Man lyfter på fjäderstålläppen på uppsidan och drar dem inåt. Sitter de fast har de rostat fast. Tallriken ser ut som kriget, när de börjar bli rostiga och möra så blir de dels irriterande att ha med att göra, dels finns det en lite risk att knivarna släpper och far iväg. Jag hade slängt den där och köpt en vanlig kniv.
 
Ok thx! Det första liket fungerar nu, bytte bara bensin och sen var den ok.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Nu ska jag ge mig på den äldsta från 1973! Bytte tändspole då den sakna gnista, då gick den igång. Men jag är sugen på att ta bort motorn och sätta dit min Hondamotor med reglerbart varvtal...
 
Nn
 
Redigerat:
Klipposyndromet..?
Rörig garagemiljö med flera gräsklippare, cyklar och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Man kan aldrig få för många Klippo! :cool:
 
Min senaste kreation, ett ommålat däck med Hondamotorn jag hade stående. Väntar nu bara på en 53cm kniv
 
Nån som vet hur man lagar denna dumma bränslekran som bara läcker?
Närbild av en läckande bränslekran med positionsmärkning för "off" och "on" i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en läckande bränslekran med en röd vred märkt "OFF" och "ON", monterad på en svart yta med vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedtagen bränslekran på ett garagegolv med synliga läckage och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Ingen av mina tre Klippo har den kranen, men det ser ju ut som en metallskruv med Phillips nr 1 eller 2 i mitten av kranen och eventuellt en O-ring under den. Se om du kan skruva ut (kolla eventuellt baksida för mutter). Kanske går att byta o-ringar bara. Köp rätt sort som tål bensin bara, Nitril borde funka ( https://www.marcorubber.com/o-ring-material-quick-reference.htm ). Briggs har iofs säkert reservdelar, de brukar ha till allt nästan.
 
Hade bara velat sätta igen kranen och inte ha nån off funktion alls..
 
MultiMan
Man måste ha kran till flottörförgasare.
 
Nae varför då? Har inte de på någon annan av mina med flottörförgasare
 
MultiMan
Därför att förgasaren kan börja flöda helt plötsligt och tömma tanken (i värsta fall in i motorn). Det finns alltid något system för att bränslet inte ska kunna flöda fritt utan kontroll när man har flottörförgasare.

Jag kan inte svara för vilka konstruktioner dina klippare har men mina med flottör har bränslekran, likaså alla motorcyklar jag haft förutom de med insprutning. Min Toro-slunga med 8 hk Briggs har kran, gammal fin i mässing. Det finns kanske alternativa lösningar som inte släpper fram bränsle förrän motorn går, utan kran, men som jag inte känner till.
 
Så länge flottören fungerar som den ska stänger den införsel av bränsle.
Min ena klippo har jag haft i 5 år, den är från 2002 och aldrig haft kran på den.
 
Redigerat:
MultiMan
Så länge man inte krockar behöver man inte bälte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.