Hehe nja jag föredrar utan bränslekran, speciellt med en sån urbita idiotisk konstruktion som ovan med gummipackning fast installerad på tanken. Ska man ha kran ska den sitta på bränsleslangen så man kan byta den efter 10 år. (y)
 
Har en ca 20 år gammal Klippo excellent med knivtallrik och det går inte en klippning utan att gräset klämms fast bakom knivarna som slutar snurrar fritt.
Dom små knivbladen är även väldigt känsliga för småsten och är snart bortom räddning.
Kan jag byta till en rak eller kryss formad mulcherkniv istället, givet att den har samma centrumhål eller blir det obalans?
Har fått för mig att en sånhär hade passat min trädgård bättre. https://www.rembutiken.se/klippo/grasklipparknivar/kniv-cross-cut-483-mm-klippo-excellent-mfl/
 
N Nyfiknast skrev:
Har en ca 20 år gammal Klippo excellent med knivtallrik och det går inte en klippning utan att gräset klämms fast bakom knivarna som slutar snurrar fritt.
Dom små knivbladen är även väldigt känsliga för småsten och är snart bortom räddning.
Kan jag byta till en rak eller kryss formad mulcherkniv istället, givet att den har samma centrumhål eller blir det obalans?
Har fått för mig att en sånhär hade passat min trädgård bättre. [länk]
Eller
https://www.jula.se/catalog/tradgar.../grasklippartillbehor/grasklipparkniv-729169/
 
Den passar inte klippo.
 
Sådär, motorn på plats och borrat fast gasreglage och stoppbygel. Klipper som en jävla dröm, hör varenda strå kapas perfekt!
Men som kan höras på filmen, de vibrerar när man tiltar. Var kan man köpa gummipackningar som kan filtrera bort vibrationer från motorn till chassit?
 
  • Gilla
olev.praks
  • Laddar…
Det där med oljebyten:
 
N Nyfiknast skrev:
Har en ca 20 år gammal Klippo excellent med knivtallrik och det går inte en klippning utan att gräset klämms fast bakom knivarna som slutar snurrar fritt.
Dom små knivbladen är även väldigt känsliga för småsten och är snart bortom räddning.
Kan jag byta till en rak eller kryss formad mulcherkniv istället, givet att den har samma centrumhål eller blir det obalans?
Har fått för mig att en sånhär hade passat min trädgård bättre. [länk]
Uppdatering.

Fick hem nya knivar blixtsnabbt.
Busenkelt att byta och passar utan problem min klippo excellent från 1996!
Tycker den klipper finare än med knivtallrik och det är enkelt att slipa större knivar.
Den levererades pulverlackad så man får slipa bladen själv, jag använde en excenterslip.
Är nöjd och kan rekommendera. På min gamla knivtallrik fastande gräs och jord bakom de små knivarna och gjorde att dom slutade snurra fritt, en bekymmer som inte längre finns.
 
N Nyfiknast skrev:
Har en ca 20 år gammal Klippo excellent med knivtallrik och det går inte en klippning utan att gräset klämms fast bakom knivarna som slutar snurrar fritt.
Dom små knivbladen är även väldigt känsliga för småsten och är snart bortom räddning.
Kan jag byta till en rak eller kryss formad mulcherkniv istället, givet att den har samma centrumhål eller blir det obalans?
Har fått för mig att en sånhär hade passat min trädgård bättre. [länk]
Hej @Nyfiknast!

Fungerar den fortfarande bra? Har en lika dan Klippo och funderar på att byta till Cross-cut eller vanlig kniv.
 
R rsa skrev:
Hej @Nyfiknast!

Fungerar den fortfarande bra? Har en lika dan Klippo och funderar på att byta till Cross-cut eller vanlig kniv.
R rsa skrev:
Hej @Nyfiknast!

Fungerar den fortfarande bra? Har en lika dan Klippo och funderar på att byta till Cross-cut eller vanlig kniv.
R rsa skrev:
Hej @Nyfiknast!

Fungerar den fortfarande bra? Har en lika dan Klippo och funderar på att byta till Cross-cut eller vanlig kniv.
Jag bytte till en cross cut som i länken och är nöjd. Den klipper som den ska och har väl snurrat 20h hittills.

Har väl kört 20h med cross cut och den är mycke mycke bättre än standard knivtallrik.
Skulle jag köpa ny idag så skulle jag köpa samma eller någon med härdat stål för ibland klipper jag gräset på sidorna av infartsvägen till huset och kör på små sten vilket jag tycker kör ganska stora märken så jag tar och slipar om knivarna 2-3ggr per säsong på bänkslipen, tar ca 10-15min att montera av, slipa, och montera igen.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Raka Raka skrev:
Håller på att montera ny kniv på min Klippo men blir inte klok på hur den ska sitta. Det står tydligt i monteringsanvisningarna hur den ska monteras men monterar man den som det står så blir det inte rätt? Ser inte ut som det ska se ut i alla fall.

Första bilden är som anvisningen säger. Men känns inte som att det blir rätt då? Ska inte den skarpa sidan på knivarna gå åt samma håll?

Andra bilden är som det borde vara? Men så kan man inte montera den för då sitter "hakarna" på lilla kniven åt fel håll

Har jag missat något?
Knivarna roterar moturs. Den långa ska vändas och monteras först, med fiberbricka mellan kniv och knivsäte. Den kortare ska också vändas och monteras under den långa så att styrnabbarna griper om den långa kniven, och inte är riktade nedåt. Tänk på rotationsriktningen, moturs, så att eggarna går åt rätt håll.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättebra info!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jättebra info!
Figur som visar rätt montage av Cross Cut-kniv
Illustration av rätt montering för Cross Cut-kniv med numrerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
A
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Figur som visar rätt montage av Cross Cut-kniv
[bild]
se till att de sitter ordentligt..
haft flertalet inne där man dragit för dåligt..
på en fick jag svetsa för att man slagit sönder fästena på den undre kniven..

Jag har dessa på mina egna klippare.. underbara(y)
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Och nu har jag bytt till robotgräsklippare, herrejisses vilken bra investering!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.