Dessutom är det sannolikt enklare att montera ett till skåp jämte mätarskåpet. Det kanske rentav finns plats inuti mätarskåpet.

I uttagsänden kan det vara så enkelt som en tryckt stolpe i en plint med ett uttag på, bara kabeln blir vettigt skyddad.

Grävandet kan ni absolut göra själva. Samma med stolpen.

Kostnaden borde kunna landa under 5-10 kkr om det inte är allt för långt ut i buskaget och lång kabeldragning.
Det som talar för drällande skarvkablar är att vi ibland står utanför tomtgränsen, framförallt när flera bilar vilket troligen sammanfaller med de tillfällen laddning behövs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.