J jonaslatt skrev:
Nu har farsan fått något bugg på sin worx.. Tiden är inställd varannan dag
Mellan kl 15-21.

Ändå kör den till 00 på natten.
Kollar man första sidan så står det.
15-23.59. Vad kommer 23.59 ifrån. Detta började samtidigt som vi la in senare uppdateringen.
[bild] [bild]
Testa pila upp/ned, är klipptiden ställt mer än 0% så kommer den klippa längre än schemat.
 
Hur menar du?

Att om den är inställd 1000 kvd och behöver säg 50 timmar. Och jag ställer in den på 20 timmar totalt så går den längre än inställd tid?
 
nej när du står enligt bilden du länkade utan att ha valt någon meny tryck på pil upp eller pil ned så kommer det fram en ruta där det står "working time adjust" i procent. på 0% klipper den enligt inställt schema +% mer och -% mindre än inställt.
 
M mrdn skrev:
nej när du står enligt bilden du länkade utan att ha valt någon meny tryck på pil upp eller pil ned så kommer det fram en ruta där det står "working time adjust" i procent. på 0% klipper den enligt inställt schema +% mer och -% mindre än inställt.
Stämde bra. Han hade råkat klicka den upp till 100‰. Tack för snabb hjälp
 
Snart är det äntligen dags att dra igång min första robotgräsklippare och då dyker såklart en del frågor upp som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Den klippare jag skall installera är en äldre Worx modell, WG792E.1

Grannen har en Husqvarna och det är ett staket mellan oss. Kommer dessa kunna störa ut varandra på ngt sätt? Ngt jag skall tänka på innan jag lägger min kabel?
Klipparen är för totalt 1500 kvadrat och min klippyta ligger på ca 900 kvadrat. Hur ofta och hur länge bör man köra den, tänker på programmering av klipptider?
 
Har precis köpt en äldre modell. WG792E.1 och den har en riktigt gammal firmware 0.85 och jag försöker enligt konstens alla regler att uppdatera den med den firmware jag fått från worx, 5.21. Har provat två tomma formaterade USB minnen. Ett på 2gb o ett på 8gb, FAT32.
Men efter att jag vänt roboten, skruvat bort batteriluckan och satt in USB minnet, så vänder jag på den o startar den. Det enda som händer är att datum o tid återgått till 2011, sen händer ingenting.
Ngn som har tips på vad jag kan ha gjort fel o kan prova?
 
Följande finns/fanns på hemsidan.

1. Spara filen till ett tomt FAT32-formaterat USB ( flash-enhet). Ta bort alla andra filer på enheten och kontrollera formatet. Om enheten inte är formaterad i FAT32 så måste du formatera enheten. OBS: programuppdateringen har hämtats som en komprimerad fil. Du kommer att behöva unzippa eller extrahera den innan du fortsätter .
2. Vänd roboten upp och ned.
3. Ta bort de fyra skruvarna som fäster batteriluckan på Landroid.
4. Ta ur batteriet från batterifacket.
5. Sätt i USB-minnet i öppningen.
6. Sätt tillbaka batteriet i Landroid.
7. Vänd på roboten och tryck på ON/OFF-knappen. Håll ned knappen i några sekunder tills displayen tänds.
8. Displayen kommer att visa modellnummer, uppdateringens status och den aktuella programversionen.
9. Avlägsna USB-driven när LCD:n blinkar “Avlägsna USB för att fortsätta.” OBS: Ta INTE bort batteriet innan du tar bort USB:n annars uppdateras inte Landroid.
10. Landroid startar om automatiskt och den nya programversionen visas på skärmen.
11. Stäng av Landroid sätt ihop batteriet och höljet igen.
 
På min 791E har klockan och datum slutat att ticka på som det skall. Jag ställer tid och datum, men när jag går tillbaka efter någon timme är det samma klockslag som jag ställde in..
Är det knappcellsbatteriet som behöver bytas tror ni?

Har också ett äldre fel där klipparen ofta stänger av sig och visar "utanför område" på samma fläck på tomten. Det är ca 1m in från avgränsningskabeln. Någon som känner igen det felet?
 
T Taber skrev:
På min 791E har klockan och datum slutat att ticka på som det skall. Jag ställer tid och datum, men när jag går tillbaka efter någon timme är det samma klockslag som jag ställde in..
Är det knappcellsbatteriet som behöver bytas tror ni?

Har också ett äldre fel där klipparen ofta stänger av sig och visar "utanför område" på samma fläck på tomten. Det är ca 1m in från avgränsningskabeln. Någon som känner igen det felet?
Det är säkert knappcellsbatteriet som behöver bytas.
Guide för det finns i tråden.
Det andra felet kan det finnas mängder med anledningar till.
Själv har jag problem när den är i ett område med träd, planteringslådor, växthus m.m.
Då kan det bli för trångt.
Bara att prova sig fram.
 
E evesve skrev:
Det är säkert knappcellsbatteriet som behöver bytas.
Guide för det finns i tråden.
Det andra felet kan det finnas mängder med anledningar till.
Själv har jag problem när den är i ett område med träd, planteringslådor, växthus m.m.
Då kan det bli för trångt.
Bara att prova sig fram.
Tack för svar! Jag byter knappcellen då.
 
Är det någon vet hur man gör om man vill vända på laddstationen? Alltså i normala fall ska stationen vara vänd med pilen in mot gräsmattan men jag skulle vilja ha den tvärtom... någon som vet nått knep? I nuläget säger den bara utanför arbetsområde och flyttar man klipparen utanför arbetsområdet så klipper den, haha!
 
  • Laddstation för robotgräsklippare vänd med pilen ut från gräsmattan istället för inåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag förstår så står laddaren i ett hörn där "framåtkabeln" går åt höger (även om den inte syns på bilden)....
Detta är ju inte möjligt eftersom klipparen går bakåt, sen åt vänster vid start.
Varför inte vända på laddstationen så den går in från höger på bilden?
Då blir ju allt rätt, eller?
 
Här är en lite mer överskådlig bild. Grejen är den att jag vill flytta på laddstationen för att vi nu håller på att bygga ett cykelskjul och då passar det bättre att ha den där, största anledningen till att jag vill ha laddstationen på det hållet är att klipparen ska gå åt andra hållet hem när den följer gränstråden för att den går längs med en backe på hemvägen och den har haft svårt att ta sig hem den senaste tiden..
 
  • Trädgård med en robotgräsklippare nära husvägg och nyligen byggt fundament för ett cykelskjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hänger inte riktigt med...
Vill du vända laddstationen så klipparen ska följa plattorna neråt på bilden?
 
E evesve skrev:
Jag hänger inte riktigt med...
Vill du vända laddstationen så klipparen ska följa plattorna neråt på bilden?
Som den står nu är så som jag vill ha den, tänkte om någon visste något bra knep eller om man kanske kunde koppla om något i den så att klipparen kan gå in på detta hållet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.