Detta är inte en fråga om hur man kör / backar med en husvagn el släp för det har jag koll på.
Utan jag undrar om någon smart person vet hur man kan räkna ut hur mycket utrymme som krävs vid en infart om man vet följande paramterar:
* Bilens längd och bredd
* Bilens svängradie
* Bredd på väg man kör på
* Bredd på infarten
* Släpvagnens bredd / längd samt avstånd från dragkrok till centrum på axeln
Det handlar alltså om en 90 graders sväng.
Skulle vilja ha någon form av formel så att man kan välja husvagn utefter begränsningar som ej går att påverka.
Omöjligt att söka på internet då allt handlar om dragvikter eller hur man backar
Bifogar en vacker skiss på situationen:
Obs notera att bilden inte är skalenlig, för om den vore så skulle man med lätthet kunna köra in en 24m tradare där
Utan jag undrar om någon smart person vet hur man kan räkna ut hur mycket utrymme som krävs vid en infart om man vet följande paramterar:
* Bilens längd och bredd
* Bilens svängradie
* Bredd på väg man kör på
* Bredd på infarten
* Släpvagnens bredd / längd samt avstånd från dragkrok till centrum på axeln
Det handlar alltså om en 90 graders sväng.
Skulle vilja ha någon form av formel så att man kan välja husvagn utefter begränsningar som ej går att påverka.
Omöjligt att söka på internet då allt handlar om dragvikter eller hur man backar
Bifogar en vacker skiss på situationen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obs notera att bilden inte är skalenlig, för om den vore så skulle man med lätthet kunna köra in en 24m tradare där
Redigerat:
Intressant, undrar om inte avståndet mellan krok och bakhjul har betydelse. Jag kan sno runt släpet på min tomt men jag upplever att bilen jag har nu, en Subaru, kan svänga släpet snävare än min gamla Citroen där bakhjulet var betydligt närmare kroken men i övrigt rätt lika mått på allting. Alltså nån form av hävarm.
Du har inte svängande bakhjul då?V Ville_Vessla skrev:Intressant, undrar om inte avståndet mellan krok och bakhjul har betydelse. Jag kan sno runt släpet på min tomt men jag upplever att bilen jag har nu, en Subaru, kan svänga släpet snävare än min gamla Citroen där bakhjulet var betydligt närmare kroken men i övrigt rätt lika mått på allting. Alltså nån form av hävarm.
Eller kan inte vara så att citroenen hade framhjulen längre fram, dvs mindre överhäng vid motorn?
Jag kan ju ha fel men om bakhjulen inte rör sig, så borde det inte spela någon roll vart dom sitter?
Om inte bakhjulen rör sig så är det väldigt svårt att köra in, med eller utan släp.
Det är avståndet mellan bakaxeln och kroken som är relevant, överhänget fram gör vare sig till eller från för släpet. Kort utskjut gör att släpet genar mer när man kör.
Är detr trångt så finns det ju motoriserat stödhjul man kan köra med och skippa bilen helt i det momentet...
Det är avståndet mellan bakaxeln och kroken som är relevant, överhänget fram gör vare sig till eller från för släpet. Kort utskjut gör att släpet genar mer när man kör.
Är detr trångt så finns det ju motoriserat stödhjul man kan köra med och skippa bilen helt i det momentet...
Oerfaren med att backa med släp så är min första tanke att börja härE erkka skrev:Detta är inte en fråga om hur man kör / backar med en husvagn el släp för det har jag koll på.
Utan jag undrar om någon smart person vet hur man kan räkna ut hur mycket utrymme som krävs vid en infart om man vet följande paramterar:
* Bilens längd och bredd
* Bilens svängradie
* Bredd på väg man kör på
* Bredd på infarten
* Släpvagnens bredd / längd samt avstånd från dragkrok till centrum på axeln
Det handlar alltså om en 90 graders sväng.
Skulle vilja ha någon form av formel så att man kan välja husvagn utefter begränsningar som ej går att påverka.
Omöjligt att söka på internet då allt handlar om dragvikter eller hur man backar
Bifogar en vacker skiss på situationen:
[bild]
Obs notera att bilden inte är skalenlig, för om den vore så skulle man med lätthet kunna köra in en 24m tradare där
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är på tok för många variabler för att kunna räkna ut om fordonet kommer in där. Inte minst för att olika chaufförer kräver så olika säkerhetsavstånd och man angriper uppgiften på så olika vis.
Vad hjälper det att datorn säger att "det ska gå" om inte jag klarar av det ändå. Redan första omtaget ändrar förutsättningarna totalt.
Och så ska man inte underskatta de krafter som tvingar hjulen i sidledd. En simulering som bara beräknar färden i hjulets riktning kommer efter bara några meter kraftigt avvika från verklig färdväg.
Vad hjälper det att datorn säger att "det ska gå" om inte jag klarar av det ändå. Redan första omtaget ändrar förutsättningarna totalt.
Och så ska man inte underskatta de krafter som tvingar hjulen i sidledd. En simulering som bara beräknar färden i hjulets riktning kommer efter bara några meter kraftigt avvika från verklig färdväg.
Besserwisser
· östergötland
· 2 052 inlägg
Tjusigt backat, så skall det se ut. Minimala marginaler men ändå på rätt sida gränsen. Det där har du övat på några gånger...
Hur stor var marginalen till den andra grindstolpen?
Hur stor var marginalen till den andra grindstolpen?
Bakhjulens placering spelar absolut roll.
Jag tror dock som Bjober att det är för många variabler för att det ska gå att göra en formel för detta.
Hur du vrider ratten och om du tar omtag är också sådant som påverkar.
Kan du inte hyra/låna något liknande det du tänkt dig och testa?
Jag tror dock som Bjober att det är för många variabler för att det ska gå att göra en formel för detta.
Hur du vrider ratten och om du tar omtag är också sådant som påverkar.
Kan du inte hyra/låna något liknande det du tänkt dig och testa?
Lösningen på _alla_ problem:
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/bilslap/stodhjul/elektriskt-stodhjul-2000039811
Har man väldigt kuperat kan det här vara ett alternativ:
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/bilslap/stodhjul/elektriskt-stodhjul-2000039811
Har man väldigt kuperat kan det här vara ett alternativ:
Nej inte oerfaren, rattade själv ett 25.5 m ekipage under militärtjänstgöringen...G GargamelSE skrev:
om du skulle köra på det sättet du ritat så har du inte mycket kvar av varken bil eller husvagn om du skulle svänga in hos mig
Efter lite mat i magen och näring till hjärnan, så inser jag ju att det spelar ju så klart roll avstånd mellan bakhjul och dragkrok. När man svänger bilen så vrider sig ju i princip bilen runt bakhjulen och är dom längre fram så får du annan effekt.V Ville_Vessla skrev:Intressant, undrar om inte avståndet mellan krok och bakhjul har betydelse. Jag kan sno runt släpet på min tomt men jag upplever att bilen jag har nu, en Subaru, kan svänga släpet snävare än min gamla Citroen där bakhjulet var betydligt närmare kroken men i övrigt rätt lika mått på allting. Alltså nån form av hävarm.
Så där har vi således en till parameter att ta hänsyn till.
Håller med om att det är mycket som spelar roll så jag slänger in en bild på hur det ser ut hemma där jag ibland backar in på framsidan när något extra ska fixas.
Är lite marginal på båda sidorna och det är en villagata där två bilar just kan mötas.
Är lite marginal på båda sidorna och det är en villagata där två bilar just kan mötas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast om det teoretiskt sett går, om man räknar ut det enligt enligt någon fin formel / simulering, då går det ju. Sen om du inte klarar det, det är ju en annan femma, men det kan ju inte simuleringsverktyget förutsägaB Bjober skrev:Jag tror det är på tok för många variabler för att kunna räkna ut om fordonet kommer in där. Inte minst för att olika chaufförer kräver så olika säkerhetsavstånd och man angriper uppgiften på så olika vis.
Vad hjälper det att datorn säger att "det ska gå" om inte jag klarar av det ändå. Redan första omtaget ändrar förutsättningarna totalt.
Och så ska man inte underskatta de krafter som tvingar hjulen i sidledd. En simulering som bara beräknar färden i hjulets riktning kommer efter bara några meter kraftigt avvika från verklig färdväg.
jag tänker mig enklaste simuleringen. Dvs att räkna från en specifikt exakt punkt, där vrider man ratten helt fullt och påbörjar svängen och bilen klarar fronten från att krocka. Låt oss strunta i omtag osv för att förenkla.